Jump to content

Varierende Sjøvannskjøling Volvo Penta D6 370


Handymann1

Recommended Posts

Jeg har nå hatt en Windy 32 Scirocco med en nyere Volvo Penta D6 370 07/08 modell påmontert et DPH-A drev siden 2017. 

Når jeg kjørte motor i ferskvann de første 2 årene kom det veldig mye kjølevann ut fra hullet i skjoldet der drevet er montert, og ikke så veldig mye ut fra bak på drevet. 

Forrige eier visste ikke om impeller var byttet i hans eiertid, så denne ble skiftet før 2019-sesongen, og siden båten hadde ligget ute om vinteren i saltvann året før jeg kjøpte den kjørte jeg systemrens på sjøvannskretsen høsten 2019 for å være på den sikre siden. Båten har forøvrig ligget i en elv i mitt eie, så den burde egentlig ha lite saltutskillinger og groe i kretsen slik jeg kan se.

Det som jeg synes var litt rart når jeg kjørte med ferskvann i fjor etter rensen, og i år, var at det nesten sluttet å komme vann ut fra hullet i skjoldet mens det kom samme lille mengden utifra bak på drevet!?

Jeg har ikke funnet noen detaljert prinsippskisse av sjøvannskretsen for å kunne finne ut hvorfor denne endringen har kunnet skje, og kan også legge til at jeg ikke har hatt noen utfordringer med varmgang eller temperaturøkning på motor i mitt eie.

Noen som har noen tanker omkring hva dette kan skyldes og om det er noen tiltak som bør gjøres?

På forhånd takk for synspunkter fra dem som kjenner til disse motorene!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...