Jump to content

Er det ok å sette inn AGM start batt, sammen med bly forbruksbank, og hva med lading av AGM

R.O

Recommended Posts

Start batteriet tok plutselig kvelden. Ser at Maritim har et AGM batteri til hyggelig pris:  https://www.maritim.no/exide-agm-em1000-batterie-50ah  Og med god startstrøm. 

Har nylig satt inn 3x115Ah blybatterier til forbruk, valgte bly da jeg leste en del ymse erfaringer om lading av AMG, mer følsomt for ladespenning mm. Er det noe problem å sette inn AMG start sammen med en blybank, disse er jo ikke koblet sammen. 

Jeg har en Sleipner step 3 Compact lader fra 2009. Den gir ca. 14.8V i ladespenning, også spytter vel dynamoen ut ca. det samme. Blir det for høy spenning for et AMG batteri på varme dager..? 

R.O skrev for 2 timer siden:

Start batteriet tok plutselig kvelden. Ser at Maritim har et AGM batteri til hyggelig pris:  https://www.maritim.no/exide-agm-em1000-batterie-50ah  Og med god startstrøm. 

Har nylig satt inn 3x115Ah blybatterier 

Jeg har en Sleipner step 3 Compact lader fra 2009. Den gir ca. 14.8V i ladespenning, også spytter vel dynamoen ut ca. det samme. Blir det for høy spenning for et AMG batteri på varme dager..? 

Løfter den, Her må ekspertene på banen.

Like barn leker best heter det., vell.

Sleipner step 3 Compact lader fra 2009. Den gir ca. 14.8V ?  Viser voltmeter rett?

Er ikke det vel mye til bly? Tenker koking. 

Diagram fra CTEK  MXS 7.0.  sier 14,4 bly  14,7 AMG

image.png.05f857fb428b75b17da50b266a07c8c9.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg trodde det var motsatt, lavere spenning på AGM enn bly, ref utklippet fra Sønnak. Min Sleipner lader er originalt montert i en båt fra 2009, så vil anta denne er tilpasset bly? Spenningen går ned på vedlikeholdslading (13,xV) når batteriet er fullt.  

Fint om det dukker opp noen eksperter her. Jeg har nå 10.5V på Startbatteriet mitt, og må kjøpe nytt i løp av noen dager om jeg skal rekke avtalt løft av båt. 

image.png

image.png

Redigert av R.O (see edit history)
R.O skrev On 5.10.2020 at 10.10:

Ja

Dersom denne spenningen styres av forbruksbanken som ofte er delvis nedtappet, og motoren også gir 14,8V, så vil du overlade AGM batteriene. Hvor lang levetid de får er vanskelig å si, det avhenger av bruken din.  Anbefaler deg å ikke koble startbatteriet opp mot landstrømsladeren.  Startbatterier har ikke noe behov for slik lading, og med 14,8V mot fullt startbatteri så er det hovedsaklig negativt. Håper det batteriet ikke står plassert i varmt motorrom når du setter på landstrømsladeren som gir ut 14,8V. 

Hva slags dynamo har du som gir ut 14,8V?  Det er jo nok spenning til å koke både det ene og det andre. Mine AGM lades med maks 14,25V, og etter tre sesonger yter de fortsatt over 100% av påstemplet kapasitet ved fullskala kapasitetstest. Høy spenning er med andre ord ikke nødvendig for å lade AGM dersom man kompenserer redusert spenning med økt tid.  Er det noe båtfolk flest har i dette landet, så er det tid til å lade.  Fra 0-90% lader jeg banken på ca. 6,5 time, og fra 0% til banken er 98% så tar det ca. 10 timer.  Med andre ord så vil man kunne dra på tur hver dag og dyputlade selv ved kun 14,25V. Men da bør man ligge ett døgn ekstra etpar ganger i måneden så man får ladet de siste 2% til 100%. 

Redigert av Seilars (see edit history)
goggen000 skrev 13 minutter siden:

Hva er best for batteri ved vinterlading? Topplading ved behov eller kontinuerlig ved 13,6 v

Amg batteri 

Her skal du få en avhandling.  

