Palbryn Startet 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2020 Ser at det er en kampanje på denne: Craftsman 95 KGF 12V PAKKE/ 185MM HEKKTRUSTERSATS KUN 19900,- INKL. MVA https://www.finn.no/190071366 Sleipner SX100T til kr. 43000,- https://seatronic.no/styring/baugpropeller/hekktrustere/side-power-thruster-systems-sx100t-hekktruster-12v-pakke Craftsman thruster monteres med motoren inne i motorrommet. Sleipner med kun et lite hull. Fordeler og ulemper med systemene? Det er halv pris for Craftsman. Litt mindre skyvekraft på Craftsman, men kun 5kg. Noen som har erfaring med Craftsman? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Palbryn skrev 44 minutter siden: Fordeler og ulemper med systemene? Det er halv pris for Craftsman. Litt mindre skyvekraft på Craftsman, men kun 5kg. Kjenner ikke til Craftsman, men dobbeltsjekk hvilken spenning effekten er oppgitt ved. Sleipner er konservative og oppgir effekt/skyvekraft ved 10,5V, andre opererer med 12V. Og 12V på trustermotoren er nesten umulig å opprettholde. Dersom spenningen faller, faller effekten. Og når tilført effekt på motoren faller, faller skyvekraften drastisk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 (redigert) Som ingeniør med laurbær og greier. Jeg skjønner ikke presentasjonen. Ref @Komodoog spenningsundring. Dette er meget relevant. Sett at en motor yter 10 kW v/12 V, så yter den kanske 7,5 kW v/10 V. Dette er naturlover. Betegnelsen 'Kgf', er 'kilogram/kvadratcentimeter', av hva da? Propell av udefinert plastikk, vidunder mot galvanisk tæring. Glitrende, men hvor skulle denne tæringen finne sted, som ikke konkurrentene allerede hadde oppdaget? Jeg grøsser når publisert selvskryt inneholder stavefeil. Det forteller meg at forståelsen av produsentinfo. kanskje inneholder feiltolkinger. Craftsman er vel en generelt seriøs produsent. Redigert 4.Oktober.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Hei. Monterte en slik 95 fra Craftsmann på min Squadron 43 i sommer. Den funka suverent . Masse krefter. Anbefales. Kobla mot felles fjernkontroll (Sleipner). Har en gammel 7hp Sleipner i baugen, den akter skyver bedre med kun 1 optima redtop batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Tok en ekstra titt, for prisen er jo serdeles bra. KGF/kgf er en utgått betegnelse. Men i UK tror jeg man mener 'kilogramforce', på norsk ville vi bruke trykkraft. Dyttekraft. Betingelsen er 12,0 V, hvilket er umulig å oppnå. For versjon 95 og 12 V, aksepteres spenningsfall 1,2 V. Det greier Hulda med sin Sleipner. For å oppnå dette spesifiserer produsenten 2x200 Ah batterier i umiddelbar nærhet av el.motoren. Kabler skal være 95 kvadrat fra 0- til 9 meter. Propellen kan kjøres 2 min./time. Det er en del andre opplysninger jeg ikke skjønner. Til halve prisen av Sleipner, ville jeg sterkt vurdert Craftsman. Sleipner har vel noe bedre spec., skulle bare mangle til nesten dobbelt pris. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Blir vel rimeligere om man sammenligner med SE100, og ikke sx100. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 SE100 ca 32 000. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Sleipner har gode trustere. Det er jo ikke for ingenting at de har blitt hoffleverandører til bla Princess. Men det forbauser meg jo ikke om noen klarer å lage gode trustere som er billigere. Mitt råd om å sjekke spesifikasjonene litt grundigere kommer av at man fort kan bli litt lurt om man ikke gjør reelle sammenligninger. Dersom man i tillegg blir sittende med et noe simplere produkt med kortere levetid og dårligere deletilgang kan man bli sittende med skjegget i postkassa. Men jeg understreker igjen at jeg ikke kjenner til Craftsman trustere, og for alt jeg vet er det rett og slett Sleipner som er overpriset. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Min erfaring, er at det går an å få tilbud på pakke med Sleipner også, slik at forskjellen nødvendigvis ikke er så stor som kampanjen til Craftsman vs Sleipner listepris. Kjenner heller ikke Craftsman, men fornøyd med min SE100 hekktruster, som ble installert i våres. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Hulda er enda bedre. Meget godt fornøyd med Sleipner etter 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 6.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Craftsman er noe mer krevende montering, men jeg er usikker på plassen mellom motorene. Tror også Sleipner tar godt betalt for den vanntette boksen motoren står i. Får sjekke litt mer rundt Craftsman. Sitér dette innlegget Link to post
