avmønstret5 Startet 20.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2005 Det er skrevet en del om denne motoren her på forumet og her er sikkert mye bra erfaring. Motoren er en ferskvannskjølt 4.108 fra 1986. Den har hele tiden (jeg har hatt båten ca 1,5 år) vært oljelekasje i akterkant av motoren. I år har jeg vært en gullgruve for Shell, så dette må jeg gjøre noe med. Jeg forstår det slik at det er en tettningsring foran svinghjulet som lekker ? Det betyr tror jeg, at giret må skilles fra fra motoren og svinghjulet må av? Madamen står på land så det er ingen problem å trekk ut akslingen. Har har snakket med noe av "bryggeekspertene" i havna. De sier "glem det ,bare fyll på olje - det er umulig å få tett" Det er råd jeg har litt problem med å kjøpe. Er det noen der ute som har erfaring med en slik reparasjon og som kan bidra med noe gode råd? Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Hvor mye kvalifiserer seg til å bli gokunde hos shell/antall liter ? Grunnen til at jeg spør, er at det er velkjent at mange (de fleste?) svetter en del olje...... Har du undersøkt med Universal diesel i Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Det siver ut avhengig av omdr. - mest når jeg gikk jeg på marsfart ca. 2000 o/min. Det rant de sikkert ut en 1/2 liter på en liten makrelltur en kveldstund. Noe griseri er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Ja, det kan man godt si er mer enn såkaldt "svetting". Jeg vil tro "Fernanda" kan hjelpe med alle detaljer, han har såvidt jeg kjenner til demontert grunnet nye labber etc, på samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 1/2 liter på litt dorging... det er heller spruting enn svetting. En ide hadde kanskje vært å legge smøreoljepumpa i kjølsvinet i stede for i bunnpanna. Bryggeekspertene i havna kan være en belastning. Jeg pusset opp en båt som lå (Vad)Skjæret for en del år siden. Jeg var oppe grytidlig om morran for å slippe unna. Gutta på Benken var enda tidligere oppe.... Jeg mener det sitter en filtpakning bak bakre rammelager. Du må ha av gear, svinghjulshus, demperplate og svinghjul. Hvordan det i detalj ser ut bak der er jeg ukjent med. Ellers som Perlen skriver. Du kan sikkert få en "eksplodert" tegning fra forhandleren som vil kunne hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 1/2 L på en kveldsstund er for mye ... Perkins har, som de fleste Engelske maskinene, sikkert en korkpakning el. her som har blitt skadet, og bør skiftes ut .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Verrie Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Satt og googlet litt om perkins, fant denne siden , det er jo ikke direkte svar på det du lurer på, men kan være greie sider å kikke på innimellom....... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Ta en kikk i delekatalogen til Økonomideler på side 4. I følge denne har du en todelt asbestpakning bak svinghjulet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 Dette er absolutt ikke snakk om svetting, men en lekkasje som må utbedres! Vet ikke hvordan det er på disse motorene, men jeg håper at pakningen lar seg skifte uten å løse ned veivakslingen. Det er riktig at denne type pakninger pleier å svette litt, men da snakker vi om en dråpe nå og da max... Til mange motorer har det også blitt produsert ombygningssett, bestående av en brakett i aluminium med spor til en stor zimmerring. Jeg vet ikke oom dette eksisterer til Perkins motorer, men dette blir blant annet laget til Volvo sine B18 og B20 motorer som også er plaget med svetting. Men sjekk med de som forhandler deler til Perkins, kanskje de har en løsning på problemet. Hvis ikke, så er en ny original pakning uansett en stor forbedring for deg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cirkeline Svart 20.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2005 (redigert) På denne motoren sitter der som nevnt tidligere 2 asbestpakninger som sitter i hver sin halvdel av pakningshuset. Disse delene kan demonteres fra blokka uten at veivakslingen må av. Du kan ikke sette på simmering på denne type veivaksling. Flensen utenfor lagerflaten på veivakslingen kaster oljen ut og ned i bunnpanna. Utenpå der ligger pakningene som ligger an mot noen grove gjenger som skal skru oljen tilbake ved drift. Er der ikke unormal lagerslitasje så burde dette ikke lekke slikt. Hvis der er mye klaring så vil nok ikke pakningen greie å tette for olje. Denne motoren har kun 3 rammelager. Sjekk forresten at alle skruer i bunnpanna er på plass og at de sitter skikkelig. XD3P Redigert 21.Oktober.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2005 Takk for gode tips om nettsider og gode råd. Det gjenstår bare å mote seg opp til å tilbringe noe mørke høstkvelder ned hos madamen. pettersand Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2005 (redigert) Takk for gode tips om nettsider, og for gode råd. Det gjenstår bare å mote seg opp til å tilbringe noe mørke høst-/vinterkvelder ned i madamen. pettersand OBS Jeg fisker gjerne etter flere opplysninger som kan gjøre livet letter når Perkinsen skal til pers Redigert 21.Oktober.2005 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2005 Perlen har funnet en god link. Sjekk denne med "dieselsnakk" http://www.dieselenginetrader.com/diesel_talk/ Sitér dette innlegget Link to post
CostaLita Svart 21.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2005 Hei! Sjekk gjerne også at den tynne spiralfjøra som skal hjelpa tannhjulet til startmotoren tilbake etter start, fortsatt er på plass. Eg har ein 4.107 i garasjen der denne fjøra hadde løsna og lagt seg rundt veiven bak flensen som svinghjulet er skrudd fast i. Denne fjøra har så røska sund pakningen rundt veiven, så her renn olja ut... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.