Dette spørsmålet lurte jeg også på for endel år siden, og fikk aldri noe godt svar.  Dvs. jeg fikk til slutt ett relativt godt svar fra en senior ingeniør hos Ritar, men også det må tolkes, og er ikke offisielt.  I utgangspunktet skal AGM batteriene mine lades temp. kompensert hele vinteren med 13,6V float i følge Ritar. Det skal de i teorien tåle i 12 år.   Men jeg har fått aksept for at jeg basert på «the low frequency of use» om vinteren kan vurdere en noe lavere floatspenning i opplag.  

Svigerfar har ett 18 år gammelt GEL batteri som han har benyttet på en el. påhenger siden jeg gav det til ham for 14 år siden.  På spørsmål om han kan merke en redusert kapasitet i løpet av disse 14 årene, så sier han nei. Det holder omtrent like lenge som det alltid har gjort. (føler han).   Måten han lader det på er at han kobler til en 14 år gammel biltema smartlader (0,1C) og lader opp batteriet igjen etter hver bruk. Laderen fjernes igjen neste dag om laderen lyser grønt.  Batteriet lagres tørt i boden. 

Jeg setter AGM batteriene mine på 13,2-13,3V med en automatisk refresh på 14,25V som presses på en time i uka. Båten vår ligger på vann, og da er man avhengig av å ha strøm på systemene.  Det med ukentlig refresh er noe jeg har litt blandede følelser rundt, men det er en automatisk victron funksjon som jeg har valgt å beholde.  Har også ett mastervolt system ombord, og det kjører float 13,25V og 90 minutter med 14,3V hver 12 dag. (mener det er 12 dager).   

Jeg har valgt å ikke lade temperatur kompensert fordi det på vinteren i prinsippet ikke pågår noen lading. 14,25V er med andre ord kun 14,25V selv når det er 5 grader ombord.  Ett av argumentene for at jeg ikke på noe tidspunkt bruker temperaturfølerene til å regulere ladespenningene med er at vi befinner oss i norge. Høye temperaturer har vi aldri, så ett behov for å redusere ladespenningen pga. omgivelsestemperstur er uaktuelt. Den andre grunnen til å redusere ladespenningene på er om man lader med høy strøm. Mine ladesystemer er begrenset til 0,2C (ladestrøm er maksimalt kapasiteten på batteri x 0,2).  Dermed holder jeg meg i både teori og praksis på en batteritemperatur som stiger mindre enn 10 grader ved lading. Inntil 10 grader blir av mange regnet som akseptabel temp. økning ved lading av AGM. Lader man med større strømmer enn 0,2C så bør man med andre ord bruke temp. kompensering. 

Når det gjelder økt temperaturkompensert ladespenning pga. lav temperatur på vår og høst, så har jeg sett at det ikke er nødvendig. Batteriene toppes 100% fordi båten ligger såpass lenge til kai mellom hver tur at en slik oppjustering er unødvendig. Lading handler tross alt om forholdet mellom spenning og tid, og den norske sesongen gir mer ladetid i de periodene der temperaturene er lave, derfor trenger jeg ikke økt spenning. 

Det er mye snakk om at floatspenningen tørker ut AGM batterier. Det har jeg erfart at ikke er tilfelle. Men jeg har erfart at lading på sikt kan føre til overlading, men jeg er usikker på om 13,6V er nok til at dette kan skje.  I følge ritar så skal ikke dette kunne skje ved 13,6-13,8V+ temp kompensering. Det jeg ser er at fra omtrent 13,4V og oppover så lades AGM batteriene mine. 13,2-13,3V er ikke tilstrekkelig til å topplade dem, så om en bank står med 13,2-13,3V så kan det være behov for å gi en liten refresh av og til. 

