Jump to content

Tips til feilsøking Kad44 EDC


JePeKj

Recommended Posts

Her er jo mange her inne med stor (og dyr) erfaring med Volvomotorer, så eg tenkte utfordre dokke litt:  Har Skilsø 32FB med Kad44, 1998mod. Mangler 4-500 rpm og mange knop. MEN: Fart og rpm er riktig opp til ca 3400rpm. Marsjer som oppgitt 22-24 knop på 3350-3400rpm. Akselerasjon er god opp til 3400rpm, men der stopper det, Ferielastet/fulle/tomme tanker eller ikke, den går ikkje videre opp.

 

Følgende er sjekket ut:

Propeller er riktige og utveksling er som originalt. C2 rustfrie, skal ha B3 orginalt. (visst noen har noen lettere propeller liggende som kan eg låne og teste. Betaler selvsagt for frakt og annet, sen pm)

Dyser er nyoverhalt. Var skamdårlig iflg verksted, men ingen forskjell på power/rpm etter overhaling på renomert dyseverksted. Motor gikk jevnt og fint FØR nye dyser, faktisk noe mer ureint på tomgang etter nye dyser. 

Dieselpumpe byttet i 2018, veksted fikk da bare 3600rpm uten at noen gjorde noe med det. (forrige eiger)

Dieselsystem er rengjort og sjekket fra tank til motor. Ingen tegn på vann i systemet. Har ikkje sjekket selve slangene så de byttes ila et par dager. 

Noe eksoslukt i motor rom. Har ikkje funnet noe lekkasje

Luftfilter var relativt svart, men ingen forskjell ved å ta det vekk. 

Ventiler justert.

Ingen feilkoder. 

Turbotrykk virker normalt: 1,64-1,67 på 3380 RPM. Sjekket med diagnose apparat.

Dieselforbruk 42l/h på 3150rpm iflg diagnose

Kjølevanntemp ok 

Hendler kalibrert ihht VP bruksanvisning.

 


Så, hvor begynner man å feilsøke videre?

Siden ladetrykk er bra tviler eg på at det er noe veldig feil i den enden. Alle sier det er bare å sende inn dieselpumpen på nytt. Men.....

 

Andre ting eg bør utelukke før eg tilkaller verksted? 

 

 

 

 

 

Link to post

Har du sjekket under båten med groe?

Etter vinteren ( båten er på sjøen hele året) manglet jeg 800-900 rpm, ved opptak i mai var akslinger, propeller og rorene full av " kalk mark",  har aldri sett så mye før, lite groe på skrog.

Etter fjerning av dette fikk jeg normalt turtall igjen.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Mellom april og juni så kan det gro ganske mye på båten. For å være helt sikker på at det ikke er dette som er problemet så hadde jeg sjekket båten under. Og da spesielt drev og propeller. 

 

Jeg vasket mine propeller i sommer etter noen uker med stille ligging å fikk da 6 knop mer på marsj å en hel del mer topp turtall. Så det kan ha mye å si. 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Båt er testet med bare 1 propeller på drevet. Forstatt stopper motor på 3400rpm. Det betyr at alt av ekstern motstand kan utelukkes. Alt av tilførsel slanger/filter byttet, også mellom filter/pumper. Fødepumpe er relativt ny. (3-4år). 

 

Ligger an til å sende inn igjen selve pumpen (som er fabrikksny august 2018). Men hva kan eg evnt sjekke på den før eg sender inn? Timing? Går det an å sjekke mengde? Andre sensorer som kan "stoppe pumpen"

 

Link to post

Det kan også være skitten ladeluftkjøler. Ellers -Hvis ikke turbo er byttet siden motoren var ny så vil det mest sannsynlig være slitasje og økte klaringer i denne. Turbo er en sllitedel som ikke nødvendigvis er like god som ny etter 20 år..

Sterkt forenklet så er det hovedsaklig nok luft og diesel motoren trenger for å yte det den skal.

Skal man utelukke evt dieselproblemer før pumpa kan man kople inn ekstern tank med fall ned til motor. Det er jo dumt å koste på dieselpumpa masse om det er smuss i stigerøret, eller en dieselslange er delaminert og derved forhindrer nok dieselflow.

Forudsetter selvfølgelig at skrog og propeller er rent for groe når man tester.

