JePeKj Startet 5.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2020 Her er jo mange her inne med stor (og dyr) erfaring med Volvomotorer, så eg tenkte utfordre dokke litt: Har Skilsø 32FB med Kad44, 1998mod. Mangler 4-500 rpm og mange knop. MEN: Fart og rpm er riktig opp til ca 3400rpm. Marsjer som oppgitt 22-24 knop på 3350-3400rpm. Akselerasjon er god opp til 3400rpm, men der stopper det, Ferielastet/fulle/tomme tanker eller ikke, den går ikkje videre opp. Følgende er sjekket ut: Propeller er riktige og utveksling er som originalt. C2 rustfrie, skal ha B3 orginalt. (visst noen har noen lettere propeller liggende som kan eg låne og teste. Betaler selvsagt for frakt og annet, sen pm) Dyser er nyoverhalt. Var skamdårlig iflg verksted, men ingen forskjell på power/rpm etter overhaling på renomert dyseverksted. Motor gikk jevnt og fint FØR nye dyser, faktisk noe mer ureint på tomgang etter nye dyser. Dieselpumpe byttet i 2018, veksted fikk da bare 3600rpm uten at noen gjorde noe med det. (forrige eiger) Dieselsystem er rengjort og sjekket fra tank til motor. Ingen tegn på vann i systemet. Har ikkje sjekket selve slangene så de byttes ila et par dager. Noe eksoslukt i motor rom. Har ikkje funnet noe lekkasje Luftfilter var relativt svart, men ingen forskjell ved å ta det vekk. Ventiler justert. Ingen feilkoder. Turbotrykk virker normalt: 1,64-1,67 på 3380 RPM. Sjekket med diagnose apparat. Dieselforbruk 42l/h på 3150rpm iflg diagnose Kjølevanntemp ok Hendler kalibrert ihht VP bruksanvisning. Så, hvor begynner man å feilsøke videre? Siden ladetrykk er bra tviler eg på at det er noe veldig feil i den enden. Alle sier det er bare å sende inn dieselpumpen på nytt. Men..... Andre ting eg bør utelukke før eg tilkaller verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 5.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2020 Har du sjekket under båten med groe? Etter vinteren ( båten er på sjøen hele året) manglet jeg 800-900 rpm, ved opptak i mai var akslinger, propeller og rorene full av " kalk mark", har aldri sett så mye før, lite groe på skrog. Etter fjerning av dette fikk jeg normalt turtall igjen. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
JePeKj Svart 5.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2020 Nja, den var ifølge selger oppe i april. Og det såg tilsynelatende bra/reint ut det man kunne se når eg kjøpte den i juni. Den gikk et knop eller to raskere med samme 3400rpm då. Altså 22-25. No med sesongens groe går den 21-23 på 3400rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Mellom april og juni så kan det gro ganske mye på båten. For å være helt sikker på at det ikke er dette som er problemet så hadde jeg sjekket båten under. Og da spesielt drev og propeller. Jeg vasket mine propeller i sommer etter noen uker med stille ligging å fikk da 6 knop mer på marsj å en hel del mer topp turtall. Så det kan ha mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 (redigert) er drevet byttet? Om det er byttet - har det samme utveksling? Ut over det så har jeg hørt historier om KAD og ladetrykk som går på en slange til EVC boksen som det kan komme kondens i - men har ikke egen erfaring med det. Redigert 7.Oktober.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 7.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Drevet skal etter det eg har hørt være orginalutveksling på 1,68:1. Men, hvordan funker dette med utveksling. Hadde eg satt på et drev med 1,78:1, så hadde båten gått lettere eller tyngre? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 7.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2020 Umiddelbart lyder det som om den mangler diesel. Det kan godt være brændstofpumpen, der ikke giver fødetryk nok. Den er “billig” at bytte (ca. 500 NOK) Er der også målt kompressionstryk? Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 8.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2020 Ikke målt kompresjonstrykk. Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 26.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Båt er testet med bare 1 propeller på drevet. Forstatt stopper motor på 3400rpm. Det betyr at alt av ekstern motstand kan utelukkes. Alt av tilførsel slanger/filter byttet, også mellom filter/pumper. Fødepumpe er relativt ny. (3-4år). Ligger an til å sende inn igjen selve pumpen (som er fabrikksny august 2018). Men hva kan eg evnt sjekke på den før eg sender inn? Timing? Går det an å sjekke mengde? Andre sensorer som kan "stoppe pumpen" Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Det kan også være skitten ladeluftkjøler. Ellers -Hvis ikke turbo er byttet siden motoren var ny så vil det mest sannsynlig være slitasje og økte klaringer i denne. Turbo er en sllitedel som ikke nødvendigvis er like god som ny etter 20 år.. Sterkt forenklet så er det hovedsaklig nok luft og diesel motoren trenger for å yte det den skal. Skal man utelukke evt dieselproblemer før pumpa kan man kople inn ekstern tank med fall ned til motor. Det er jo dumt å koste på dieselpumpa masse om det er smuss i stigerøret, eller en dieselslange er delaminert og derved forhindrer nok dieselflow. Forudsetter selvfølgelig at skrog og propeller er rent for groe når man tester. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Jeg er ingen dieselekspert, men om du gir mer diesel øker turtall såfremt du har tilgang på luft. Turtallet vil holdes igjen av motstanden du gir motoren. Om du har fjernet motstand ved å ta vekk en propell og motoren fortsatt stopper på samme turtall, virker det på meg som det er noe annet som reduserer dieseltilførselen. Har du lest ut forbruk/t ved 3400/rpm med vanlig om mindre belastning? