Jump to content

Volvo Penta Tamd 30a kjølevann

Tauen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en VP Tamd 30a fra 1985 som ble overhalt i 2012. Service har vært utført hver vår og impeller har blitt byttet hvert år av tidligere eier. Båten er tatt opp på land og i går kjørte jeg ferskvann igjennom sjøfilteret før frostsikring. Under skylling med ferskvann oppdaget vi ved et par anledninger at ferskvannet ikke ble sugd inn i motoren? Vannet stod stille i sjøfilterbeholderen. Ved å øke trykket i vannslangen "åpnet" det seg igjen. Jeg er usikker på om det er gjort systemrens på motoren av forrige eier. Båten kjøpte jeg i våres.

Er det noen som har tips og råd på hva det kan skyldes?

Jeg antar at ditt sjøvannsfilter er plassert ETTER sjøvannspumpen. Da vil pumpen forsøke å suge luft og dytte dette inn i sjøvannsfilteret så lenge det ikke kommer vann inn i riktig ende av sjøvannspumpen.

Har du bilder? Min TMD40 har sjøvannsfilteret etter pumpe. Altså at pumpe suger vann fra sjøen og dytter igjennom filteret før det går rundgang igjennom varmevekslere og ut i sjøen igjen.

Jeg anbefaler i så tilfelle å få tak i slange på ca 2 meter som passer på sjøvannspumpen og montere den på pumpen. Deretter dytte andre enden opp i en bøtte / kanne som du fyller med vann. (Lokket må da være påmontert filteret.)

Da kan du kjøre igjennom ferskvann, og deretter frostvæske i 50/50 blanding med vann. 

Du bør også sjekke at impeller er hel og fin før du sjøsetter båten til våren. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

13 minutes ago, Tauen said:

Vi brukte vannslange i sjøvannsfilteret. Oppdaget etter ca 5 minutter at det ikke "sugde" inn vann.

Ok, da regner jeg med at du har det orginale filteret i forkant av motoren.  Pumpa står under filteret så den vil ikke suge inn vann der. Pumpa trykker vannet igjennom filteret.  Lokket på sjøvannsfilteret må være på så må du koble deg på FØR sjøvannspumpa hvis motoren skal dra vannet igjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...