Jump to content

Oljeskift høst eller vår

Groben

Recommended Posts

Hallo der ute.

Jeg har en 50H 4Takters utenbords Mercury fra 2012 som aldri har gitt meg noe trøbbel.

Jeg gjør servicen selv guidet av youtube hvor man stort sett kan finne hva det skal være.

I 4 år har jeg skiftet girolje, motorolje, bensinfilter, oljefilter og i fjor også termostat. I butikken i dag fortalte han som solgte meg olje etc at det var best å gjøre oljeskift på våren. 

Stemmer dette. Og han sa også at motoren burde være varm når det gjøres.

Så langt har jeg skiftet på høsten på en kald motor. Har dette noe å si? Om jeg har gjort noe feil før er det jo ikke for sent å begynne å gjøre det riktig:-)

Redigert av Groben (see edit history)

Har du tenkt å la motoren stå i ro fram til våren? Da hadde jeg skiftet nå. Så er du ferdig med det + motoren blir stående lagret med ny olje uten slaggstoffer fra forbrenning, kondens, osv. Støtter den med at oljeskift fint kan tas på varm motor. Den gamle olja renner lettere da, så greiere å få ut. Bare vær litt obs på at varm olje er varm olje, gode hansker og gjerne vernebriller akkurat når du tapper ut er en fordel.

Ellers, temaet oljeskift er et nokså generelt tema der mye av det samme gjelder enten det er utenbords eller innenbords motor, bensin eller diesel. Likevel kan det nok være lurt å skifte emnetittelen på tråden din til noe mer beskrivende enn kun «Oljeskift», hvis du vil unngå å få tråden stengt (sjekk forumreglene):wink: F.eks. noe slikt som «Oljeskift høst eller vår, varm eller kald motor?».

Groben skrev 55 minutter siden:

Ok takk for den.

Har akkurat kjørt ferskvann gjennom motoren og latt den tømmes for bensin. Æsj! Må jeg koble det til igjen eller er det også greit å skifte på kald motor...?

Det er helt greit å skifte på kald motor. Like greit som å skifte på varm motor. Forskjellen er bare at den gamle oljen renner lettere ut når den er varm, men den kommer ut om den er kald også. Det kan du være helt trygg på.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Dersom du har kjørt gjennom motoren med ferskvann/frostvæske og ikke har planer om å starte den igjen før til våren kan du like gjerne la oljen være. Det du får ved å suge ut oljen nå er ny olje i bunnpannen. Den gamle oljen ligger fremdeles i lager, på kamaksel, vippearmer, i pakkbokser etc. Skal du skifte olje på høsten må du starte motoren for å få den nye oljen pumpet gjennom overalt. 

Groben skrev On 5.10.2020 at 18.36:

Må jeg koble det til igjen eller er det også greit å skifte på kald motor...?

Skifte på kald motor har lite for seg. Forurensninger har fått mulighet til å falle til bunns, og blir liggende i bunnpanna. I tillegg får du ikke sirkulert den nye oljen i motoren. Vent heller til våren om du ikke vil starte opp.

jerognal skrev for 2 timer siden:

Har bestemt tro på at motor har det bedre med ny olje over vinteren istedet for gammel olje full av syre/kondens og sjitt.

Jo, jeg er enig i det. Men mye dritt er det uansett ikke i den etter kun en  sesong. Men skal båten likevel på land om vinteren, skift på høsten så er det gjort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skift om høsten dersom du har tid og anledning. Fint å ha mest muig klart til våren og ny båtsesong. Jeg tror det er mest en myte at motoren kan ta skade av å stå over vinteren med gammel olje. Jeg  tror den har det like bra uansett om du bytter nå eller til våren.

Selvfølgelig kjører du motoren slik at oljen er varm når du tapper den. Det kan kanskje avgjøre om du kan skifte nå eller til våren? Jeg skal ligge på vannet i vinter, og da passer det bra å kjøre motoren varm for et oljeskift.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...