Jump to content

Tips til feilsøking Kad44 EDC

JePeKj

Recommended Posts

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Er det montert i din båt med ditt drev og propeller eller i benk?

I båten. Men kan jo være en feilavlesing. Forrige eiger mente at 3400 var maks han hadde hatt. Men han kjørte jo bare i 3000 uansett. Men hovedpoenget er at det ikkje virker til å være belastning som gir/propeller/groe som påvirker. Eg får fortsatt 3400 med groe, ferielast og passasjerer. Men at den får for lite diesel eller luft er det lite tvil om, men hvorfor? Mekaniskt er det meste sjekket, så min teori er at det er noe elektronisk som gir feil signal til pumpe. Eg har ikkje ohmet(?) signaler fra stikker, men har kalibrert de iht manual. Når det gjelder styresystem så er det lite eg kan gjøre sjelv, og lokale verksted har gitt opp. 

JePeKj skrev On 7.10.2020 at 15.47:

Drevet skal etter det eg har hørt være orginalutveksling på 1,68:1.   Men, hvordan funker dette med utveksling. Hadde eg satt på et drev med 1,78:1, så hadde båten gått lettere eller tyngre?

Har en Skilsø 33FB med KAD44 2003 med DPE 1:1.78  C2 29knop v3950  hvor har du hørt at din båt skal ha 1.68?

Hva veier din båt?

Til info så planer ikke min båt IKKE etter å ha ligget til juli når den sjøsettes tidlig mai.... det er store forskjeller når det gjelder groe rundt om i landet men jeg ber deg om å ikke undervurdere betydningen av det.

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev 7 minutter siden:

Har en Skilsø 33FB med KAD44 2003 med DPE 1:1.78  C2 29knop v3950  hvor har du hørt at din båt skal ha 1.68?

Står i orginal spekk. 

Teknisk .png

Og ingen forskjell på nysmurt nesten tom båt, og som nevnt over, ferielastet eller grodd. Dvs, mister gjerne 1-2 knop. Men turtall er fortsatt 3400rpm

Redigert av JePeKj (see edit history)
JePeKj skrev On 7.10.2020 at 15.47:

Drevet skal etter det eg har hørt være orginalutveksling på 1,68:1.   Men, hvordan funker dette med utveksling. Hadde eg satt på et drev med 1,78:1, så hadde båten gått lettere eller tyngre?

Drevet reduserer, så du må skrive 1 tallet først.

Så siden 1.68 er et lavere tall enn 1.78 så reduserer det mindre.

Av det følger at C2 propellen din går en lengre strekning i vannet enn med 1.78.

Sagt på en annen måte, det er lettere å plane med et 1.78 drev enn et 1.68 drev.

Har du båten på land kan du sveive motoren 10 omdreininger og en hjelper med video kan telle hvor mange omdreininger propellen går. Video, fordi om hjelperen mister tellinga så er det greit med video....

Har lest igjennom 2 ganger nå og må si det høres ut som en grusom historie.

Du har gjort mye smart og dette kan løses. Skal gjøre alt jeg kan for å hjelpe om du vil svare på spørmål. Det er fort å bli snøblind når en sak har pågått over så lang tid.

Din diagnosemåling av forbruk på 42 L/t v/3150 stemmer med min kurve fra VDO flowmåler.

Ønsker du å teste ut det som koster lite penger først også spare de kostbare tiltakene til slutt?

Test 1. sjekk at luftfilteret er ok, ta det ut for en kort test, sjekk at det ikke er en pussefille eller lekebamse i innsuget.

Test 2. ta en rengjort vakuumsuger og koble til dieselslangen med det tykke røret så nær motoren som mulig, pump og sjekk at du klarer å suge minst 1.5liter/min.

JePeKj skrev On 5.10.2020 at 16.13:

Propeller er riktige og utveksling er som originalt. C2 rustfrie, skal ha B3 orginalt. (visst noen har noen lettere propeller liggende som kan eg låne og teste. Betaler selvsagt for frakt og annet, sen pm)

Test 3. Tror dette er den smarteste testen du kan gjøre.

