Jump to content

Hva fester jeg 25 mm øyebolt i 28-30 mm hull med?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har noen hull i fjellet der jeg fortøyer som jeg skal bruke til noen ekstra øyebolter, og Maritim har jo noen greie på 25 mm. Jeg tror hullene er boret med 28 mm bor, men de er nok kjørt litt ekstra, for det er mer 30 mm enn 28. I denne tråden står det anbefalt å feste med Biltemas tokomponent berglim, men det finner jeg ikke.  Det nærmeste jeg kommer, er dette steinlimet til fugeskumpistol. Hullene er nok litt for dype også, men jeg har et armeringsjern som har stått i ett av hullene før, så jeg har tenkt å kappe det opp i passende biter og setter nederst, så kilen får noe å arbeide mot.

Hvis jeg bruker det steinlimet til fugeskumpistol som står der, skal jeg da ta og slippe nedi armeringsjernet først, fylle over med steinlimet og så kjøre ned og slå på plass øyebolten? Det blir jo ikke så lett å få nedi noe som helst skum med bare halvannen millimeters margin på hver av sidene.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Hei, jeg er skeptisk til dette steinlimet for dette, jeg ville heller ha brukt noe som er dedikert til forankring i fjell/betong. F.eks. denne: https://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/mekaniske-hoylastankere-1/kjemianker-wit-uh-300  Eller enda bedre 2-komponent epoxybasert som f.eks. dette: https://www.motek.no/Festemidler/Anker/Kjemisk-anker-injeksjon/Kjemisk-anker-Hilti-HIT-RE-500-V3/p/43232_Base?gclid=EAIaIQobChMIwqr04oui7AIViakYCh02BwfQEAAYASAAEgI36PD_BwE

Et annet alternativ er å finne ekspansjonsbolt som passer men det er vel ikke så lett å finne noe med den dimensjonen.... 

Takk! Nei, en bolt på den størrelsen tror jeg ikke fins. Den øverst kunne nok gå an, men det vil nok gå med ganske mye av den. Og den Hiltien blir nok umulig, den krever et verktøy jeg ikke har og ikke vet om noen som har. Skulle ønske jeg kunne bruke Hey'di Rapid EX, det har jeg brukt tidligere, til andre ting. Men da måtte hullet vært et godt hakk større. Har du noen erfaring med Hey'di Bolt fast?

Edit: Boltene skal stå høyere enn båten, så fortøyningene vil trekke i nesten 45 graders vinkel nedover, og det bør vel hjelpe litt.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Hvorfor ikke bruke gjengestang og øyenbolt som skrus på stanga?

Da går det vel å bruke biltema sin tokomponent ankermasse.

Har brukt Fischer sin tokomponent til slikt. Brukte "tosylindret" sprøyte:smiley:

Husk at tokomponent masse i "blandingstuten" størkner raskt, så noen ekstra kan være greit å ha.

Redigert av lnjk (see edit history)

@lnjk Fins det faktisk gjengestang som er så tykk? Den tykkeste jeg har sett er 20 mm. Men uansett, mulig at den selvblandende fra Biltema kan brukes. Selv om det ikke er gjengestang, vil det jo være en del vedheft i ankeret. Og som sagt, trekker den nedover, så det kan til og med hende at kilingen er nok.

@enslagsgjest Det er nok det beste forslaget til nå, tror jeg. :smiley: Det, sammen med kilingen, kan høres ut som noe som både er enkelt å bruke og solid.

Det hjelper nok ikke. De er enten 25 mm eller over 30. Det er helt uaktuelt å bore opp mer der. Hadde ikke de hullene vært der fra før, ville jeg aldri fått lov til å lage noen. Og ser noen meg i nærheten av det området med en boremaskin, vil jeg selv få den opp i hekken...

Essve har noe som heter  chemical anchor ice som jeg fikk anbefalt en gang jeg skulle feste skinna til garasjeporten i noe Leca stein. Denne kan brukes på de fleste stein/murprodukter inkl naturstein.Virker visstnok ned til -28 grader  så da kan du holde på uten å tenke på utetemperatur. Skal visstnok være noe av det bedre på markedet ihvertfall i følge det selger sa til meg da.

