Jump to content

Anbefaling av ny håndvinsj til båthenger

Osten56

Recommended Posts

Vinsjen på båttilhengeren feila når båten skulle opp i dag. Vinsjen er en 1130 kg vinsj fra Biltema som fulgte hengeren når båten ble kjøpt våren 2018, så jeg vet ikke hvor gammel den er. Låsen på sveiva har vært dårlig hele tida slik at den kan hoppe av akslingen innimellom. I dag feila sperra også slik at når sveiva hoppa av rasa båten ut igjen.

Det er litt å velge i, så spørsmålet mitt er om noen har god erfaring med alternativer til Biltema vinsjen?

Båten er en Rana DC 560 med Suzuki DF40, så vinsjen på 1130 kg er mer enn kraftig nok.

Jeg vil ha vinsj med både brems og sperre.

Aktuell Biltema vinsj: https://www.biltema.no/batutstyr/bathengere/vinsjer/vinsjer-2000022764 artikkel nr 30-066

Redigert av Osten56
Skrivefeil (see edit history)

Jeg har den største manuelle vinsjen til Biltema, med to utvekslinger.  Kjøpt i fjor. (Det er nok den samme som du mener. Jeg vet ikke om de har byttet type vinsj etter at jeg kjøpte, men ser lik ut.) Fungerer fint for en tung 16" (måkevingeskrog, fullt overbygg og tung) med 60 hk.  Jeg blir jo god og varm når jeg skriver den opp, men helt ok. To utvekslinger er en helt annen liga enn de jeg har hatt før.

Neste steg ville vært en elektrisk vinsj. Det er også godt opp i pris og var ikke aktuelt for meg. Prøvde en i sommer på en 20" Finnmaster med 115 hk og det var jo bare en lek.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvorfor nødvendigvis håndvinsj? Jeg gikk lei av håndvinsj da vi peste med den nye båten (alubåt på rundt 1400 kilo med full tank), så jeg har kjøpt en 1800-kilos elektrisk på Finn. Selve vinsjen kom uten kabel  og tilkoblinger, men jeg kjøpte vinskabel og et sett startkabler på Biltema og banket på kraftige ringkabelsko i den ene enden. Så er det bare å koble kablene til batteriet den ene veien for å kjøre ut vinsjen og koble dem motsatt vei når den skal kjøres opp igjen. Litt jallaopplegg, men kraftig vinsj til rundt 1500 kroner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...