Så mitt svar er at 13,4V uten refresh og temp. kompensering er det jeg ville valgt på en båt som ikke er i bruk, og ikke har refresh funksjon på laderen.  Alternativt kan man velge 13,2-13,3V og etpar tre ganger i løpet av vinteren sjekke at batteriene ikke trekker for mye  strøm når man starter en ladesekvens ved å slå av og på laderen.  Før laderen går over i float igjen bør den trekke minimalt med strøm, vi snakker da feks. om 0,1-0,2A. Det er en indikasjon på at banken er så godt som full. 

Jeg mener at den hemmelige koden for ett langt AGM og GEL liv er å holde dem regelmessig fulladet uten å overlade dem.  De tåler både store strømmer og floatlading, men overlading liker de dårlig. Jeg har en teori om at ladespenningen fungerer som stikka på ett fly. Enten går man nedover, eller så går man oppover. Når man er så høyt man kommer, og fortsatt drar i stikka, så skjer det noe negativt.  13,6V gir en svak stigning, så man kan ha denne spenningen ganske lenge. Men høye floatspenninger fører til ujevne celler, og AGM kan man ikke sette på Equalize uten å knekke dem. Løsningen da for å jevne cellene er å tømme banken 100% med påfølgende opplading etpar ganger i året. Da jevnes cellene har jeg erfart. Jeg velger også å kun lade dem med spenninger lavere enn gassespenningen fordi jeg har diverse dårlige erfaringer med lading fra 14,4V og oppover.   Det er en myte at batterier må lades med minst 14,4V.  

Så om du ikke klarte å tolke ett fornuftig og klart svar ut av alt det jeg har skrevet, så ville jeg koblet ifra batteriene og koblet til laderen igjen et par ganger i løpet av vinteren. Da er det ekstra lurt å gi batteriene 24 timer med float når den først er tilkoblet. I ett kaldt land som norge så er muligens det den beste løsningen for batteriene om man ikke kan justere laderen på en enkel måte.  

Seilars skrev for 3 timer siden:

Ja

Dersom denne spenningen styres av forbruksbanken som ofte er delvis nedtappet, og motoren også gir 14,8V, så vil du overlade AGM batteriene. Hvor lang levetid de får er vanskelig å si, det avhenger av bruken din.  Anbefaler deg å ikke koble startbatteriet opp mot landstrømsladeren.  Startbatterier har ikke noe behov for slik lading, og med 14,8V mot fullt startbatteri så er det hovedsaklig negativt. Håper det batteriet ikke står plassert i varmt motorrom når du setter på landstrømsladeren som gir ut 14,8V. 

Hva slags dynamo har du som gir ut 14,8V?  Det er jo nok spenning til å koke både det ene og det andre. Mine AGM lades med maks 14,25V, og etter tre sesonger yter de fortsatt over 100% av påstemplet kapasitet ved fullskala kapasitetstest. Høy spenning er med andre ord ikke nødvendig for å lade AGM dersom man kompenserer redusert spenning med økt tid.  Er det noe båtfolk flest har i dette landet, så er det tid til å lade.  Fra 0-90% lader jeg banken på ca. 6,5 time, og fra 0% til banken er 98% så tar det ca. 10 timer.  Med andre ord så vil man kunne dra på tur hver dag og dyputlade selv ved kun 14,25V. Men da bør man ligge ett døgn ekstra etpar ganger i måneden så man får ladet de siste 2% til 100%. 

Dynamoen gir ca. 14.3V, sjekket det i går. Så da er vel det ok. Er mer usikker på landstrømmen, i dag lader den begge bankene, og vil gjerne slippe å koble om dette. Mulig jeg kan kobler ut startbatteiet ved å skru av bryteren? Har tre brytere, Forbruk, start og vinsj.  

Roger jo skrev for 1 time siden:

De batteriene de hadde åpnet var de fleste uttørket.

Så permanent lading var ikke å anbefale på lokka batterier.

