Mostra seilaren Startet 30.September.2020 Del på Facebook Startet 30.September.2020 Hei, har kjøpt en båt (prosjekt) som er plastret dekk og styrehus i Dininycell. Men den er ikke topcoatet har stått flere år og trekt vann. Hvor lang tid bør jeg beregne på og tørke den før jeg kan topcoate? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Hva får deg til å tro at den har trekt vann da? Skader eller dårlig laminering. Normalt om laminatet er riktig bygget opp vil det skjeldent trekke vann annet enn i overflaten. Da er det bare noen dager så kan man legge på topcoat. Om det er dårlig støp og det ligger vann inni strukturen tar det lag tid. Det er da bedre å åpne opp. Uansett må støpes grovpusses før det legges topcoat. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Mostra seilaren Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 Jeg har bare hørt tidligere at viss den ikke er topcoatet så trekker polyester mye vann ? men det stemmer ikke da altså? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Mostra seilaren skrev 3 minutter siden: Jeg har bare hørt tidligere at viss den ikke er topcoatet så trekker polyester mye vann ? men det stemmer ikke da altså? Det gjelder nok laminat under vann og det er det vel ikke snakk om her. Sitér dette innlegget Link to post
Mostra seilaren Svart 30.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2020 Okei, nei har ikke vert under vann. Men har stått på land i mangen år på vestlandet. Så det er i hovedsak bare regnvann som har logget på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 Jo det stemmer om dette er under vann og det er bart inn på laminatet. Da kan vann følge umettet fiber. Sliper man den overflaten vil som regel det fuktige forsvinne etter ca et lag fiber (1 mm) Til sammenlikning blir veldig mange store støpeformer lagret ute. Det er ikke vanlig at man spanderer coat på disse (utsiden) å det går bra. Derimot er sol ( uv stråler) verre da den forringer polyester resinen i laminatet. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Mostra seilaren Svart 4.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2020 Takker for tips, da kan jeg egentlig ta utgangspunkt i om jeg får noen fine høstdager med 15 grader og sol så er det tilstrekkelig med tørke før jeg kan topcoate dekk og styrehus ? Sitér dette innlegget Link to post
Mostra seilaren Svart 4.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2020 Knude skrev On 30.9.2020 at 20.11: Jo det stemmer om dette er under vann og det er bart inn på laminatet. Da kan vann følge umettet fiber. Sliper man den overflaten vil som regel det fuktige forsvinne etter ca et lag fiber (1 mm) Til sammenlikning blir veldig mange store støpeformer lagret ute. Det er ikke vanlig at man spanderer coat på disse (utsiden) å det går bra. Derimot er sol ( uv stråler) verre da den forringer polyester resinen i laminatet. Takker for tips, da kan jeg egentlig ta utgangspunkt i om jeg får noen fine høstdager med 15 grader og sol så er det tilstrekkelig med tørke før jeg kan topcoate dekk og styrehus ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2020 Ja så lenge det ikke er vann på innsiden av laminat. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.