7knop Startet 19.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2005 Hei, har nylig utbedret nåken skader på skroget på båten min, som og er blitt lakka over av fagfolk, men eg se no at der det er lakka så er det kommet mangen små porer... nåken som har vert borte i dette før og ka kan det vere? Utbedringsjobben er gjort av fagfolk. - Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 bilder? Sitér dette innlegget Link to post
alnorbåt Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Hallo 7 knop.Er ingen ekspert på dette,men er det såkalt "appelsin hud"?,dette kan tyde på kulde i skrog ,eller kaldt vær,ble båten lakkert innendørs eller utendørs.?Er sikker på at noen her inne kan svare bedre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 De har nok ikke vasket grundig nok med silikonfjerner før sliping og lakkering. Ørsmå silikonrester kan gi alt fra små porer til store kratere i den ferdige lakken. Og hvis ikke dette blir vasket vekk FØR sliping, så kan resultatet bli at silikonrestene blir slipt ned i underlaget slik at det ikke lar seg vaske vekk etterpå. men det virker litt merkelig at fagfolk skulle slurve med denslags? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cleo Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Det er så godt som umulig å fjerne alle silikonrester på et båtskrog. Etter mange års polering sier det seg selv at alle småporer er godt satt inn med alskens fete vindundermiddel. Selv bruker jeg en silikontilsats i selve lakken som gjør at lakken "biter" i de småporene som silikonvasken ikke har greid å fjerne fett og smuss! Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
ragnars Svart 19.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2005 Har en billakkerer i familien. Han sier akkurat det samme som Cleo. Det er umulig å få fjernet all gammel silikon og voks i et båt skrog. Gamle båtskrog er håpløse på dette punkt. Sitter dypt, dypt inne i porene. Lakklaget på en bil er tynnere og kan tross alt evnt. slipes ned til metallet, grunnes og lakkeres. Tror ikke dette er lurt med en båt... Dette er noe å tenke på for de som sauser inn båtskroget med såkalt flytende vaselin hver høst. Slutt med det. Problemet kommer når man før eller siden skal utbedre en skade. Bruk heller silikonfri voks av f.eks. typen Norpol W70. Gjør du dette fra båten er ny vil du unngå eller eliminere problemer i fremtiden . Sitér dette innlegget Link to post
7knop Svart 20.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Takker for tipsene Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 21.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2005 Dette er noe å tenke på for de som sauser inn båtskroget med såkalt flytende vaselin hver høst. Slutt med det. Problemet kommer når man før eller siden skal utbedre en skade. Bruk heller silikonfri voks av f.eks. typen Norpol W70. Gjør du dette fra båten er ny vil du unngå eller eliminere problemer i fremtiden . Er det silikon i vaselinolje da?? Om det er "pinholes" det er snakk om 7knop, kunne dette kanskje vært unngått om det var blandet inn litt silikonfjerner i lakken før lakkering. Jeg forutsetter at fagfolk har vasket båten grundig med silikonfjerner før nedmatting for lakkering. Silikonholdige stoffer er et problem i forhold til lakkering, men ved riktig opprensing før lakken påføres, pluss tilsatser i lakken som skal hindre dette burde det være mulig å få en perfekt flate. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Silje4 Svart 21.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2005 Har tatt et par skrogbunner, det er alltid sparklearbeidet som tar tid og bør gjøres orntlig. Hvis skroget hadde sår i gelcoat, evt etter sandblåsing, må det sparkles med løsningsmiddelfri sparkel. Etterpå går man over og sparkler evt. pinholes, utvidet "hullet "med et ca,6 mm bor for hånd , for å få sparkelet inn. Dette er ei mulig løsning også etter lakkering hvis det ikkje er for mange hull: utvid poren litt og legg i litt lakk. Bruk av bor gir vedheng for lakk, du slipper å pusse, og flekkinga blir minimal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.