Jump to content

Riktig propell for Aquador 21 WAE med Verado 225HK


TOJE123

Recommended Posts

TOJE123 skrev for 1 time siden:

Er det noen som kan anbefale hvilken propell som egner seg best?

Den propellen som egner seg best kommer an på hvilke kriterier du setter selv.

Laser propellen er en generelt god propell, men mulig at båten din er for tung til laser.

Fortell hvilken stigning laserpropellen har, og hvilket turtall du oppnådde.

 

Jeg tenker at i Mercury sitt sortiment, så kan enertia, mirage, trophy, revolution, vensura og sikkert flere gjøre en god jobb. Noen er 3-bladers og noen er 4-bladers.  

På min tidligere båt, Askeladden 605, brukte jeg en vensura 4-blader, mistet ca 0,5 knop i forhold til laser, men fikk igjen et fenomenalt grep i vannet...

Hvis du skal ha den som passer absolutt best til din båt og motor, så blir det nok en del testing av forskjellige propellere.....

Link to post
TOJE123 skrev 18 minutter siden:

Hei

problemet er veldig høyt drivstofforbruk og høyt turtall. Vanskelig å få båten i plan (6 personer) med Laser II propellen 

Det var to litt motstridende fakta. Men kunne du gitt noe tall for maks turtallet du har oppnådd med tom båt og fullt pådrag?

Vet du hvilken Laser II du har, dvs stigningen eller ta bilde inn i enden av propellen, der står diameter x stigning.

Link to post

Din motor skal kunne gå til 6400rpm. Så du kan gå ned i stigning og få økt turtall på topp og kanskje fart, samt at du kan få det enklere å få den opp i plan. Ulempen er selvsagt at marsjfart blir på noe økt turtall og økt forbruk...

 

Så hva vil du? Du kan gå ned i turtall på topp også om du ønsker, den tåler ned til 5800rpm. Men da blir den enda seigere opp i plan, men bensinforbruk i marsfart vil gå litt ned. Toppfarten vil nok synke litt...

 

Men en Laser II er til dels en elefantøre propell som ikke gir deg baugløft og dermed mer motstand i vannet ved at du ikke får trimmet ut så mye.

 

Forslaget om feks Enertia propellen vil kunne gi deg noe mer fart i både mars og topp.

Link to post

Nå kjenner ikke eg til båten din, men har Verado 200 selv på ein 20foter.

(Samme motor som TS)

Eg har brukt Enertia 17p i eit par år og har nå byttet til Enertia ECO 19p.

 
Når eg hadde Enertia 17p så marsjet eg 26-27kn på 4000omd, forbruk mellom 30-35l/t.
 

Enertia er et heilt annet propelldesign en Laser II, og gir meir løft.

Denne Enertia 17p kan forøvrigt selges😎 Send ev. PM

 

Enertia ECO 19p gir meg høyere marsjfart ca. 3-4 knop ekstra med 4000omd og relativt lik toppfart. (Uviktigt for meg)
Merker selvfølgelig at den er litt tregere opp i turtall med Enertia ECO, men etter 2800omd så skvetter båten i plan.


Godt grep i vannet med begge propellene, syns eg..

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Guest knerten67
Bergsholmen skrev 32 minutter siden:

Nå kjenner ikke eg til båten din, men har Verado 200 selv på ein 20foter.

(Samme motor som TS)

Eg har brukt Enertia 17p i eit par år og har nå byttet til Enertia ECO 19p.

 
Når eg hadde Enertia 17p så marsjet eg 26-27kn på 4000omd, forbruk mellom 30-35l/t.
 

Enertia er et heilt annet propelldesign en Laser II, og gir meir løft.

Denne Enertia 17p kan forøvrigt selges😎 Send ev. PM

 

Enertia ECO 19p gir meg høyere marsjfart ca. 3-4 knop ekstra med 4000omd og relativt lik toppfart. (Uviktigt for meg)
Merker selvfølgelig at den er litt tregere opp i turtall med Enertia ECO, men etter 2800omd så skvetter båten i plan.


Godt grep i vannet med begge propellene, syns eg..

 

Hvilken båt har du?

Link to post

Har ein  Nor-dan 6100, så har litt mer motor en anbefalt.

Min er og bygget om fra L til XL stammelengde (fordi akterspeilet var pillråttent og motoren min er XL. Og då kunne eg fjerne blanketten som eg løftet motoren med😉)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Bergsholmen skrev for 22 timer siden:

Nå kjenner ikke eg til båten din, men har Verado 200 selv på ein 20foter.

(Samme motor som TS)

Eg har brukt Enertia 17p i eit par år og har nå byttet til Enertia ECO 19p.

 
Når eg hadde Enertia 17p så marsjet eg 26-27kn på 4000omd, forbruk mellom 30-35l/t.
 

Enertia er et heilt annet propelldesign en Laser II, og gir meir løft.

Denne Enertia 17p kan forøvrigt selges😎 Send ev. PM

 

Enertia ECO 19p gir meg høyere marsjfart ca. 3-4 knop ekstra med 4000omd og relativt lik toppfart. (Uviktigt for meg)
Merker selvfølgelig at den er litt tregere opp i turtall med Enertia ECO, men etter 2800omd så skvetter båten i plan.


Godt grep i vannet med begge propellene, syns eg..

 

 

Husker du hvilken fart og turtall du fikk med Enertia 17" på 200 Veradoen? Nå er vel denne motoren 4-sylindret og med gearratio på 2.08:1, men det gir uansett en pekepin på hvordan propellen yter på båter i denne størrelsen.

 

Link to post

Min motor er 2008 mod, så altså ein Rekke 6 på 2,6L og gearratio på 1,85:1.

Derfor ein 200hk som er lik opp til 275😉

(Årstallet i signaturen er når eg kjøpte båten).

 

Med Enertia 17p så fikk eg ca.41-42knop på ca. 6200omd. Så rundt 11% slipp etter hva eg har funnet ut..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Bergsholmen skrev for 9 timer siden:

Min motor er 2008 mod, så altså ein Rekke 6 på 2,6L og gearratio på 1,85:1.

Derfor ein 200hk som er lik opp til 275😉

(Årstallet i signaturen er når eg kjøpte båten).

 

Med Enertia 17p så fikk eg ca.41-42knop på ca. 6200omd. Så rundt 11% slipp etter hva eg har funnet ut..

Supert.:thumbsup: Da tror jeg det kunne være en grei propell til trådstarters båt med den farten han får nå. Burde være en oppgradering fra LaserII på såpass stor båt. Nå mangler riktignok trådstarter en rundt 5 knop i forhold til hva denne båten har oppnådd i test/hva man kan forvente med ren bunn/lett båt/greie forhold. Hvis disse kommer tilbake, må man kanskje opp i pitch?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...