Jump to content

Bruke båten om vinteren/frostsikring


Per A.

Recommended Posts

Vet at emnet vinterkonservering/frostsikring av motor er behandlet inngående tidligere her på forumet. Men det jeg er interessert i er noen praktiske erfaringer fra dem som bruker båten innimellom også på vinteren. Hva gjør man egentlig i forhold til frostsikring, det er jo noe upraktisk å kjøre gjennom hele saltvannsdelen (Yanmar 3YM30) med glykolblanding etter hver tur? Samtidig sliter det jo på nervene at vannet kan fryse i kanalene, eller er det ikke noe problem når båten ligger i sjøen? Foreløpig er det jo hele 13 grader + i vannet i båthavna i Strömstad.

 

Har på varmekilde, men går strømmen...

 

Noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte et slikt ute/inne termometer i båten i fjor vinter, med føleren til utedelen plassert i motorrommet. Hadde da saltvannskjølt motor, og hadde frem til dette pleid å kjøre gjennom motoren med frostvæske etter hver tur på vinteren. Men da jeg fulgte med på termometeret gjennom vinteren, viste det seg at det laveste kjeg var nede i av temperatur i motorrommet var ca pluss to grader! Og da var det vel rundt 12-15 minus ute! Dette er nok litt avhengig av motorens plassering i båten, isolasjon, lufting m.m., men i det minste så gav termometeret meg en god oversikt på hva som foregikk... Kommer til å montere et slikt termometer i den båten jeg har nå også, så får vi se utover vinteren om det blir noe behov for varme/ frostsikring. Men det skal mye til for at det skal bli minusgrader i motorrommet så lenge det ikke fryser til under båten!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda har kjørt Index sitt opplegg en årrekke. Og det må vel dreie seg om 20 år. Det Index anfører er korrekt. Forløperen til Hulda lå innefrosset 9 vintre på rad. Jeg utførte på den tiden også temp.målinger for havekontoret i Son. Isen var mer enn 30 cm, vanntemperaturen var nede i minus en grad (ekstremvinter). Forløperen var en Conqubin38, svensk slank/lettbygget skjærgårdskrysser med LYS 1,20.

 

Hvis du har et normalt isolert motorrom, og setter ei fille eller et eller annet i ventilasjonsåpningen slik at det ikke fosser uteluft inn i motorrommet, skal det ikke være noe problem. Man skal være oppmerksom på at sjøtempen. hos Index er høyere om vinteren enn i Kebalviken, hvis det er der du ligger.

 

Hulda har montert en liten 250 W termostatstyrt panelovn i motorrommet. På minimum holder denne ovnen temperaturen oppe på drøye 10 grader uansett utetemp. Dessuten har jeg et 36 W lysstoffrør hengende i taket. Så lenge det er lys i båten, så funker strømmen. Jeg behøver ikke gå ombord for å se.

 

Du har sikkert en drøss med kraner rundt omkring. Sett alle håndtakene på kulekraner til 45 grader. Pakk inn kranene med noen matter eller noe slikt, slik at kranene henter varme fra sjøen. La krana for motorvann stå i åpen posisjon, denne krana pleier vel å være en nåleventil. Ikke bruk plastslanger på kraner under vannlinjen, det er farlig om vinteren, bytt til kvalitets gummislanger som dimensjonsmessig passer trangt innpå ventilene.

 

Følger du dette, kan du bruke båten når du vil. Jeg har aldri konservert noen av båtene mine som har ligget i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips og erfaringer!

 

Satser på både termometer, innvendig varme og lys (myttji...). Det blir bobleanlegg i Kebalviken nå, så det i seg selv vil vel holde sjøtempen på noen plussgrader. Å stenge luftinntaket til motorrommet hadde jeg ikke tenkt på, bra tips, fordi her vil jo alle kuldegradene blåse rett inn.

 

Jeanneau har selvfølgelig også brukt en billig plastslange på kjølevannsinntaket, som både er lavest plassert og har størst dimensjon av sjøvannsinntakene...byttes ut med gummi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...