Svein Egil Sørla Startet 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2020 Hei! Har følgende opplegg (og skulle være enkelt, men..): septikpumpe (to kabler + og minus) Giver på septik-tank (to ledninger ut) Målerinstrument (som viser fyllingsgrad tank). Alle er Vema, med unntak av bryter som er en enkel av/på bryter fra Biltema). Vedlagt er de koblingskjema jeg har. Bryter har tre pinner + og minus, og en pinne til. Har ikke koblingskjema for denne. Problemet mitt er å sette alt dette i sammen i en sammenheng. Foreløbig har jeg samlet alle ledinger til jord i en samleskinne for jord. Dette er i utgangspunktet en installasjon som de fleste har i sine båter. Er det noen som kan gi en rask oversikt over fasit? :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Hva er det du lurer på? Kan du ikke bare følge koblingskjemaet? Det finnes ikke noen andre måter å gjøre det på. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Egil Sørla Svart 2.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Har ikke noe samlet koblingskjema, eller det er meg som ikke forstår det, hvordan koble de 4 tingene sammen. Altså pumpe, nivåføler, nivåinstrument og bryter. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Pumpen skal ikke kobles inn på måleren. Den skal ha sin egen kurs med egen sikring og egen bryter. Måleren skal kobles til nivåføleren og bryter iht. koblingskjemaet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Det eneste du må finne ut er hvordan bryteren virker. Hvis det virkelig er + og - så det mest sannsynlig lys i den, og at + videre ut når bryteren er på er på den tredje. Men det må du måle/sjekke, feks med multimeter. Når du vet hvordan bryteren virker skal denne kobles inn på kretsen for pumpen så du kan slutte/bryte strømkretsen til pumpen. Instrumentet skal være for seg, i egen krets, evt hente strøm i samme krets som andre instrument. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Fantino Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Fra skjemaet så skal instrumentet ha: Minus til pinne 3 Pluss fra tenningslås til pinne 1 Pluss fra tenningslås føres også videre til pinne 4 eller 5 avh om du vil ha rødt eller gult lys i ‘klokka’. Ledninger på giver skal til minus og pinne 6 bak på instrumentet (siden det er resistivt så er det trolig hipp som happ hvilken som går hvor) Pumpa må jo bare få pluss og minus via sikring og bryter. Pass på at bryteren er dimensjonert for 10A. Av de tre pinnene på bryteren trenger du trolig bare bruke to. Den i midten og en av de andre (den siste vil da være ‘på’ når bryter er i avslått stilling så den trenger du ikke bruke). Dette er 99% sikkert. Vi kan øke det til 100% sikkert om du legger ved link til bryter.. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Egil Sørla Svart 2.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Det er denne bryteren som er i bruk. Har forsåvidt fått det til. Pumpen stopper og starter på av/på på bryter. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/strombryter-2000037578 Det som gjenstår å få bekreftet er om "klokke" eller instrument viser det den skal, samt at jeg har ikke gått videre med ledninger slik at jeg har får lys i den. Har koblet ledninger til 1, 3 og 6 på klokka. Takk for forklaring på det med lys Fantino, jeg skjønte ikke det før du forklarte den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2020 Den bryteren er nok plenty god nok ja. Visste ikke at Biltema hadde Carling-kopier til hyggelig pris. Greit å vite ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.