Jump to content

Kartplotter - radar o.l.


nimbuster

Recommended Posts

Det er en test i siste nummer av Motor Boat & Yachting. Furuno kom best ut. Ikke overraskende.

Så har da MB&Y en liten ekstra forkjærlighet til vinneren også.... i testen, som var på "mellomklasse" radar, var jo Furuno den dyreste, og hadde antennen med høyest spesifikasjon. Hvis Raymarine hadde levert, som også beskrevet i testen, en bedre antenne (litt dyrere), så hadde den konkurert godt med Furuno, som hadde levert en større åpen antenne..., i motsetning til Raymarine som leverte mindre lukket antenne. Selv liker jeg Furuno veldig godt, så har ingen spesiell forkjærlighet til non av disse ... men konklusjonen på testen var at Furuno kom best ut i dette tilfellet, men en "rider" var jo også tilstede som talte for Raymarine sitt display panel og...... "do not buy the cheapest antenna..."

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kvalitet .... .

 

Det er mange parametere på det, men kanskje ikke alle er like viktig for deg?

 

Her er noen:

 

Driftsikkerhet (lite/mye feil)

 

Ytelse (hastighet, bildekvaliet etc.... )

 

Betjeningsvennlighet (enkel, logisk etc .....)

 

++++

 

Det er opp til deg hva som betyr mest.

 

Som oftest er henger pris sammen med høyere kvalietet, men ikke alltid.

 

En fabrikant kan også være best på et produkt og dårligere på et annet.

 

Nok om det... :

 

Min erfaring er i hvertfall at Furuno-radarer er meget bra. Jeg har selv en Raymarine, og synes den også er bra. Har imidlertid ikke hatt den så lenge. Det negative var at den var uvandt å betjene før jeg fikk testet den en stund. Nå går det greit.

Jeg har også skrudd litt på Simrad radar, og synes ikke den var veldig betjeningsvennlig.

Ytelsen var derimot bra.

 

Skal ikke liste opp mer, men vil anbefale deg å sjekke det du måtte ønske å kjøpe grundig. Sammenlikn med andre merker, og kjøp den du synes gir deg mest for pengene. Generelt er det lurt å kjøpe en kjent merke, men jeg synes noen , f.eks Simrad er for høyt priset i forhold til andre anerkjente merker. Furuno er heller ikke gunstig priset, men man er sikker på at det er topp kvalitet. Spørsmålet er om du trenger det.

 

Har f.eks sett innlegg der noen hevder at Raytheon (Raymarine) er dårlig. Dårligere på hva?

Når det gjelder kunnskaper om å produsere gode radar mangler i hvertfall ikke de det. Norges (USA`s) mest avanserte radarsystem befinner seg helt N/Ø i Finnmark og er produsert av Raytheon.

 

Når det gjelder kartplottere er det ikke uten grunn at Garmin selger i bøtter og spann. Geonav selger også meget bra. Det betyr if.eks ikke at en NAVMAN eller Interphase er noe dritt (de selger også bra).

 

Som nevnt - sjekk selv! Sammenlikne de forkjellige produketene - både brukervennlighet, skjermbilde, processorhastighet og ikke minst kart. Bluechart, C-map og Navionics er ikke identiske, og jeg ville ha sjekket hvilket du synes er best å "tyde".

 

Ikke la deg blende av såkalte garantier. I Norge er stort sett forbrukerkjøpsloven alltid bedre.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene så langt. Ikke uventet er det vel slik i dette produktområdet også, at det er ulike erfaringer ute og går.

 

Mitt inntrykk fra andre tråder er at Furuno er "best" og Raymarine er et kvalitetsmessig godt i underkant. Simrad er vel også svært leveringsdyktig til den profesjonelle flåten.

 

Meninger og erfaringer mottas fremdeles med takk.....

Link to post
Share on other sites

Har f.eks sett innlegg der noen hevder at Raytheon (Raymarine) er dårlig. Dårligere på hva?

Når det gjelder kunnskaper om å produsere gode radar mangler i hvertfall ikke de det. Norges (USA`s) mest avanserte radarsystem befinner seg helt N/Ø i Finnmark og er produsert av Raytheon.

