Osten56 Startet 30.September.2020 Del på Facebook Startet 30.September.2020 (redigert) Vinsjen på båttilhengeren feila når båten skulle opp i dag. Vinsjen er en 1130 kg vinsj fra Biltema som fulgte hengeren når båten ble kjøpt våren 2018, så jeg vet ikke hvor gammel den er. Låsen på sveiva har vært dårlig hele tida slik at den kan hoppe av akslingen innimellom. I dag feila sperra også slik at når sveiva hoppa av rasa båten ut igjen. Det er litt å velge i, så spørsmålet mitt er om noen har god erfaring med alternativer til Biltema vinsjen? Båten er en Rana DC 560 med Suzuki DF40, så vinsjen på 1130 kg er mer enn kraftig nok. Jeg vil ha vinsj med både brems og sperre. Aktuell Biltema vinsj: https://www.biltema.no/batutstyr/bathengere/vinsjer/vinsjer-2000022764 artikkel nr 30-066 Redigert 30.September.2020 av Osten56 Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.September.2020 Del på Facebook Svart 30.September.2020 (redigert) Jeg har den største manuelle vinsjen til Biltema, med to utvekslinger. Kjøpt i fjor. (Det er nok den samme som du mener. Jeg vet ikke om de har byttet type vinsj etter at jeg kjøpte, men ser lik ut.) Fungerer fint for en tung 16" (måkevingeskrog, fullt overbygg og tung) med 60 hk. Jeg blir jo god og varm når jeg skriver den opp, men helt ok. To utvekslinger er en helt annen liga enn de jeg har hatt før. Neste steg ville vært en elektrisk vinsj. Det er også godt opp i pris og var ikke aktuelt for meg. Prøvde en i sommer på en 20" Finnmaster med 115 hk og det var jo bare en lek. Redigert 30.September.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Osten56 Svart 1.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2020 Det er den største fra Biltema ja. Den koster ikke mange hundrelappene og gjør jobben helt utmerket når den virker. Men jeg kan godt spandere endel mer for en bedre mer holdbar vinsj. Elektrisk vinsj syns jeg blir litt overkill. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2020 AL-KO sin Plus serie er bra saker. https://hengerdeler.com/nettbutikk/49-manuell-vinsj/ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2020 Hvorfor nødvendigvis håndvinsj? Jeg gikk lei av håndvinsj da vi peste med den nye båten (alubåt på rundt 1400 kilo med full tank), så jeg har kjøpt en 1800-kilos elektrisk på Finn. Selve vinsjen kom uten kabel og tilkoblinger, men jeg kjøpte vinskabel og et sett startkabler på Biltema og banket på kraftige ringkabelsko i den ene enden. Så er det bare å koble kablene til batteriet den ene veien for å kjøre ut vinsjen og koble dem motsatt vei når den skal kjøres opp igjen. Litt jallaopplegg, men kraftig vinsj til rundt 1500 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 3.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2020 Elektrisk er sikkert fint det. Båten min veier vel rundt halvparten av din, og jeg er godt fornøyd med håndvinsj. Så for meg blir elektrisk unødvendig leamikk syns jeg. Jeg bytter derfor til ny manuell, og gjerne opp i kvalitet fra Biltema sin. Det var flere aktuelle vinsjer hos Hengerdeler. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2020 (redigert) Hver sin lyst. Hver gang jeg hadde den forrige på land (en 17-fots Quicksilver 505 som veide rundt 750 kilo), irriterte det meg at jeg ikke hadde elvinsj. Redigert 3.Oktober.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2020 Goliath vinsj skal være bra: https://webshop.nts.no/Tilhengerutstyr/Vinsjer/g806.887 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
abbor Svart 4.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2020 Jeg har ikke strøm i garasjen der båten parkeres så jeg har konkludert med at det er mindre arbeid å sveive opp båten manuelt enn å bære rundt på et batteri for å få ladet det. Jeg setter ut og tar opp båten 20-30 ganger i løpet av en sesong, båten veier sannsynligvis rundt 1600kg med alt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.