Jump to content

Hengslet støttebein til benk.....?


olpi

Recommended Posts

Skal etter hvert montere benk på akterdekk. Den skal hengsles i "bakveggen" på akterdekk og skal kunne slåes ned når ikke i bruk.

 

I forkant hadde jeg tenkt å prøve å få tak i noen støttebein i syrefast, f,.eks rør. Disse må kunne hengsles inn. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt noe slikt? Alternativet er å bruke bare rør rette rør uten hengsel som kan demonteres. Hadde imidlertid vært greiere med førstnevnte løsning.

 

Tar også gjerne mot tips om andre løsninger. :cheers:

Link to post
Share on other sites

I bakkant av benkeplate, vanlige hengsler i syrefast.

 

For å få støtte foran, plassere syrefaste rør i bunn av vegg, som da står på skrå ut til ende på benk.

 

Materiell : 4 hengsler ev 2 digre hengsler. 2 "flaggstang syrefaste holdere, samt 2 syrefaste rør.

 

Fordelen ligger i at ingen deler er i veien når benkene ikke er i bruk.

 

Billig, kjapt, ryddig og lettvint......

Link to post
Share on other sites

I bakkant av benkeplate, vanlige hengsler i syrefast.

 

For å få støtte foran, plassere syrefaste rør i bunn av vegg, som da står på skrå ut til ende på benk.

 

Materiell : 4 hengsler ev 2 digre hengsler. 2 "flaggstang syrefaste holdere, samt 2 syrefaste rør.

 

Fordelen ligger i at ingen deler er i veien når benkene ikke er i bruk.

 

Billig, kjapt, ryddig og lettvint......

 

Tenkte du da å plassere flangstangholdere nederst i bakvegg eller fremst i underknat av benken?

 

Skal ha syrefaste hengsler i bakkant. Hadde du tenkt å ha avtagbare rør eller en måte å svinge de vekk på? Hvordan tenkte du å feste røret i hengsel i såfall?

 

Jeg tenkte mer på en løsning med ben som var hengslet, og som står loddrett når benk bruke. Når benk skal hengsles ned så vippes ben oppunder benken først. Klips kan holde de på plass. Bena må også kunne låse i loddrett pososjon slik at de ikke svinger tilbake når man sitter på benken.

 

Bilde

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg å ha "flaggholdere" rett under der du henger benkenn ned mot dørk. Så kjøper du 2 små strikker som forbindes mellom stenger og føtter (5-6 cm) så kommer de aldri avveie. Deretter et par klips alà båtshakeholdere på veggen hvor støttene klikkes på plass når de ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Hva med følgende: Først et vannrett bord på bakveggen til å hengsle selve benken i, og deretter to vertikale bord ned til dørken en liten halvmeter fra hver ende. På disse to kan du så hengsle to trekantede braketter til å slå ut og legge benken oppå. Når benken skal slås ned, slås de to brakettene inntil skroget slik at de blir liggende jevnt med bordene de er hengslet i, og benken slås ned over det hele. Ingen løse deler, og en benk som bygger kun 5-6cm ut fra skrogsiden når den er nedslått. Hvis du lager dette i f.eks teak med hengsler i messing eller rustfritt, så burde det kunne bli både lekkert og holdbart!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bra forslag fra dere begge. Kom gjerne med flere. Min første tanke var som nevnt å bar ha 2 syrefaste rør som er hengslet i forkant. Klipset opp under benk når ikke i bruk og låst i vertikal posisjon når benk er oppslått. Ikke så lett å finne en slik fiks ferdig slik løsning så alternativene deres er begge gode.

 

Selve benken er laget, og nå er det bare å bestemme seg for støttebensløsning og montere den.

Link to post
Share on other sites

Sveis fast enden av røret/foten i en hengsel som skrues fast på undersiden av benken, fest neste ben 3-4 cm innenfor hvis benene blir så lange at de kommer borti hverandre når de slås sammen. Fest 2 stk båtshak lignende klips under benken for å feste bena når benken er nedslått. Vet ikke om det kom klart nok frem men stengen hengsles sideveis

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg var i dag hos et sveisefirma med en skikkelig "nøtt", men håpet på at de skulle kunne klare brasene.

 

Stor var min overaskelse at de kun spurte om jeg skulle ha dette i syrefast, eller forniklet messing. Tja, kan dere ta jobben spurte jeg, selvsagt var svaret, kom tilbake til uka, så skal du se.......

 

MAO, om du ikke skulle få vettuge løsninger her, er der garantert et sveisefirma i ditt nærområde som kan ordne dette for deg.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du låse beina i nedslått posisjon?