Link to post

Jeg er ingen dieselekspert, men om du gir mer diesel øker turtall såfremt du har tilgang på luft. 
Turtallet vil holdes igjen av motstanden du gir motoren. 
Om du har fjernet motstand ved å ta vekk en propell og motoren fortsatt stopper på samme turtall, virker det på meg som det er noe annet som reduserer dieseltilførselen. 
Har du lest ut forbruk/t ved 3400/rpm med vanlig om mindre belastning?

Link to post

Høres ut som den ikke får nok diesel. For KAD44 gjelder:

 

Fullt turtall skal ligge mellom 3700-3900 rpm.

 

Ladetrykk:

2500 r/min 1,6 bar

3000 r/min 1,65 bar

3500 r/min 1,7 bar

3800 r/min 1,8 bar

3900 r/min 1,8 bar

 

På full last skal en KAD44 brenne rundt 55 ltr/time

 

Trykk etter diesel-fødepumpe skal være 3-5 bar på tomgang, i og med at høytrykkspumpen nylig har vært skrudd på ville jeg begynt der.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Sjøfnugg skrev On 26.1.2021 at 20.55:

Da går jo ikke det nei.

Kan det være feil på speed-sensor? 

Kan man i diagnosen lese av om man får gitt fullt pådrag? Og evt tilbakemelding fra puma på oppnådd pådrag?

Fikk låne et diagnose apparat, ingen feilmeldinger, fikk kun lest av hva pumpa SKULLE gi. Men, vi var jo relativt utrente på selve apparatet. Men tipper man må mekanisk sjekke om mengde og timing er riktig? 

Link to post
mmosberg skrev On 26.1.2021 at 11.49:

Høres ut som den ikke får nok diesel. For KAD44 gjelder:

 

Fullt turtall skal ligge mellom 3700-3900 rpm.

 

Ladetrykk:

2500 r/min 1,6 bar

3000 r/min 1,65 bar

3500 r/min 1,7 bar

3800 r/min 1,8 bar

3900 r/min 1,8 bar

 

På full last skal en KAD44 brenne rundt 55 ltr/time

 

Trykk etter diesel-fødepumpe skal være 3-5 bar på tomgang, i og med at høytrykkspumpen nylig har vært skrudd på ville jeg begynt der.

Har 1,68 på 3400, så det skulle jo stemme. 

Link to post
  • 1 år senere...

Hei og velkommen til Forumet.

 

75% av de tilfellene jeg kjenner til med din beskrivelse viser seg å være groe/rur, 10% slitt turbo, 5% pumpe, dyser, matepumpe

Når gikk den perfekt sist?

Hva har vært rørt siden da?

Hva fikk du som topp turtall på max?

Antar du har DPE drev; hvilken utveksling og hvilke propeller har du?

Link to post

Motoren ble overhalt med ny  dieselpumpe, splansliping, svinghjul med mer i 2018 av forrige eiger, på et verksted. Står i kvittering at de fikk 3600rpm. Men her er nok litt usikkerhet, samt at forrige eiger sjølv ikkje hadde peiling. Den har i mitt eige gått som en klokke i 2 år og leverer den effekten den skal ha på 3400rpm, har riktig turbotrykk (målt med diagnose), riktig fart, fin akselerasjon, ingen feilkoder osv. Ingen soting eller andre ting som tyder på noe galt. Den gir bare ikkje de siste 500rpm

Her er det jeg har prøvd ut/byttet:

Dysene renovert sommeren 2019

Drev utveksling og propeller sjekket.

Byttet alle fuel slanger, filter.

Tatt diagnose. Tilsynelatende alt riktig. 1.68 bar på 3400rpm.

Ny orginal turbo, siden den som stod på var fra kad42(utgjorde ingen forskjell)

Dieselpumpe er fra 2018, sjekket på dieselverksted no i vinter. Den er 100% riktig.

Shimset ut rpm-sensor, resulterte i stopp så tilbakestilt.

Tok også av og sjekket registeret.

Rusningsturtall ved frakoblet aktuator er ca 4000rpm. 

 

Det eg ikkje har gjort er å rengjøre ladeluftkjøler. 

Tenkte teste den med en "låne" chip, då får den i allefall meir diesel ;)

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...