adundas Startet 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2020 (redigert) Hei dere. Jeg er HELT grønn på hvordan et båt-/bilbatteri virker i praksis. Nå har jeg båtbatteriet oppe for vedlikeholdslading, og laderen viser grønt og fullt batteri (se bilder). Men for 5 minutter siden var batteriet på skjermen rødt, og hadde kun én bar. Hva i all verden betyr dette? Det kan jo umulig ha ladet seg opp så fort? Redigert 4.Oktober.2020 av adundas Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Hvor fort det går avhenger blant annet av batteriets kapasitet og laderens kapasitet. Hvis batteriet ditt er 80 Ah, laderen 4 A, batteriet utladet med 20 A, burde laderen bruke noen timer på jobben. Så enten har batteriet i praksis vært fulladet da du koblet det til, eller så er restkapasiteten på batteriet tilnærmet null. Eller at laderen ligger utenfor sitt operative område, at den ikke 'skjønner' så stort batteri. Eksempelvis. Sitér dette innlegget Link to post
adundas Svart 4.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Takk for info! Men hvis det for eksempel i praksis var fulladet - hvorfor viste laderen et totalt utladet batteri først? Dette batteriet brukes kun for å starte motoren (aaaav og til lanterner i korte perioder), og jeg ladet sist i juni, så kanskje det nesten var fulladet? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Motoren skal lade batteriet når den går, så dersom du kjører motoren en times tid eller mer hver gang du bruker den så bør batteriet være godt ladet. Men type dynamo vil påvirke lading vesentlig. Er det en innenbordsmotor eller påhengsmotor? Jeg har en stor innebordsmotor som bruker mye strøm ved start. Men stort sett går den minimum 1 time hver gang jeg tar den ut, og dermed så lades også batteriene godt opp. Hvis jeg bare hadde startet og latt den gå noen få minutter hadde den ikke ladet opp batteriene igjen. Så type motor / dynamo og bruksmåte påvirker hvor godt ladet ditt batteri er siden juni. Når det gjelder hva lader viser i displayet så er det vel manualen som best beskriver det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Midtpinne Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 adundas skrev for 5 timer siden: Takk for info! Men hvis det for eksempel i praksis var fulladet - hvorfor viste laderen et totalt utladet batteri først? Dette batteriet brukes kun for å starte motoren (aaaav og til lanterner i korte perioder), og jeg ladet sist i juni, så kanskje det nesten var fulladet? Eller? Laderen er en smartlader og prøver seg fram. Forenkling: Først starter laderen som om batteriet er tomt, og peiser på med strøm. Batteriet vil ikke ta til seg strømmen og laderen skjønner at batteriet ikke er tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Løsningen på problemet kan være så enkel at det først var litt dårlig kontakt mellom klemmene og batteripolene slik at laderen målte for lav spenning. Så har du beveget på klemmene, de har fått bedre kontakt og laderen viste fulladet batteri. Dette har hendt meg flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2020 Det er umulig å svare på dette uten å vite noe mer. Men jeg skyter fra hofta og tipper på at batteriet ditt er sulfatert, og dermed permanent skadet. Resultatet kan da arte seg på den måten du opplever. Prinsippet er at batteriets kapasitet blir sterkt redusert, og dermed fort fulladet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 (redigert) Sjekk at det er nok vann i alle Cellene kjøp en Syrevektsmåler og sjekk at det liv i alle cellene og at de er noenlunde like . Et full-ladet batteri skal ha en syrevekt på 1,28 - 1,30 ved +25°C. og ta det derfra. En tabell som sier litt om tilstanden. Har denne hjemme CTEK MXS 7.0 batterilader og testet den på et slitent sulfatert batteri det så ut som det virket må antagelig kjøre .programmet en gang til. Den her et eget program for et sulfatert batteri. https://www.clasohlson.com/no/CTEK-MXS-7.0-batterilader/p/41-1331?gclid=EAIaIQobChMIk6O-1-uc7AIVQ_iyCh2xQwhUEAQYASABEgITOPD_BwE Litt lesestoff https://sonnak.com/wp-content/uploads/sites/14/2014/11/Batteriets-oppbygning-og-virkemaate-2005-1.pdf Redigert 5.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Comforthe Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Jeg støtter @Komodo. Typisk oppførsel når man lader et batteri som har takket for seg. Hadde vært fint hvis du hadde spenningen på batteriet før du koblet til laderen og hvor godt spenningen holder seg etter at batteriet er tilsynelatende fulladet og lader koblet i fra. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
jerognal Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Batteriet ditt er modent for utskifting. Laderen viser volt. Du kan fint ha 13 V men likevel minimalt med strøm. (Ahmp). Da lades det svinfort opp og tappes like fort. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Mange av teoriene over holder helt sikkert vann men jeg ville ikke latt den lille laderen være dommer for om batteriet var søppel eller ikke. Dersom motor kinner bra har jo batteriet nok juice til å starte. Siden TS allerede har batteriet hjemme kan han jo enkelt kople på en 50W pære som vil tilsvare en 20 timers utladning (ca) og se hvor lenge den lyser/måle spenning noen ganger underveis. Det burde gi et inntrykk. Alternativt gå til innkjøp av den sagnomsuste Biltema batteritesteren? ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Enda mer idiotsikkert. Han kan kjøpe en syrevektmåler og måle egenvekten i og med at han har batteri med korker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Det var det jeg skrev mandag. så enkelt hvis det er nok vann igjen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hedwig Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Tilbake til TS opprinnelige spørsmål: Kan det være så enkelt at laderen (som vel er relativt rimelig og fra Jula), ikke klarer å levere høy nok spenning om batteriet tar i mot alt den kan gi, og kombinert med litt rar programvare så får man slike resultater? Hvis ikke tyder vel en del på at batteriet er gåent. Men som Roger og Hulda skriver: Skru opp og mål. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 (redigert) Den er en meget intelligent lader ser en i manualen. den finner ut det meste, fordel å lese manualen. 8 er defekt batteri. 3. Laderen strømledning er satt i stikkontakten og batteriet er koblet til: Bakgrunnsbelysningen blinker grønt og batteriets spenning vises. Etter 5 sekunder skifter bakgrunnsbelysningen til rødt, og ladingen begynner. Bilde 1 viser fult batteril Men som Hulda skrev i første innlegg, den bruker litt tid på å sjekke tilstanden. https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/608201_se-no-pl-en.pdf Redigert 8.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.