Jump to content

Tips til kajakk


Sondre93

Recommended Posts

Heisann! Kanskje ikke rette forumet å spørre, men jeg prøver. Jeg vurderer å skaffe meg en kajakk som jeg tenker å bruke til sjøfugljakta. Har sett litt forskjellige typer der ute og må innrømme jeg sikler litt på en sånn type med propell og ror som drives av pedaler med mindre jeg blir anbefalt å styre unna disse typene av et merkbart flertall som kan kajakk. Hva er pros and cons med disse typene?

Link to post
Share on other sites

Slike du sitter oppå og er flate som pannekaker er flotte på innsjøer og i fjæra, men på jakt på sjøen ville jeg gått for en robust og stabil havkajakk som ikke er for ømfintlig. Hasle kajakkene er tunge, men uslitelige og stabile. Kan anbefales for jakt og fiske, men ikke for de lengste distansene. 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 9 minutter siden:

Slike du sitter oppå og er flate som pannekaker er flotte på innsjøer og i fjæra, men på jakt på sjøen ville jeg gått for en robust og stabil havkajakk som ikke er for ømfintlig. Hasle kajakkene er tunge, men uslitelige og stabile. Kan anbefales for jakt og fiske, men ikke for de lengste distansene. 

Ok. Lager Hasle kajakker med ror og propell også? Jeg kommer ikke til å reise hele kysten med kajakken, blir rundt singlefjorden og litt utover med forbehold om maks 4 i vindkast. Jeg kommer uansett til å bruke den rundt holmer, skjær og land da det er sjeldent å se sjøfugl langt ut på havet

Link to post
Share on other sites

broren min har en sit on top kajakk og en havkajakk (boreal 17 fot)  , sit on topen (fra biltema :lol:) er forbausende stabil , og tåler mer sjø enn man skulle tro.  Men håpløs å padle langt med da den er kort og har ca null sig.  Skal ikke mye motvind eller -strøm før det går fryktelig trått :giggle:

 

kajakker med pedaler og propelldrift har jeg ikke sett

Link to post
Share on other sites

Så på Monsen på villspor her forleden, og når han var på Kvaløya så var han ut i en snedig sak jeg måtte google.

Var en Hobie Island, som har mulighet for utriggere, seil OG pedalfremdrift. 

 

Ligger en god del på youtube både om type og fremdrift. Her er det i hvertfall en kajakk som er smal nok til å ha god fart i vannet, og så får den heller stabilitet til jakt/fiske fra utriggerne. Synes den så morsom ut, for å være helt ærlig. 

 

 

 

 

 

 

IMG_0869.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal du jakte fra kajakken, eller skal kajakken brukes for transport i skjærgården, men jakte fra land? 

 

Hvis du skal skyte fra kajakk så må du hvertfall altid ha baugen mot målet, ellers blir det fort vått. 

 

Du kommer langt med en hassle, jeg paddlet ca en mil en vei hver dag t/r jobb med en expedition, holder fort 4-5 knop jevnt. Med pedalbåt klarer du neppe 1  knop over tid. 

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 5 timer siden:

Skal du jakte fra kajakken, eller skal kajakken brukes for transport i skjærgården, men jakte fra land? 

 

Hvis du skal skyte fra kajakk så må du hvertfall altid ha baugen mot målet, ellers blir det fort vått. 

 

Du kommer langt med en hassle, jeg paddlet ca en mil en vei hver dag t/r jobb med en expedition, holder fort 4-5 knop jevnt. Med pedalbåt klarer du neppe 1  knop over tid. 

Jeg hadde tenkt til å jakte fra kajakken. Jeg kunne egentlig tenkt meg å jakte fra holmer og skjær, men de holmene som overskylles av vann/lovlige å jakte fra har så og si ingen kamufleringsmuligheter å kunne benytte seg av og håpløse å legge til med båt som igjen også burde være kamuflert så derfor tenker jeg at når den muligheten forsvinner litt så må det være mye bedre å bruke kajakk. Ang de pedalene så tenker jeg ikke på pedalbåt, men pedalkajakk. Ser for meg at dersom jeg kombinerer paddling og pedaler så vil jeg kunne ha grei nok fart til å kunne komme meg innpå fuglen

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev On 7.10.2020 at 8.48:

Så på Monsen på villspor her forleden, og når han var på Kvaløya så var han ut i en snedig sak jeg måtte google.

Var en Hobie Island, som har mulighet for utriggere, seil OG pedalfremdrift. 

 

Ligger en god del på youtube både om type og fremdrift. Her er det i hvertfall en kajakk som er smal nok til å ha god fart i vannet, og så får den heller stabilitet til jakt/fiske fra utriggerne. Synes den så morsom ut, for å være helt ærlig. 

IMG_0869.jpg

 

Mor har en sånn, og den er egentlig helt genial. Ekstremt bra framdrift med pedalene, temmelig stabil i mye sjø, og grei å seile (selv om det nok hadde hjulpet med det ektra forseilet man kan kjøpe.

Man kan også kjøpe bare kajakken og pedaldriften (det er altså finner som stikker ned, ikke en propell) hvis man ikke skal seile.

Ulempen er at den koster mye, samt at man ikke kan gå inn på grunt vann uten å dra opp finnene.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 20 timer siden:

ser jo temmelig stabil ut med 90 cm bredde.  men lengden på 10 fot gjør nok at den blir tungpadlet i motvind/motstrøm.  vil tro at 12 foteren vil være bedre i så måte ..? 

Ok. Da burde jeg kanskje heller gå for 12 foteren? Synd de ikke har fler med camo på lager, men kan hende de venter inn flere på lager eller evt så kan de sikkert bestilles fra utlandet, men de er dyrere der ser jeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...