Jump to content

Porer i nylakka skrog


7knop

Recommended Posts

De har nok ikke vasket grundig nok med silikonfjerner før sliping og lakkering. Ørsmå silikonrester kan gi alt fra små porer til store kratere i den ferdige lakken. Og hvis ikke dette blir vasket vekk FØR sliping, så kan resultatet bli at silikonrestene blir slipt ned i underlaget slik at det ikke lar seg vaske vekk etterpå. men det virker litt merkelig at fagfolk skulle slurve med denslags?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er så godt som umulig å fjerne alle silikonrester på et båtskrog. Etter mange års polering sier det seg selv at alle småporer er godt satt inn med alskens fete vindundermiddel. Selv bruker jeg en silikontilsats i selve lakken som gjør at lakken "biter" i de småporene som silikonvasken ikke har greid å fjerne fett og smuss!

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Har en billakkerer i familien. Han sier akkurat det samme som Cleo. Det er umulig å få fjernet all gammel silikon og voks i et båt skrog. Gamle båtskrog er håpløse på dette punkt. Sitter dypt, dypt inne i porene. Lakklaget på en bil er tynnere og kan tross alt evnt. slipes ned til metallet, grunnes og lakkeres. Tror ikke dette er lurt med en båt... Dette er noe å tenke på for de som sauser inn båtskroget med såkalt flytende vaselin hver høst. Slutt med det. Problemet kommer når man før eller siden skal utbedre en skade. Bruk heller silikonfri voks av f.eks. typen Norpol W70. Gjør du dette fra båten er ny vil du unngå eller eliminere problemer i fremtiden .

Link to post
Share on other sites

Dette er noe å tenke på for de som sauser inn båtskroget med såkalt flytende vaselin hver høst. Slutt med det. Problemet kommer når man før eller siden skal utbedre en skade. Bruk heller silikonfri voks av f.eks. typen Norpol W70. Gjør du dette fra båten er ny vil du unngå eller eliminere problemer i fremtiden .

Er det silikon i vaselinolje da??

 

Om det er "pinholes" det er snakk om 7knop, kunne dette kanskje vært unngått om det var blandet inn litt silikonfjerner i lakken før lakkering. Jeg forutsetter at fagfolk har vasket båten grundig med silikonfjerner før nedmatting for lakkering. Silikonholdige stoffer er et problem i forhold til lakkering, men ved riktig opprensing før lakken påføres, pluss tilsatser i lakken som skal hindre dette burde det være mulig å få en perfekt flate.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har tatt et par skrogbunner, det er alltid sparklearbeidet som tar tid og bør gjøres orntlig.

Hvis skroget hadde sår i gelcoat, evt etter sandblåsing, må det sparkles med løsningsmiddelfri sparkel.

Etterpå går man over og sparkler evt. pinholes, utvidet "hullet "med et ca,6 mm bor for hånd , for å få sparkelet inn.

Dette er ei mulig løsning også etter lakkering hvis det ikkje er for mange hull: utvid poren litt og legg i litt lakk. Bruk av bor gir vedheng for lakk, du slipper å pusse, og flekkinga blir minimal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...