Dersom du ikke får høyere turtall med C1 propeller så VET du at du har et seriøst problem med reguleringsdelen av dieselpumpa, dersom de 2 første testene jeg foreslo over gikk ok.

C1 skal teoretisk være laget men jeg har ikke sett noen til salgs og ingen forhandler har kunnet skaffe. Har også fått beskjed om at C2 er gått ut av produksjon for mange år siden...

Det er mye lettere å drive en C1 enn en C2 propellpakke, så du skal oppnå høyere turtall om du hadde montert C1 (eller A2)

Takk for konstruktive tilbakemeldinger.

Test 1: Sjekket :)

Test 2: Heilt klart noe eg bør sjekke. Fødepumpe og alle slanger er nye. 

Test 3: Hadde eg fått forskjellig turtall alt etter groe og last i båten så hadde nok dette vært neste steg. Har testet med å ta av ytterste propellen og kjøre (kun kort tid) (ikkje si det til noen) uten at det ga noe forskjell på rpm. Mulig eg slår til på MR_Stian sitt tilbud og gjør skikkelig test. Men som nevt: Har riktig hastighet på riktig rpm iht til leverandør info, heilt opp til 3400. 

Test 4: Montere på en trim chip boks for å teste. Blir det høyereturtall så veit eg at det mengde diesel som begrenser.

Mr_Stian skrev 40 minutter siden:

Jeg har B1 propeller som jeg har hatt på min kad44 med samme drev og utveksling hvis du bor i nærheten av Stavanger og vil prøve. Tidligere eier gikk fra C2 til B1 for å få båten lettere i plan. 

Takk for tilbudet. Bor langt unna. Men kunne i tilfelle betalt for pakking og frakt visst du hadde orket? Eg kommer evnt tilbake på dette :)  

Var dieselpumpa levert av VP?

Hvor mye veier Bonanzaen?

Beklager, så at det var foreslått å demontere en propell, fikk ikke med meg at du hadde utført testen :crazy: (det blir ikke bedre med åra...) 

Uansett åssen det går så syntes jeg det er en flott gest av  @Mr_Stian  :thumbsup:  :clap:  

Dersom pumpa og drevene er montert riktig så bør du vurdere å låne/leie en dieselpumpe som en pålitelig person vet fungerer. 20 år siden jeg hadde en edc pumpe i grus, funderer på hvordan den kan settes sammen slik at den bare gir 80% gass...  eller om det er røykgassbegrenseren som har feil inndata. Styringen på denne er ikke avansert så det er ikke så mange muligheter...

Kan pumpa ha vært utsatt for et "trimmingsforsøk"?

Son nevnt har jeg også samme problemer. Båten går fort opp i plan uten at motoren anstrenger seg, men får kun 3500 rpm. Om jeg da slakker av til ca 3300 og gir på igjen så spretter han opp på 3500, men ikke mere. Virker nesten som en turtallsperre på 3500. Har ingen kjennskap til elektronikken her, men kan det være feil i gasshendel eller elektroniske reguleringen i pumpa? 

Når dere oppnår maks turtall sånn eller sånn, er dere sikre på at turtelleren viser riktig?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 4 timer siden:

Når dere oppnår maks turtall sånn eller sånn, er dere sikre på at turtelleren viser riktig?

Farten de måler stemmer med kalibrerte målinger fra min båt... ellers hadde jeg foreslått referanseturteller.

Kan du det innvendige i denne dieselpumpa @Brigg?

Det enkleste å gjøre her å koble til diagnose å lese ut fuel flow. Dersom motoren får 54-55 ltr/time gir den 100%.

Se arkivbilde fra forrige båten min med 2xKAD300 på fulltpådrag. KAD44 har i praksis samme drivstofforbruk.

20190425_150708.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

@dieselfan De får ikke mer turtall fordi det er for tungt. Enten pga motstand i skrog, for stor eller for høy stigning på propell eller feil utveksling. Eller en kombinasjon av disse. Får motoren 55 ltr/time med diesel (KAD 44 og 300 med EDC får aldri for mye diesel ifht luft) så leverer den varene og man kan lete andre steder etter årsaken til manglende turtall. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...