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Høres ut som den ikke får nok diesel. For KAD44 gjelder: Fullt turtall skal ligge mellom 3700-3900 rpm. Ladetrykk: 2500 r/min 1,6 bar 3000 r/min 1,65 bar 3500 r/min 1,7 bar 3800 r/min 1,8 bar 3900 r/min 1,8 bar På full last skal en KAD44 brenne rundt 55 ltr/time Trykk etter diesel-fødepumpe skal være 3-5 bar på tomgang, i og med at høytrykkspumpen nylig har vært skrudd på ville jeg begynt der. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Sjøfnugg Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Hvilket utrusningsturtall får du når den ikke er i gir? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 KAD44 og 300 stopper elektronisk på 1500 rpm ved rusing i fri. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Sjøfnugg Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Da går jo ikke det nei. Kan det være feil på speed-sensor? Kan man i diagnosen lese av om man får gitt fullt pådrag? Og evt tilbakemelding fra puma på oppnådd pådrag? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Jeg leste noe på en link som ble postet her for litt siden. De sa at det var visstnok ganske vanlig at man faktisk ikke fikk gitt full gass. Alltid sjekk det først før man begynner med nok luft og diesel. Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 28.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 Swingswong skrev On 26.1.2021 at 21.02: Jeg leste noe på en link som ble postet her for litt siden. De sa at det var visstnok ganske vanlig at man faktisk ikke fikk gitt full gass. Alltid sjekk det først før man begynner med nok luft og diesel. Hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 28.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 Sjøfnugg skrev On 26.1.2021 at 20.55: Da går jo ikke det nei. Kan det være feil på speed-sensor? Kan man i diagnosen lese av om man får gitt fullt pådrag? Og evt tilbakemelding fra puma på oppnådd pådrag? Fikk låne et diagnose apparat, ingen feilmeldinger, fikk kun lest av hva pumpa SKULLE gi. Men, vi var jo relativt utrente på selve apparatet. Men tipper man må mekanisk sjekke om mengde og timing er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 28.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 mmosberg skrev On 26.1.2021 at 11.49: Høres ut som den ikke får nok diesel. For KAD44 gjelder: Fullt turtall skal ligge mellom 3700-3900 rpm. Ladetrykk: 2500 r/min 1,6 bar 3000 r/min 1,65 bar 3500 r/min 1,7 bar 3800 r/min 1,8 bar 3900 r/min 1,8 bar På full last skal en KAD44 brenne rundt 55 ltr/time Trykk etter diesel-fødepumpe skal være 3-5 bar på tomgang, i og med at høytrykkspumpen nylig har vært skrudd på ville jeg begynt der. Har 1,68 på 3400, så det skulle jo stemme. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Januar.2021 Del på Facebook Svart 28.Januar.2021 JePeKj skrev for 12 timer siden: Hvordan? Ved å sjekke at gassviren er stram nok til å gi full gass, om du har vire da Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 29.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 Swingswong skrev for 10 timer siden: Ved å sjekke at gassviren er stram nok til å gi full gass, om du har vire da Har elektronisk :) Og den har eg kalibrert på nytt så den skal virke riktig. Men veit jo aldri om et potmeter eller annet er føkka. Uansett takk for inspill :) Sitér dette innlegget Link to post
R.R Svart 24.Mars.2022 Del på Facebook Svart 24.Mars.2022 Hei! Fant du ut noen årsak til manglende turtall? Jeg har samme problem på min Kad 44. Går uanstrengt opp til 3500 rpm. Men der stopper det. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mars.2022 Del på Facebook Svart 24.Mars.2022 Hei og velkommen til Forumet. 75% av de tilfellene jeg kjenner til med din beskrivelse viser seg å være groe/rur, 10% slitt turbo, 5% pumpe, dyser, matepumpe Når gikk den perfekt sist? Hva har vært rørt siden da? Hva fikk du som topp turtall på max? Antar du har DPE drev; hvilken utveksling og hvilke propeller har du? Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 25.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 Motoren ble overhalt med ny dieselpumpe, splansliping, svinghjul med mer i 2018 av forrige eiger, på et verksted. Står i kvittering at de fikk 3600rpm. Men her er nok litt usikkerhet, samt at forrige eiger sjølv ikkje hadde peiling. Den har i mitt eige gått som en klokke i 2 år og leverer den effekten den skal ha på 3400rpm, har riktig turbotrykk (målt med diagnose), riktig fart, fin akselerasjon, ingen feilkoder osv. Ingen soting eller andre ting som tyder på noe galt. Den gir bare ikkje de siste 500rpm Her er det jeg har prøvd ut/byttet: Dysene renovert sommeren 2019 Drev utveksling og propeller sjekket. Byttet alle fuel slanger, filter. Tatt diagnose. Tilsynelatende alt riktig. 1.68 bar på 3400rpm. Ny orginal turbo, siden den som stod på var fra kad42(utgjorde ingen forskjell) Dieselpumpe er fra 2018, sjekket på dieselverksted no i vinter. Den er 100% riktig. Shimset ut rpm-sensor, resulterte i stopp så tilbakestilt. Tok også av og sjekket registeret. Rusningsturtall ved frakoblet aktuator er ca 4000rpm. Det eg ikkje har gjort er å rengjøre ladeluftkjøler. Tenkte teste den med en "låne" chip, då får den i allefall meir diesel ;) Sitér dette innlegget Link to post
JePeKj Svart 25.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2022 (redigert) R.R skrev for 12 timer siden: Hei! Fant du ut noen årsak til manglende turtall? Jeg har samme problem på min Kad 44. Går uanstrengt opp til 3500 rpm. Men der stopper det. Se svar over ;) Redigert 25.Mars.2022 av JePeKj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.