Hei.

 

Er du helt sikker på at du ikke blander kortene litt nå? Raytheon og Raymarine er vel IKKE det samme firmaet? Går du inn på Raymarine sine nettsider og f.eks. kikker på en manual, finner du på første side (på gamle produkter, mitt klipp fra ST-30 instrument), denne opplysningen:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er du helt sikker på at du ikke blander kortene litt nå? Raytheon og Raymarine er vel IKKE det samme firmaet? Går du inn på Raymarine sine nettsider og f.eks. kikker på en manual, finner du på første side (på gamle produkter, mitt klipp fra ST-30 instrument), denne opplysningen:

 

Bilde

 

Lars H.

Jeg tar ikke feil, men skriver begge navn fordi Raytheon har solgt ut sin "fritidsbåtdel" av firmaet. Det ble da omdøpt til Raymarine. Det m.a.o. samme folka, men ny eier på "fritidsbåtdelen". Derfor navnskifte.

Les her

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for opplysningen. Jeg har nemlig lurt på hvordan det hang sammen med så like navn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke slik at Raytheon kjøpte engelske Autohelm, og markedsførte under navnet Raymarine?

 

Slik Simrad kjøpte opp Shipmate og søppelet fra Stowe (gjennom Robertson) og alt fikk navnet Simrad?

 

Si etter meg : FURUNO, FURUNO, FURUNO.......

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har f.eks sett innlegg der noen hevder at Raytheon (Raymarine) er dårlig. Dårligere på hva?

Når det gjelder kunnskaper om å produsere gode radar mangler i hvertfall ikke de det. Norges (USA`s) mest avanserte radarsystem befinner seg helt N/Ø i Finnmark og er produsert av Raytheon.

 

Hei

De leverte også radarsystemet til F-16 i sin tid.

Fornebu, Gardermoen, Røyken, og div. andre har også fått sine

radarsystemer levert av Ray....

 

mvh

giver

 

Godt nok for dem, godt nok for meg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er en test i siste nummer av Motor Boat & Yachting. Furuno kom best ut. Ikke overraskende.

Om jeg husker rett her (men arrester meg gjerne om jeg tar feil) at Simrad i denne testen stilte med CX 44 som er en kombinert radar/plotter mens Furuno stilte med en ren radar. Simrad ble kritisert for litt vanskelig meny/tasteoppsett for radar - som skyldes at CX 44 er nettopp plotter/radar

 

Nåvel - jeg har en CX 44 radar/plotter - og den fungerer suverent til mitt bruk, og jeg har ingen intensjon om å bytte merke.

 

Når jeg i år har vurdert Raymarine mot Simrad har jeg igjen konkludert med at jeg synes Simrad har bedre skjerm i sollys enn Raymarine.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde FURUNO Bilde FURUNO Bilde FURUNO

 

FURU :rolleyes: NO FUR :cryin: UNO :wink:

 

Subjektivt !! :nono:

 

Definer bruken / forventninger / budjsett (kombinert med plotter eller ren radar ... farge eller ikke)

 

Sammenlign kvalitet / kapasitet / pris og muligheter samt service hvor du bor

 

Hvis du får pakketilbud, så vær var på antennekvaliteten .... ikke kjør denne på budsjett ... gå gjerne opp til 24 eller 48 NM som gir bedre oppløsning hvis du skal bruke den som navigasjon, og ikke bare som kollisjonsradar.

 

Sug til deg all verdifull informasjon, og gjør opp din egen mening....

 

Tror ingen av de store, Furuno, Raymarine, Simrad osv., vil levere noe som er dårlig... men mange "syns" de har det beste ... de er jo tross alt konkurenter, så hvem ville ikke si at deres produkter er det beste?

