Jump to content

Oljelekasje på Perkins 4.108


avmønstret5

Recommended Posts

Det er skrevet en del om denne motoren her på forumet og her er sikkert mye bra erfaring.

Motoren er en ferskvannskjølt 4.108 fra 1986. Den har hele tiden (jeg har hatt båten ca 1,5 år) vært oljelekasje i akterkant av motoren. I år har jeg vært en gullgruve for Shell, så dette må jeg gjøre noe med.

Jeg forstår det slik at det er en tettningsring foran svinghjulet som lekker ?

Det betyr tror jeg, at giret må skilles fra fra motoren og svinghjulet må av? Madamen står på land så det er ingen problem å trekk ut akslingen.

Har har snakket med noe av "bryggeekspertene" i havna. De sier "glem det ,bare fyll på olje - det er umulig å få tett" Det er råd jeg har litt problem med å kjøpe.

Er det noen der ute som har erfaring med en slik reparasjon og som kan bidra med noe gode råd?

Takker for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

1/2 liter på litt dorging... det er heller spruting enn svetting. En ide hadde kanskje vært å legge smøreoljepumpa i kjølsvinet i stede for i bunnpanna. Bryggeekspertene i havna kan være en belastning. Jeg pusset opp en båt som lå (Vad)Skjæret for en del år siden. Jeg var oppe grytidlig om morran for å slippe unna. Gutta på Benken var enda tidligere oppe....

 

Jeg mener det sitter en filtpakning bak bakre rammelager. Du må ha av gear, svinghjulshus, demperplate og svinghjul. Hvordan det i detalj ser ut bak der er jeg ukjent med. Ellers som Perlen skriver. Du kan sikkert få en "eksplodert" tegning fra forhandleren som vil kunne hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Dette er absolutt ikke snakk om svetting, men en lekkasje som må utbedres! Vet ikke hvordan det er på disse motorene, men jeg håper at pakningen lar seg skifte uten å løse ned veivakslingen. Det er riktig at denne type pakninger pleier å svette litt, men da snakker vi om en dråpe nå og da max... Til mange motorer har det også blitt produsert ombygningssett, bestående av en brakett i aluminium med spor til en stor zimmerring. Jeg vet ikke oom dette eksisterer til Perkins motorer, men dette blir blant annet laget til Volvo sine B18 og B20 motorer som også er plaget med svetting. Men sjekk med de som forhandler deler til Perkins, kanskje de har en løsning på problemet. Hvis ikke, så er en ny original pakning uansett en stor forbedring for deg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På denne motoren sitter der som nevnt tidligere 2 asbestpakninger som sitter i hver sin halvdel av pakningshuset. Disse delene kan demonteres fra blokka uten at veivakslingen må av. Du kan ikke sette på simmering på denne type veivaksling. Flensen utenfor lagerflaten på veivakslingen kaster oljen ut og ned i bunnpanna. Utenpå der ligger pakningene som ligger an mot noen grove gjenger som skal skru oljen tilbake ved drift. Er der ikke unormal lagerslitasje så burde dette ikke lekke slikt. Hvis der er mye klaring så vil nok ikke pakningen greie å tette for olje. Denne motoren har kun 3 rammelager. Sjekk forresten at alle skruer i bunnpanna er på plass og at de sitter skikkelig.

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips om nettsider, og for gode råd. Det gjenstår bare å mote seg opp til å tilbringe noe mørke høst-/vinterkvelder ned i madamen.

 

pettersand

 

OBS Jeg fisker gjerne etter flere opplysninger som kan gjøre livet letter når Perkinsen skal til pers :fishing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Sjekk gjerne også at den tynne spiralfjøra som skal hjelpa tannhjulet til startmotoren tilbake etter start, fortsatt er på plass. Eg har ein 4.107 i garasjen der denne fjøra hadde løsna og lagt seg rundt veiven bak flensen som svinghjulet er skrudd fast i. Denne fjøra har så røska sund pakningen rundt veiven, så her renn olja ut...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...