Jump to content

Bunnbehandling


Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny seilbåt som jeg skal bruke som bobåt. Båten er levert helt uten bunnbehandling bortsett fra at kjølen er epoxybehandlet. Den kommer til å ligge på sjøen og bli brukt hele året. Derfor lurer jeg på om noen har et forslag til hva jeg skal gjøre av bunnbehandling på denne båten? Jeg har hørt at man ved epoxsybehandling av båten beskytter den mot plastpest i fremtiden. I så fall; hvilke produkter og hva gjør jeg. Båten har nå vært på sjøen i nesten to uker siden jeg hjentet den i Frankrike. Jeg tar den på land denne uken.

 

Takk for forslag!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Her kan StSolei gi deg noen råd vet jeg, han måtte behandle hans daværende, min nåverende båt for plastpest. Skjønte at dette hadde vært et "helvete".

 

Bedre å behandle nå som båten er ny, det vil være 20 ganger mere jobb om noen år. (tipper jeg)

 

Ellers er det sikkert andre som kan dette bedre enn meg her.

 

mvh

 

Barsk 1 :wink:

Link to post
Share on other sites

Finnes sikkert mange meninger om dette, men jeg ville vurdert følgende:

 

Skaff deg hempels hefte som omhandler primer/antipestbehandling, og følg bruksanvisningen nøye. I grove trekk går det ut på å matte ned, avfette, nøytralisere og deretter legge på flere lag med to komponent epoxyprimer. Når du har lagt på siste laget med epoxy legger du på et lag med selvpolenrende bunnstoff før epoxyen har herdet skikkelig (dvs vått i vått)

 

Deretter et lag til med samme bunnstoff. Bruk gjerne forsjellige farger på lagene når du legger på epoxy og bunnstoff. Da ser du at du får dekket skikkelig med epoxy, og du vil også se når det er på tide å stoffe.

 

Båten bør få tørke skikkelig før du legger på epoxy, men er vet ikke hvor lang tørketid som er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...