Kapt. J Startet 11.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2020 Vi eier ei lita naustetomt i Bergensområdet som jeg ønsker å få utnytte til noe fornuftig. Ut fra det jeg har funnet ut er det små sjanser for å få byggetillatelse for naust. Har tidligere hatt båt i liggende i bøye ut forbi tomta også har jeg dratt båten opp på land for vinteren eller når den ikke skal brukes på ei stund. Har da dratt båten opp på en rekke med biltema båtruller skrudd i to stk 2*4 i impregnert trevirke. Tidligere var der en skikkelig båtslipp med togskinner og vogn, men det var så opprustet at jeg fjernet det for noen år siden da jeg sist hadde båt. Ønsker nå å lage meg en skikkelig og brukervennlig båtslipp med vinsj. Målet er at båtslippen skal være så grei å bruke at jeg tar opp båten hver gang etter bruk. Spørsmålet er todelt for det første ønsker jeg tips til utforming av båtslipp og vogn. Alle tips mottas med takk. Båtopptrekket vil bli brukt til en middels stor/tung skjærgårdsjepp, men ønsker at det skal være fleksibelt for bruk til både større og mindre båter i fremtiden. Fjæra er ikke helt jevn hele veien til sjøen, så skinnene må kunne tåle litt heng mellom punktene der de ligger nedpå grunnen. Tenker å anskaffe U-profiler av stål eller aluminium og skru det i sviller (f. eks impregner trevirke 2*6) som jeg legger i fjæra. Første spørsmål er da bør jeg gå for stål eller aluminium som skinner? Tenker å få galvaniserte stålprofilene om det blir stål. Ønsker det som gir best holdbarhet (mtp. korrosjon) og styrke i forhold til pris. Ser at man kan kjøpe skinner i aluminium her: https://vestbatservice.no/skinner/ Så det enkleste ville jo bare vært å kjøpt de ferdig med braketter for å skru de i sviller. Det neste er vogn. Ønsker i utgangpunktet ei vogn som kan tilpasses ulike båter. Ønsker derfor ideelt sett å få sveist en vogn som er todelt. Der delene forbindes med treverk, f.eks en fremre og en bakre del med to hjul på hver del, også er der brakett for å bolte fast en 2*6 på hver side for å forbinde fremre og bakre del i den lengden man ønsker ut fra båten man har. Ønsker også vognen så lav som mulig. Det er litt brådypt, så om vogna er lav vil det ikke være behov for å trille den så langt ut i vannet for å få den dypt nok til at båten kan komme opp på vogna. En lav vogn vil også være mer stabil slik jeg ser det. Noen som har laget noe sånt og har skisser eller erfaringer? Hva slags hjul bør man kjøpe inn til en sånn vogn? Har fått tips om at man bør gå for hjul med smørenippel, hvis ikke så vil det etter en tid stå fast selv om det er aksling og hjul i plast. Noen som har tips til eller erfaringer med vognhjul til dette bruk? Tips til hvor i bergensområde man kan få noen til å sveise sammen vogn tas også imot med takk. I forhold til vinsj så må det bli en manuell vinsj, eller eventuelt en 12v vinsj og et bilbatteri. Det er ikke strøm tilgjengelig. Det står fra gammelt en vinsj på et faststøpt betongfundament, men ser for meg å bygge en enkel kasse med plass til en 12v vinsj og et bilbatteri som jeg kan bytte/ta med hjem å lade en gang iblant. Noen innspill i forhold til vinsj? Den andre delen av spørsmålene er knyttet til lovligheten av å sette opp dette. Mitt utgangspunkt er at det fra tidligere har vært båtslipp på tomten (tror det gamle båtopptrekket har vært der siden 50-tallet) og at det er det jeg oppgraderer, og at jeg dermed ikke trenger å byggesøke noe. Er jeg helt på jorde her? Har bilder av restene av den gamle båtslippen før jeg fjernet skinner og vogn, og vinsjen står der den dag i dag. Har også sett flyfoto fra 50-60 tallet som viser at der ligger en liten sjark eller lignende på tomta. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 12.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2020 Alutrac er ikke et alternativ? :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Designer Svart 24.Mai.2021 Del på Facebook Svart 24.Mai.2021 Hei, jeg har samme problemstilling og lurer på hvordan det har gått med prosjektet ditt. :) Jeg vurderer å legge ut to rader av 4" x 4" og så legge flere tverrgående rustfrie akslinger Ø20 med to stk. trillebår-hjul fra biltema ( https://www.biltema.no/fritid/hage/luftgummihjul/solid-hjul-2000041852 ) Mellom hjulene på akslingen vil jeg bruke plastrør som sikrer at hjuene holder seg i rett posisjon. Skinner med vogn må jeg tenke mer på, jeg har litt berg og litt sandstrand som båten skal fraktes over .... Sitér dette innlegget Link to post
Trefoten Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Hvordan har det gått med prosjektene deres da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.