Groben Startet 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2020 (redigert) Hallo der ute. Jeg har en 50H 4Takters utenbords Mercury fra 2012 som aldri har gitt meg noe trøbbel. Jeg gjør servicen selv guidet av youtube hvor man stort sett kan finne hva det skal være. I 4 år har jeg skiftet girolje, motorolje, bensinfilter, oljefilter og i fjor også termostat. I butikken i dag fortalte han som solgte meg olje etc at det var best å gjøre oljeskift på våren. Stemmer dette. Og han sa også at motoren burde være varm når det gjøres. Så langt har jeg skiftet på høsten på en kald motor. Har dette noe å si? Om jeg har gjort noe feil før er det jo ikke for sent å begynne å gjøre det riktig:-) Redigert 5.Oktober.2020 av Groben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Har du tenkt å la motoren stå i ro fram til våren? Da hadde jeg skiftet nå. Så er du ferdig med det + motoren blir stående lagret med ny olje uten slaggstoffer fra forbrenning, kondens, osv. Støtter den med at oljeskift fint kan tas på varm motor. Den gamle olja renner lettere da, så greiere å få ut. Bare vær litt obs på at varm olje er varm olje, gode hansker og gjerne vernebriller akkurat når du tapper ut er en fordel. Ellers, temaet oljeskift er et nokså generelt tema der mye av det samme gjelder enten det er utenbords eller innenbords motor, bensin eller diesel. Likevel kan det nok være lurt å skifte emnetittelen på tråden din til noe mer beskrivende enn kun «Oljeskift», hvis du vil unngå å få tråden stengt (sjekk forumreglene) F.eks. noe slikt som «Oljeskift høst eller vår, varm eller kald motor?». Sitér dette innlegget Link to post
Groben Svart 5.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Ok takk for den. Har akkurat kjørt ferskvann gjennom motoren og latt den tømmes for bensin. Æsj! Må jeg koble det til igjen eller er det også greit å skifte på kald motor...? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 (redigert) Groben skrev 55 minutter siden: Ok takk for den. Har akkurat kjørt ferskvann gjennom motoren og latt den tømmes for bensin. Æsj! Må jeg koble det til igjen eller er det også greit å skifte på kald motor...? Det er helt greit å skifte på kald motor. Like greit som å skifte på varm motor. Forskjellen er bare at den gamle oljen renner lettere ut når den er varm, men den kommer ut om den er kald også. Det kan du være helt trygg på. Redigert 5.Oktober.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Groben Svart 5.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Så bra:-) Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Gammern Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Dersom du har kjørt gjennom motoren med ferskvann/frostvæske og ikke har planer om å starte den igjen før til våren kan du like gjerne la oljen være. Det du får ved å suge ut oljen nå er ny olje i bunnpannen. Den gamle oljen ligger fremdeles i lager, på kamaksel, vippearmer, i pakkbokser etc. Skal du skifte olje på høsten må du starte motoren for å få den nye oljen pumpet gjennom overalt. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Skifter alltid om høsten med varm motor på min Yamaha F50. Har bestemt tro på at motor har det bedre med ny olje over vinteren istedet for gammel olje full av syre/kondens og sjitt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Groben skrev On 5.10.2020 at 18.36: Må jeg koble det til igjen eller er det også greit å skifte på kald motor...? Skifte på kald motor har lite for seg. Forurensninger har fått mulighet til å falle til bunns, og blir liggende i bunnpanna. I tillegg får du ikke sirkulert den nye oljen i motoren. Vent heller til våren om du ikke vil starte opp. jerognal skrev for 2 timer siden: Har bestemt tro på at motor har det bedre med ny olje over vinteren istedet for gammel olje full av syre/kondens og sjitt. Jo, jeg er enig i det. Men mye dritt er det uansett ikke i den etter kun en sesong. Men skal båten likevel på land om vinteren, skift på høsten så er det gjort. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 8.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2020 Skift om høsten dersom du har tid og anledning. Fint å ha mest muig klart til våren og ny båtsesong. Jeg tror det er mest en myte at motoren kan ta skade av å stå over vinteren med gammel olje. Jeg tror den har det like bra uansett om du bytter nå eller til våren. Selvfølgelig kjører du motoren slik at oljen er varm når du tapper den. Det kan kanskje avgjøre om du kan skifte nå eller til våren? Jeg skal ligge på vannet i vinter, og da passer det bra å kjøre motoren varm for et oljeskift. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.