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Min mening, i den grad min mening kan tillegges noen vekt, er at antennetype/størrelse, styrke og strålebredde er viktigere enn fabrikat. Alle de nymotens duppedit-gutte-leketøy-funksjonene er betydelig mindre viktige enn antennen og hva den kan fange opp og få vist på skjermen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å fleske til med en Furuno Navnet 1834 10,4" plotter/radar for et par år siden. Testet saken på båtmessen. Jeg ble skuffet jeg, syntes den var utrolig treig på inn/ut zooming og scrolling i kartet. Veldig krøkkete menyer også etter min mening. Var i tvil hvordan den ville oppføre seg i 25-30 knop med hensyn til oppdatering v baug opp. Følte jeg ikke fikk noe skikkelig svar på dette heller av folka på standen.

Så jeg kjøpte Raymarine, full pakke. Og er fornøyd.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bilde FURUNO Bilde FURUNO Bilde FURUNO

Jøss - har du blitt bigamist nå - eller er du hjemme alene i helga :wink:

Jeg trodde det var

Bilde YAMAHABilde YAMAHA Bilde YAMAH

som var dit trofaste motto.

Og da skal jeg ikke nevne at Yamaha har fått innovasjonspris i dag

Yamaha Motor Corp. won an award for its Multiffunction Tiller Handle in the Outboard Engines category

 

Men MERCURY vant også In the OEM electronics category, Mercury Marine's Shadow Technology Digital Throttle & Shift won the award. It allows a boater to control three engines with two throttles.

Mer info for den spesielt interesserte

her

Link to post
Share on other sites

Jøss - har du blitt bigamist nå - eller er du hjemme alene i helga :wink:

 

:lol::lol: Gid det var så vel!! Jaja,jeg har jo både Yamaha og Furuno. Har bare skrudd på en av dem hittil... men da var den 21 år gammel og det var kanskje på tide?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Gid det var så vel!! Jaja,jeg har jo både Yamaha og Furuno. Har bare skrudd på en av dem hittil... men da var den 21 år gammel og det var kanskje på tide?

Kanskje lurest at du lar vær å mekke for mye på den andre :lol: Skru imidlertid mest mulig på knappene og lær deg hva de gjør.

 

Er ellers enig med deg i ditt tidligere innlegg. Deifinèr ditt behov og kjøp radar deretter. Brukervennlighet betyr en del, men etter hvert lærer du jo å betjene den uansett om det synes vanskelig i begynnelsen.

Du nevner antennekvalitet og det er viktig. Som jeg har nevnt tidligere vil normalt en større antenne gi bedre skillevne i peiling (pga smalere lobe). Jeg vil likevel få poengtere at de som lar være å kjøpe fordi de føler de må legge 30 lapper på bordet for en radar tar feil. Selv en radar til den halve prisen vil være et meget godt hjelpmiddel. Den største "utfordringen" uansett radartype/pris er å lære å "lese" den og å betjene den, samt vite hva en ser og begrensinger.

 

Å lære seg litt radarteori er også veldig nyttig.

 

FURUNO er en meget god radarfabrikant :wink::wink:

 

Simrad produkter er sikkert bra, men jeg har ennå ikke blitt overbevist om at de er i blant de helt beste.

Bygger da på relativt beskjeden erfaring med Simrad, men likevel... . Har for det meste arbeidet med profesjonelt utstyr som "koster skjorta".

 

Det var radar.... .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje lurest at du lar vær å mekke for mye på den andre :lol: Skru imidlertid mest mulig på knappene og lær deg hva de gjør.

 

Den største "utfordringen" uansett radartype/pris er å lære å "lese" den og å betjene den, samt vite hva en ser og begrensinger.

 

Å lære seg litt radarteori er også veldig nyttig.

 

Absolutt enig ... jeg har radaren på så lenge jeg sitter nede og styrer, studerer på den og justerer og gjør det jeg kan for å lære meg å forstå bildet. Min er jo en "Dampradar" (Furuno FR360 Mark III) uten avanserte gutte-funksjoner og duppeditter, med tut og maske og det hele, men du hellige jul for et klart og lett forståelig bilde den kan presentere når den er rett justert/tunet. Jeg har i alle fall ikke behov for noen annen radarl, selv om duppeditteriene selvsagt er fristende.

 

Teori er ikke dumt ... har bare ikke hatt sjanse hittil til å foreta litt gammeldags radarplotting; det blir litt vanskelig i 20 knober eller så ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...