Jump to content

Skjønner ikke hva laderen viser meg (båtbatteri)


adundas

Recommended Posts

Hei dere. Jeg er HELT grønn på hvordan et båt-/bilbatteri virker i praksis. Nå har jeg båtbatteriet oppe for vedlikeholdslading, og laderen viser grønt og fullt batteri (se bilder). Men for 5 minutter siden var batteriet på skjermen rødt, og hadde kun én bar. Hva i all verden betyr dette? Det kan jo umulig ha ladet seg opp så fort?

 

20201004_143859.jpg.98159119379f5ebb5641e84c41fbbcdb.jpg

20201004_143905.jpg.ba67896bc3b76cb503035c7dea264575.jpg

Redigert av adundas
Skrivefeil (see edit history)
Link to post

Hvor fort det går avhenger blant annet av batteriets kapasitet og laderens kapasitet. Hvis batteriet ditt er 80 Ah, laderen 4 A, batteriet utladet med 20 A, burde laderen bruke noen timer på jobben. Så enten har batteriet i praksis vært fulladet da du koblet det til, eller så er restkapasiteten på batteriet tilnærmet null. Eller at laderen ligger utenfor sitt operative område, at den ikke 'skjønner' så stort batteri. Eksempelvis.

Link to post

Motoren skal lade batteriet når den går, så dersom du kjører motoren en times tid eller mer hver gang du bruker den så bør batteriet være godt ladet.

 

Men type dynamo vil påvirke lading vesentlig. Er det en innenbordsmotor eller påhengsmotor?

 

Jeg har en stor innebordsmotor som bruker mye strøm ved start. Men stort sett går den minimum 1 time hver gang jeg tar den ut, og dermed så lades også batteriene godt opp. Hvis jeg bare hadde startet og latt den gå noen få minutter hadde den ikke ladet opp batteriene igjen. 

 

Så type motor / dynamo og bruksmåte påvirker hvor godt ladet ditt batteri er siden juni. 

 

Når det gjelder hva lader viser i displayet så er det vel manualen som best beskriver det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
adundas skrev for 5 timer siden:

Takk for info! Men hvis det for eksempel i praksis var fulladet - hvorfor viste laderen et totalt utladet batteri først?

 

Dette batteriet brukes kun for å starte motoren (aaaav og til lanterner i korte perioder), og jeg ladet sist i juni, så kanskje det nesten var fulladet? Eller?

 

Laderen er en smartlader og prøver seg fram. Forenkling: Først starter laderen som om batteriet er tomt, og peiser på med strøm. Batteriet vil ikke ta til seg strømmen og laderen skjønner at batteriet ikke er tomt.

Link to post

Det er umulig å svare på dette uten å vite noe mer. Men jeg skyter fra hofta og tipper på at batteriet ditt er sulfatert, og dermed permanent skadet. Resultatet kan da arte seg på den måten du opplever. Prinsippet er at batteriets kapasitet blir sterkt redusert, og dermed fort fulladet. 

 

Link to post

Sjekk at det er nok vann i alle Cellene kjøp en Syrevektsmåler og sjekk at det   liv i alle cellene og at de er noenlunde like . 

Et full-ladet batteri skal ha en syrevekt på 1,28 - 1,30 ved +25°C.  og ta det derfra.

 Syrevektsmåler

En tabell som sier litt om tilstanden.

image.png.6644b9774ad25674ab0029cd58ae7319.png

Har denne  hjemme  CTEK MXS 7.0 batterilader  og testet den på et slitent  sulfatert   batteri  det så ut som det virket må antagelig kjøre  .programmet en gang til.

Den her et eget program for  et sulfatert batteri.

https://www.clasohlson.com/no/CTEK-MXS-7.0-batterilader/p/41-1331?gclid=EAIaIQobChMIk6O-1-uc7AIVQ_iyCh2xQwhUEAQYASABEgITOPD_BwE

 

Litt lesestoff

https://sonnak.com/wp-content/uploads/sites/14/2014/11/Batteriets-oppbygning-og-virkemaate-2005-1.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Mange av teoriene over holder helt sikkert vann men jeg ville ikke latt den lille laderen være dommer for om batteriet var søppel eller ikke. Dersom motor kinner bra har jo batteriet nok juice til å starte. Siden TS allerede har batteriet hjemme kan han jo enkelt kople på en 50W pære som vil tilsvare en 20 timers utladning (ca) og se hvor lenge den lyser/måle spenning noen ganger underveis. Det burde gi et inntrykk. Alternativt gå til innkjøp av den sagnomsuste Biltema batteritesteren? ?

Link to post

Tilbake til TS opprinnelige spørsmål: Kan det være så enkelt at laderen (som vel er relativt rimelig og fra Jula), ikke klarer å levere høy nok spenning om batteriet tar i mot alt den kan gi, og kombinert med litt rar programvare så får man slike resultater?

 

Hvis ikke tyder vel en del på at batteriet er gåent. Men som Roger og Hulda skriver: Skru opp og mål.

Link to post

Den er en meget intelligent lader  ser en i manualen.  den finner ut det meste, fordel å lese manualen.

8 er defekt batteri.

3. Laderen strømledning er satt i stikkontakten og batteriet er koblet til: Bakgrunnsbelysningen blinker grønt og batteriets spenning vises. Etter 5 sekunder skifter bakgrunnsbelysningen til rødt, og ladingen begynner.

Bilde 1 viser fult batteril

Men som Hulda skrev i første innlegg, den  bruker litt tid på å sjekke tilstanden.

image.png.2a5bd6f6da5caf6c6700b13854e7b7f0.png

 

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/608201_se-no-pl-en.pdf 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...