Mener å huske at på mine AGM batterier regnes de som uttørket om 3% av vekten er fordampet.  Jeg veier alltid nye batteriene og merker dem med dato,hvilespenning,vekt,og indre motstand.  3% av 53 kg er ca. 1,5 kilo.  På to år har jeg en gang mistet 100 gram på ett batteri, utover det har AGM aldri tapt vekt som jeg har sett. Så det med uttørking kjøper jeg ikke helt. Det har blitt en greie å påstå at AGM batterier tørker ut, men gode AGM batterier kan garantert stå på float lading som tilsvarer 13,6V i mer enn 10 år, det har jeg selv sett.  Men jeg har også sett at AGM batterier er skjøre for overlading. Men da uten å tape vekt og foreløpig kun fra 14,4V og oppover.  Det er derfor jeg holder meg på 14,25V når jeg lader AGM. Prøver også heller å finne ut av hvor lav spenning jeg kan lade med istedenfor hvor høy.  Målet er uansett å toppe batteriene 100% regelmessig og innen rimelig tid. 

Fritt etter husken så mener jeg at det batteriet der skal tåle 14,7-14,8V. Mulig jeg husker feil, men hvis ikke skal det jo gå greit å bruke laderen som den er. 

Den laderen der kan du med et enkelt grep justere ned ladespenningen på.

Et tredje alternativ er å koble laderen kun mot forbruksbank, og kjøpe en 4A lader på BT for noen få hundrelapper som du dedikerer til startbatteriet. 

Komodo skrev for 14 timer siden:

Fritt etter husken så mener jeg at det batteriet der skal tåle 14,7-14,8V. Mulig jeg husker feil, men hvis ikke skal det jo gå greit å bruke laderen som den er. 

Den laderen der kan du med et enkelt grep justere ned ladespenningen på.

Et tredje alternativ er å koble laderen kun mot forbruksbank, og kjøpe en 4A lader på BT for noen få hundrelapper som du dedikerer til startbatteriet. 

Hvis ladespenningen enkelt kan skrus ned så er det et alternativ. Hvordan er det for bly batteiren å «kun» få 14.4V, påvirker det toppladingen og igjen levetiden?

R.O skrev for 3 timer siden:

Hvis ladespenningen enkelt kan skrus ned så er det et alternativ. Hvordan er det for bly batteiren å «kun» få 14.4V, påvirker det toppladingen og igjen levetiden?

Nå kjenner jeg ikke den sleipner laderen din, men du kan fint redusere til 14,4V uten at det er negativt for blybatteriene dine.  Hvor høy spenning man bør lade med styres egentlig av hvor lang tid det er mellom hver utlading, og hvor dypt man lader ut.  På utstyr i daglig drift kan høy spenning være viktig. Ladespenningen kan i slike tilfeller ha betydning for om man får ladet 100% før neste bruk.  De fleste båtfolk har ikke slike problemer, og kan fint bruke litt lenger tid.  Det er også mulig å lade opp igjen blybatterier ved kun å bruke floatspenning, men det gjør man helst på batterier som vanligvis står fulladet. Eksempelvis backup batterier.  Har ett slikt i alarmsentralen i huset her, det har stått på float i flere år, og fungerer fortsatt.  Slike er gjerne VRLA batterier og de står på floatlading år etter år.  

Mener jeg har hørt/lest et sted (sikkert her på BP) at åpne syrebatterier har godt av å bli "kokt" litt slik at det bobler godt. Det var visst noe med at syren blander seg i cellene så vidt jeg husker. Sikkert noen andre som kan si noe mer konstruktivt om akkurat det. Når jeg tenker meg om så tror jeg det var noe det avmønstrede medlemmet Ole Petter skrev. 

Komodo skrev for 1 time siden:

Mener jeg har hørt/lest et sted (sikkert her på BP) at åpne syrebatterier har godt av å bli "kokt" litt slik at det bobler godt. Det var visst noe med at syren blander seg i cellene så vidt jeg husker.

Ja, men i båt så har jeg aldri hørt at stratifikasjon er ett problem.  Det er nok viktigere på hytter og andre plasser der man har batterier som står helt i ro. Dessuten så vil det gasse også ved 14,4V.  Det er vel heller 14,8V som er endel mer enn hva som er normalt. 

I båt er batteriene  «shaken, not stirred»

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...