Jump to content

Rens saltvannsside på KAD43/290. Blandingsforhold / tid/ temp/ nøytralisering.

oj_knut

Recommended Posts

Har lager meg et kar med sirkulasjon og varme jeg tenkte bruke til rensing av saltvannssiden på en Kad43 med  290 dpe drev. 

Vannet sirkulerer fra karet, inn drev inntaket og ut eksosbelgen og ned i karet. (Impeller og drev er tatt ut)

Spørsmål:

1. Hvilken syre bruker jeg? (Sitronsyre, saltsyre, eller er det best med en basisk løsning som oppvaskmiddel?) Blandingsforhold. ?

2. Hvor lenge og hvilken temperatur tenger jeg ha på denne sirkulasjonen for å få best effekt?

3. Hva skal til for å nøytralisere syren som har sirkulert i motoren på en ordentlig måte så jeg ikke skader motor?

Hei, jeg renset sjøvannskretsen på mine KAD44 på sensommeren (på vannet) Koblet på slanger etter impeller og ved utløp til eksos. Kjørte med pumpe motsatt retning av normal flow. Brukte systemrens. Kjørte pumpen 10-15 min 3-4 ganger i døgnet for å sirkulere. Det kom ingen flak/guffe som jeg har hørt andre beskrive, men fargen på blandingen gikk fra gul til grønn. Kjørte gjennom noen runder med ferskvann før jeg koblet alt tilbake. Resultat: temp sank med 4-5 grader. Brukte ingen oppvarming på rensen, var vel mellom 15-20 grader under prosessen. 

Redigert av nbjelland (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...