Jump to content

Tips til feilsøking Kad44 EDC

JePeKj

Recommended Posts

Det er luftmengden ved ladelufttrykk som "tillater" dieselpumpen å gå opp til fullt. Hvis du har målt turbotrykk til å være 1,6-1,7 bar så får pumpa "lov" til å gi 55 ltr/time. 

Har du lest ut fuelflow? Det ville jeg gjort som next step.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

KAD44 og KAD300 skal kunne levere 100% fra 3600-3900 rpm.

Så dersom den viste noen og førti på 3600 rpm så har du funnet feilen.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Vi har nok ikkje funnet noe feil da nei. At den ikkje leverer det den skal veit vi. Spørsmålet er HVORFOR den ikkje levere meir. Mekansik er pumpen sjekket, så mest sansynlig er noen givere/elektronikk som begrenser den. Har ohm'et allt som kan sjekkes og alt er innenfor det manualen tilsier.

EDC har en forhånds innstilt kurve så man kan kun lese ut det den SKAL gi på det gitte turtall. Ikkje ka den faktisk gir. I allefall på de to diagnoseapparater eg har prøvd. Og det eg leser av diagnosen på 3400rpm stemmer med det den skal ha på det gitte turtallet. Husker ikkje tallet, men noen 40 liter trur eg. 

JePeKj skrev for 3 timer siden:

det eg leser av diagnosen på 3400rpm stemmer med det den skal ha på det gitte turtallet. Husker ikkje tallet, men noen 40 liter trur eg. 

Du oppga 42 liter ved 3150 o/min tidligere og det stemmer med min flowmåling på min motor.

Hvilke diagnoser har du brukt?

JePeKj skrev for 3 timer siden:

At den ikkje leverer det den skal veit vi. Spørsmålet er HVORFOR den ikkje levere meir. Mekansik er pumpen sjekket, så mest sansynlig er noen givere/elektronikk som begrenser den. Har ohm'et allt som kan sjekkes og alt er innenfor det manualen tilsier.

Det er en veldig "enkel" motorstyring... 

Derfor burde det være mulig å finne utav dette. Listen over komponenter som kan føre til begrensning er ikke lang... 

Skrur du selv? hadde det vært klokt å prøve en annen dieselpumpe for å sjekke om feilen er utenfor pumpa eller ikke.

Enig med deg i at den mest sannsynlig er utenfor, men det er noe eget å vite..

dieselfan skrev 25 minutter siden:

Det er en veldig "enkel" motorstyring... 

Derfor burde det være mulig å finne utav dette. Listen over komponenter som kan føre til begrensning er ikke lang... 

Skrur du selv? hadde det vært klokt å prøve en annen dieselpumpe for å sjekke om feilen er utenfor pumpa eller ikke.

Enig med deg i at den mest sannsynlig er utenfor, men det er noe eget å vite..

Ja, skrur selv. Er jo en liten utfordring å få lånt pumpe. Og som sagt er den relativt ny, og nettopp vært inne for test. Den gir 104% (eller var 110%, husker ikkje). De tok pumpe fra hverandre også, for å sjekke at alle fjærer og stemple innvendig var riktige. Dette er en 44A motor uten sensor på dyse 1. Virker som om de fleste har B/C utgaven. Så derfor tenker eg å legge fokuset på styring av pumpen.  Som nevnt så tenkte eg prøve å låne en sånn trimchipboks. Den skal jo lure pumpe til å gi mer diesel på samme turtall. (?)  Men rakk det ikkje i helga. 

R.R skrev On 25.3.2022 at 17.11:

Son nevnt har jeg også samme problemer. Båten går fort opp i plan uten at motoren anstrenger seg, men får kun 3500 rpm. Om jeg da slakker av til ca 3300 og gir på igjen så spretter han opp på 3500, men ikke mere. Virker nesten som en turtallsperre på 3500. Har ingen kjennskap til elektronikken her, men kan det være feil i gasshendel eller elektroniske reguleringen i pumpa? 

Har du rekalibrert stikke? Har du gjort endel av de andre tingene som jeg har sjekket? Har den "alltid vært sånn" ?

JePeKj skrev 1 time siden:

derfor tenker eg å legge fokuset på styring av pumpen.  Som nevnt så tenkte eg prøve å låne en sånn trimchipboks. Den skal jo lure pumpe til å gi mer diesel på samme turtall.