kim'en Svart 18.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 hei, er det lov å spørre hva du endte opp med her? ble det craftsman thruster på deg og er du evt fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2021 (redigert) Pakkepris på SE100 hos Trebåten.no, 24 850kr. Handlet SE100 der for 3år siden, kunne ta utstyr ut av pakka og evt legge til tunnel for hekk montering. Til den prisen hadde jeg handlet Sleipner over Craftsman igjen.. Redigert 18.Januar.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Hei Jeg fikk tips om at det var opprettet en tråd vedr. trusterne til Craftsman. Siden det er mitt firma som importerer de ser jeg at det kan være greit med litt oppklaring. Jeg ser også at det har sneket seg inn litt en dårlig oversettelsei annonsetekstene. Det er en løpende jobb å holde disse oppdatert og når en har mange annonser ute sniker det seg inn noen feil Når det gjelder Craftsman Marine så er dette et Nederlandsk selskap som er startet av tidligere Vetus-folk. De er eid av Craftsman Automation som bl.a. produsererer motorer for bilbransjen, industri, samt deler til fly og tog-bransjen. Vi installerte de første trusterne for over 10 år siden, etter å ha solgt og installert andre trustere før det. Kvalitetsmessig er disse fullt på høyde med Sleipner sine produkter. Det har ikke vært noen problemer med disse trusterne. Skyvekraften er oppgitt ved 10,5 Volt. I motsetning til andre leverandører leveres Craftsman sine trustere ned vanntette tilkoplinger og paneler hvor kunden selv kan definere en rekke parametere ved hjelp av dip-switcher i panelet. Dette gir bl.a. mulighet for å selv bestemme hvor lenge trusteren skal være aktivert etter bruk, eller om en ønsker at trusteren skal kunne overstyres dersom temeraturvernet slår ut i en kritisk situasjon. En får også varsel dersom panelet registrerer at det er elektrisk feil med tilkopling og en kan deaktivere tidsbegrensningen som ligger inne på 2 minutter kontinuerlig drift. Propellbladene er i komposittmatriale. For truster opptil 115 kgf/ 8,1 hk er undervannshuset ferdig fylt med olje. For de større er det egen oljetank. Så hvorfor er trusterne rimelige? Det er fordi du handler direkte fra Importør. Når vi fikk mulighet til å overta som importør var det med en bevisst tanke rundt at vanlige båtbutikker er gammeldags. Et ekstra forhandlerledd bidrar til å dra opp prisen til sluttbruker betydelig. Vi ønsker å tilby et alternativ for praktiske båtfolk som gjør mye på båten selv og ikke nødvendigvis er så opptatt av å ha det mest moderne, men heller synes det er fint å gå for det trygge, velutprøvde designet. Ser en på Craftsman sine nettsider finner man ikke noe spennende eller innovativt. Kun velutprøvde produkter som bygger på enkel utprøvd teknologi. Det koster mye å drive produktutvikling og merkevarebygging. Ser man f.eks. mot andre merker er det stadig nye finesser, mulighet for hastighetsregulering og mange andre mer eller mindre nyttige finesser. Dette er også flott, men det ligger utallige timer og utgifter bak denne utviklingen. Det er det kjøperne som betaler for.... Det er også derfor vi kan selge rimelige motorer med 6 års garanti. Disse er helt like som for 10 år siden og blir forhåpentligvis akkurat like enkle og ukompliserte noen år til. Det samme gjelder trusterne. Craftsman har designet noen utrolig gode og vellykkede trustere og kommer neppe til å legge ressurser i å vidreutvikle disse. Det enkle er ofte det beste i en båt, og det er denne filosofien Craftsman bygger på. Når det gjelder båten til trådstarter så tipper jeg at du ble anbefalt av oss å se mot Sleipner sin utenpåhengende truster som er designet for å passe inn mellom drevene. En x-turn kan ogå være et godt alternativ. Vår hekktrusterløsning er konservativ og best egnet for båter med akslinger eller kun ett drev. Jeg er kun innom her sporadisk og leser, men send gjerne en pm hvis det skulle være noen spørsmål. Jeg har montert slikt utstyr i over 15 år så litt erfaring rundt trustere tør jeg våge å påstå at jeg har... Redigert 19.Januar.2021 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Er det muligheter på en fornuftig måte å bytte lager / tetninger i vinkelgearet i undervannshuset på denne thrusteren? Og skaffes det deler til dette om behovet melder seg? Det er et sentralt spørsmål jeg ville stilt meg ved anskaffelse. Ut over det ser jo denne veldig lik mekanisk som Sleipner sine thrustere og det er jo ingen bakdel. Stusser litt på oppgitt driftstid, max 2 minutter pr. time.? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Du kan selvsagt kjøre trusteren mer enn to min ila en time. To minutter er fabrikkinnstilt som maks sammenhengende. Det er det samme som gjelder de fleste andre elektriske trustere, akkurat som for eksempel en startmotor. De utvikler varme og er ikke beregnet for å gå kontinuerlig. Forskjellen er at for f.eks. sleipner sin truster vil en temperatursensor slå ut trusteren til den har fått kjølt seg ned, mens på en Craftsman har du anledning til å overstyre dette temperaturvernet dersom du ønsker å ha denne muligheten i en kritisk situasjon. Aksletetninger kan selvsagt skiftes ut, men de er designet for å vare trusterens levetid og vi har fortsatt ikke skiftet noen etter ca. 15 år i markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Kaftein ØL skrev for 1 time siden: Du kan selvsagt kjøre trusteren mer enn to min ila en time. To minutter er fabrikkinnstilt som maks sammenhengende. Det er det samme som gjelder de fleste andre elektriske trustere, akkurat som for eksempel en startmotor. De utvikler varme og er ikke beregnet for å gå kontinuerlig. Det er vel shuntmotorer på slike trustere regner jeg med? Da skjønner jo alle at de ikke tåler å gå kontinuerlig. Men det er allikevel stor forskjell på kvaliteten på disse motorene. Jeg vet jo f.eks. at Sleipner (som er en lokal fabrikk her i Fredrikstad) har hatt mange runder på det med motorer og valg av underleverandører. Det er ikke alt som har vært like bra. Vet også at det parallelt har blitt levert motorer fra to forskjellige underleverandører til samme type truster, hvorav den ene er bedre enn den andre. Det er detaljer som ikke kommer fra av dokumentasjon, og aldri kommer fram til forbruker. Det er ikke så enkelt som å se på tekniske spesifikasjoner og trekke en konklusjon ut fra det. Sammenligning mellom Sleipner og Craftsman, eller andre merker for den del, er derfor ikke så enkelt som mange kanskje tror. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Kaftein ØL skrev for 2 timer siden: Aksletetninger kan selvsagt skiftes ut, men de er designet for å vare trusterens levetid og vi har fortsatt ikke skiftet noen etter ca. 15 år i markedet. Hva designere tenker og hva som gjelder i den praktiske verden er to vidt forskjellige ting. Så både lager og akseltetninger kan byttes, er det slik å forstå? Og delene leveres av forhandlere? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Komodo skrev On 23.1.2021 at 19.34: Det er vel shuntmotorer på slike trustere regner jeg med? Da skjønner jo alle at de ikke tåler å gå kontinuerlig. Men det er allikevel stor forskjell på kvaliteten på disse motorene. Jeg vet jo f.eks. at Sleipner (som er en lokal fabrikk her i Fredrikstad) har hatt mange runder på det med motorer og valg av underleverandører. Det er ikke alt som har vært like bra. Vet også at det parallelt har blitt levert motorer fra to forskjellige underleverandører til samme type truster, hvorav den ene er bedre enn den andre. Det er detaljer som ikke kommer fra av dokumentasjon, og aldri kommer fram til forbruker. Det er ikke så enkelt som å se på tekniske spesifikasjoner og trekke en konklusjon ut fra det. Sammenligning mellom Sleipner og Craftsman, eller andre merker for den del, er derfor ikke så enkelt som mange kanskje tror. Hei, det har du selvsagt helt rett i, også er det jo greit å ha i bakhodet at det såvidt meg bekjent ikke produseres noen el-motorer hos sleipner i Fredrikstad. De setter sammen produktene sine der, men komponentene kommer selvsagt fra mange underleverandører. Våre trustere har jeg montert i ca 15 år og foreløpig ikke opplevd noen problemer med. Da tenker jeg at disse motorene og restev av produktene er av god kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Kaftein ØL skrev 50 minutter siden: ... såvidt meg bekjent ikke produseres noen el-motorer hos sleipner i Fredrikstad. De setter sammen produktene sine der, men komponentene kommer selvsagt fra mange underleverandører. Sleipner produserer mye deler selv, men elektromotorer er noe av det som kjøpes fra underleverandører. Kaftein ØL skrev 50 minutter siden: Våre trustere har jeg montert i ca 15 år og foreløpig ikke opplevd noen problemer med. Da tenker jeg at disse motorene og restev av produktene er av god kvalitet Sikkert gode greier de Craftsman trusterne. Men for å presisere litt. Det jeg mente med gode og mindre gode motorer i Sleipners trustere handlet i første rekke om effektivitet og virkningsgrad, og dermed skyvekraft. Ikke kvalitet i forstanden holdbarehet. Tester av skyvekraft og virkningsgrad krever et test-laboratorium, og er dermed en umulig sak for oss forbrukere å vurdere. At Craftsmantrusterne har hatt få problemer sier ingenting om skyvekraft, kun om holdbarhet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hedwig Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Komodo skrev On 23.1.2021 at 19.34: Det er vel shuntmotorer på slike trustere regner jeg med? Da skjønner jo alle at de ikke tåler å gå kontinuerlig. Enten så overvurderer du folk flest, eller så undervurderer du egen kunnskap Men, det er det som er så fint her, det er folk med så mye kunnskap og visdom at man blir helt stum. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.