Jump to content

Båt som ikke har vært topcoatet

Mostra seilaren

Recommended Posts

Hva får deg til å tro at den har trekt vann da? Skader eller dårlig laminering. Normalt om laminatet er riktig bygget opp vil det skjeldent trekke vann annet enn i overflaten. Da er det bare noen dager så kan man legge på topcoat. Om det er dårlig støp og det ligger vann inni strukturen tar det lag tid. Det er da bedre å åpne opp. Uansett må støpes grovpusses før det legges topcoat.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jo det stemmer om dette er under vann og det er bart inn på laminatet. Da kan vann følge umettet fiber. Sliper man den overflaten vil som regel det fuktige forsvinne etter ca et lag fiber (1 mm) 

Til sammenlikning blir veldig mange store støpeformer lagret ute. Det er ikke vanlig at man spanderer coat på disse (utsiden) å det går bra. Derimot er sol ( uv stråler) verre da den forringer polyester resinen i laminatet.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev On 30.9.2020 at 20.11:

Jo det stemmer om dette er under vann og det er bart inn på laminatet. Da kan vann følge umettet fiber. Sliper man den overflaten vil som regel det fuktige forsvinne etter ca et lag fiber (1 mm) 

Til sammenlikning blir veldig mange store støpeformer lagret ute. Det er ikke vanlig at man spanderer coat på disse (utsiden) å det går bra. Derimot er sol ( uv stråler) verre da den forringer polyester resinen i laminatet.

Takker for tips, da kan jeg egentlig ta utgangspunkt i om jeg får noen fine høstdager med 15 grader og sol så er det tilstrekkelig med tørke før jeg kan topcoate dekk og styrehus ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...