Er ikke uenig med deg. Håper forsøket med "narreboks" blir vellykket.

Har ikke ekstra pumpe tilgjengelig nå, men har en motor på handa som vil kunne brukes. 

JePeKj skrev for 5 timer siden:

Har du rekalibrert stikke? Har du gjort endel av de andre tingene som jeg har sjekket? Har den "alltid vært sånn" ?

Har kalibrert gasshendel ja. Jeg har ikke gjort alle målinger som du beskriver lengre opp i tråden. Fikk ca 3700 når jeg kjøpte båten. Turbo var slitt så den ble byttet. Det gjorde at motoren ble mye sprekere, men hjalp ikke noe på toppturtallet. Jeg fikk samme turtall om båten var ferielastet eller nesten tom. Satte inn nye dysespisser i vinter og håpet at dette ville hjelpe. Etter dette får jeg bare 3500 rpm. Båten har stått på land i vinter så det er ikke groe eller at båten er for tung som er årsaken. Alle filtre er byttet, ventiler er også justert. Som nevnt tidligere er motoren kvikk og turtallet øker kjapt opp til 3500 og der er det bråstopp. 

Da jeg havde samme problem med manglende effekt, var der flere der foreslog at se på montagen af søvandspumpen, som sidder på enden af brændstofpumpens aksel. Hvis søvandspumpens medbringer ikke monteres korrekt, så trykker den akslen og det kan sænke max. effekt af brændstofpumpen.

Jeg aner ikke om det er problemet her, men det koster ikke meget at tjekke det ud.

• 3 uker senere...

Ja då har eg testet et stepp tyngre propeller. Resultat større fart ved 3400rpm. 1-2 knop. Men!!! Så begynte plutselig turtallet å stige! Etterhvert sneik den seg opp på 3700rpm. Så då er det i allefall ingen elektronikk som stopper den bastant på 3400. Endelig noe positivt ? Uten at eg føler særlig klokere ?

dieselfan skrev 3 minutter siden:

...høres ut som du burde forte deg å kjøpe en bunke lottokuponger, det er trolig "din" uke...

Kom stigningen ila noen sekunder eller minutter?

Minutter vil eg si…. Skal utpå igjen i morgen og teste meir

• 2 uker senere...

Ja nei.... har ikkje gjort annet enn å kjøre noen turer. Får se i helga om eg får testet med chip. Ellers å leser eg kommentarene dine i en anne tråd om sjøvanspumpe. Den har eg hatt ut og byttet medbringer og byttet impeller. Men motor gikk på samme måte før og etter riktig nok.  

Det er klokt å sikre at sjøvann/impellerpumpeaksling ikke trykker mot dieselpumpe driftsaksling. 

Det var @mmosbergeller @Brigg som lærte meg det for noen år siden. (spiller ikke noen rolle hvem av de som sa det først.. Jeg skylder begge en båt uansett??)

Men da var det neppe det som var greia hos deg, men ha det bak øret. 

Smør godt ved montasje av impeller og ikke slå eller dunke for å montere impelleller... 

Den kan lett dyttes på plass med to tommeltotter.. 

Også måle utstikket. ?

• 10 måneder senere...
R.R skrev On 28.3.2022 at 19.09:

Har kalibrert gasshendel ja. Jeg har ikke gjort alle målinger som du beskriver lengre opp i tråden. Fikk ca 3700 når jeg kjøpte båten. Turbo var slitt så den ble byttet. Det gjorde at motoren ble mye sprekere, men hjalp ikke noe på toppturtallet. Jeg fikk samme turtall om båten var ferielastet eller nesten tom. Satte inn nye dysespisser i vinter og håpet at dette ville hjelpe. Etter dette får jeg bare 3500 rpm. Båten har stått på land i vinter så det er ikke groe eller at båten er for tung som er årsaken. Alle filtre er byttet, ventiler er også justert. Som nevnt tidligere er motoren kvikk og turtallet øker kjapt opp til 3500 og der er det bråstopp. 

En liten oppdatering. 

Leverte inn dieselpumpe til overhaling i vinter. Pumpa var helt i orden, men den elektroniske gassregulatoren på toppen av pumpa var slitt. Byttet denne og alt er i orden?. Fikk 3800 rpm på testtur i går kveld. Godt fornøyd med det da båten har ligget på vannet i vinter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...