Om du velger å gåtil sveiser, har han sikkert forslag. En annen ting er, husker du de gammeldagse campingbordene man brukte på tur før? De med "støtteskinne" når du felte ned bena? Kanskje det kan være løsning?

 

En annen løsning er å lage forsenkninger i dørk, som stolpene settes i?

Link to post
Share on other sites

Nok et alternativ: Jeg har sett et sted (muligens hos Clas Olson) en type benkebeslag/hengsel som du vipper opp, og som da låser seg i 90 graders vinkel. Tåler et par hundre kilo pr par og løses ut ved å løfte benken litt og trykke på en utløser. Men om disse finnes i et materiale som egner seg i en båt, se det vet jeg desverre ikke..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det du trenger er denne:

 

Bilde

 

eller denne:

 

Bilde

 

 

Ble tidligere forhandlet av Watski.

 

 

Tenkte på denne da jeg så forspørselen din, men greide ikke å huske hvor jeg hadde sett den, bare at jeg hadde tipset Batdilla om denne for noen år siden... se denne

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det du trenger er denne:

 

Bilde

 

[Tenkte på denne da jeg så forspørselen din, men greide ikke å huske hvor jeg hadde sett den, bare at jeg hadde tipset Batdilla om denne for noen år siden... se denne

 

JA!!!!

 

Noe slikt kan passe bra. Har sett på Watski på nettet og det eneste de har som ligner er et bordstativ.

 

Hvem andre forhandler noe slikt ?

 

Har også tenkt bare å ha løse syrefaste rør som er gjenget i enden, og en brakett med flens med innvendig gjenger som blir festet i forkant under benken. Kan da ha klips under benken som rørene festes i når benken er nede (ikke i bruk).

Link to post
Share on other sites

OLPI, velg det enkleste som er lettest og raskest å ta opp eller ned. Ellers blir det bare stress og kav når du en eller annen gang av en eller annen grunn skal ha det ned eller opp i en fart. Oplegget fra Watski så jo helt genialt ut,de har det sikkert fortsatt, web-katalogen deres er jo en katastrofe så se heller etter i papirkatalogen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

JA!!!!

 

Noe slikt kan passe bra. Har sett på Watski på nettet og det eneste de har som ligner er et bordstativ.

 

Hvem andre forhandler noe slikt ?

 

Du finner dem i Watski nettkatalogen her

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Gir du tilbakemelding her angående pris. At et firma som watski ikke kan prissette web katalogen synes jeg er elendig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gir du tilbakemelding her angående pris. At et firma som watski ikke kan prissette web katalogen synes jeg er elendig

 

Skal prøve på det ja. Ble imidlertid litt i stuss når jeg så næremere på tegningen ovenfor. 150 KP statisk belastning, er 1KP lik 1 Kg :blush:

Jo, dette skulle jeg ha kunnet

:blush:

 

 

Da tror jeg at jeg husker.... 1 Kp (kilopond)=9.8 Nm , og det er jo 1 Kg her på landjorda :crazy:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke en enhetsomregner her??? Er det ikke noe som heter kilopund da??

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Kilopond er vel også kalt kilogramkraft som er lik 9.8 Nm.

Link

Prisen er førøvrig 237,-. De hadde den ikke i butikken, men så på denne:

Bilde

 

Det finnes mangestørresler av disse. Priser fra 131,- til 236,-

Noen som bor i nærheten av en Watski butikk som melder seg frivillig til å kjøpe disse til meg. Finner ikke ut at watski selger på postordre :confused:

 

Det er vel disse jeg må ha da de (2stk) skal brukes til sittebenk foran motorkassen:

 

16089-549 25-40 549 137 140 80

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i en tråd linket til litt lengre opp - jeg kjøpte meg slike til en bordpatent i Selco'en. Ble skikkelig bra. Jeg gikk for den sylindriske Rakego varianten. Jeg bestillte min via TSG på Strømmen. De forhandler Watski og sender postordre. Jeg pleier å godsnakke litt med damen og da forskuddsbetaler jeg til kontoen deres og de sender uten oppkrav når betaling er mottatt. Da snyter jeg med glede postverket for oppkravsgebyr :cool:. Det er pengesluk-kontoen takknemlig for.

Link to post
Share on other sites

Siden det opprinnelige spørsmålet ser ut til å være besvart, drister jeg meg utpå med et beslektet spørsmål.

 

Jeg lurer på hvordan man kan feste et slikt bord til en rattpidestall. Jeg vil ha et bord som kan felles opp foran pidestallen. Selve bordet og støtten skal jeg klare å lage selv, men hvordan skal det festes? Jeg ser for meg en slags klemme som går rundt pidestallen. Finnes dette i salg, eller må jeg få det laget? Pidestallen er 10 cm i diameter vil jeg tippe.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...