@LazyjackNå er jeg ikke helt med, eller så har du misforstått eller ikke lest første post. Jeg skal bruke øyebolter med medfølgende kile, og hullet er 3-5 mm større enn bolten. Hey'di går ikke, den må ha minst fire cm mer plass enn det man skal støpe fast.

@ballistic Det blir vel noe av det samme som den fra Tech 7, tror jeg. Bortsett fra temperaturen, og den er ikke noe problem i Mandal nå.

Jeg går nok for Tech 7-massen Anchor 7 og 25 mm bolt, det bør holde med vinkelen nedover.

Mastiff skrev 7 minutter siden:

@index Selv om det ikke er gjenger på boltene? Og jeg er litt forvirret om hva slags sprøyte den skal ha. Lenken på Biltemas side fører til feilmeldinger, både for sprøyten og de ekstra spissene. :nonod:  Hvis det er vanlig fugepistol, har jeg en elektrisk som går som hakka møkk.

Det står ingenting om at den skal ha gjenger. Det står gjengestang, armeringsjern og lignende. Dette er vel lignende. Brukes i vanlig fugepistol, massen blander seg i tuten. Det går nok bra skal du se. Jeg har kjøpt en, men ikke prøvd den ennå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Alle vanlige tokomponent lim  eller spesiallim for å lime stål i fjell vil funke til dette.

Vanlig betong med små korn funker også helt fint (ikke stein, bare fin sand) Du får også spesialmørtel som feks Rescon Nonset 50 som er laget for å støpe inn fjellbolter ved fjellsikring.

Mons

lnjk skrev for 6 timer siden:

Har brukt Fischer sin tokomponent til slikt. Brukte "tosylindret" sprøyte:smiley:

Jeg har også god erfaring med Fischer sin gysemasse. Glimrende produkt som er enkelt å bruke, men det er sikkert andre produkter som er like bra. Det er jo flere som lager gysemasse/ankermasse. Sørg for at hullet er helt rent før du skal gyse. Bruk en vannslange som du stikker nedi slik at du får spylt opp alt støv, deretter bruker du pressluft og blåser det tørt. Hullet skal være litt større enn bolten, så jeg vil tro at det går greit med 30mm hull til 28mm bolt. Hvis du skal bruke en bolt av den typen som er splittet i enden og du trer inn en kile, så slår du inn kilen så langt du klarer på forhånd. Da blir bolten konisk før du trer den ned i hullet. Når du gyser den fast da vil den sitte for alltid.

Mastiff skrev for 6 timer siden:

Takk, men går det? Det står at den er beregnet på gjengstang. Det er jo ikke gjenger på øyeboltene.

Hvis du vil være helt sikker på at gysemassen biter i bolten kan du ta vinkelsliperen og kappe spor i den på tvers oppover. Gysemassen er beregnet på gjengestenger og armeringsjern, og det er fordi de har en ujevn overflate. 

Mastiff skrev for 6 timer siden:

@lnjk Fins det faktisk gjengestang som er så tykk? Den tykkeste jeg har sett er 20 mm.

Gjengestenger finnes i alle dimensjoner. Jeg har noe kapp av M36 gjengestenger og muttere i garasjen. Tok vare på litt kapp av dette tilfelle rottefelle :smiley:

Heydi Bolt Fast er super og tørker fort. Hvis for stor klaring følger det med en boks spesialsand slik at du kan ha opptil 5 mm klaring. Husker ikke grensene for når du må blande inn sand, men tror det er ved klaring større enn 2 mm. Gjør alle hull og bolter klare før du blander. Den er dyr, men verdt pengene. 

Hei

Eg har brukt Heydi Rapid mange gangar. Dette òg når det har vore både liten og stor avstand mellom bolt og veggane på boreholet. Boltane har aldri løsna.

Det er ein stor føremon om du har trykkluft tilgjengeleg, slik at du kan bora hola reine og tørre.

Ha òg klar nokre små singelbitar. Dei kan du bruka til å kila bolten fast i lodd.

Polyester pakket i plastpølser brukes ofte til fjellsikring med sikringsbolter, ligner på dynamitt men er helt ufarlig. Pølsene gjør det mulig å bruke i horisontale hull. I vertikale hull som i dette tilfellet går det fint å bruke flytende polyester, har brukt det selv til faststøping av skiltfundamenter og gjerdestolper langs offentlig vei.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...