Pequod Startet 14.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2020 I båten i dag har jeg et blått teppe som begynner å bli litt slitent. Det er i tillegg ikke kantsydd, så det er løse tråder på kantene de fleste stedene. I tillegg er baksiden av den typen som drysser. Når jeg tar opp teppet ligger det mye "støv" igjen på dørken. Det drysser også ned i motorrommet/på batteriene og legger seg som et lite lag der. Jeg har hittil tenkt at jeg skulle få laget et nytt teppe, kantsydd denne gangen, men leker litt med tanken på å heller legge på noe "jukseteak". Og heller ha noen matter her og der. Hva er andres erfaringer med slikt? Og hva er argumentene for og imot? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hakkannen Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Bor i båten selv, og tenkte senest i morres på hvor digg det er å kunne trø ned på teppe i stedet for rett på dørkplatene da jeg sto opp. Teppe = lunt å tråkke på, i tillegg demper det en del lyd. Men hvis du stort sett går med sko ombord (og for utendørs dørk) hadde jeg nok heller gått for jukseteak, hvis alternativene var teppe eller dette. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2020 Vurdert kork? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Pequod Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Hakkannen skrev for 16 timer siden: Bor i båten selv, og tenkte senest i morres på hvor digg det er å kunne trø ned på teppe i stedet for rett på dørkplatene da jeg sto opp. Teppe = lunt å tråkke på, i tillegg demper det en del lyd. Men hvis du stort sett går med sko ombord (og for utendørs dørk) hadde jeg nok heller gått for jukseteak, hvis alternativene var teppe eller dette. Bruker stort sett sko ja, og bruker båten også om vinteren, så teppet som er om bord nå er blitt ganske slitt. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 15.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 enslagsgjest skrev for 15 timer siden: Vurdert kork? Nei, har ikke tenkt på det. Skal jeg først ha gulvbelegg vil jeg helst ha noe som ligner på teak. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ida Marie III Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Jeg har begge deler ombord...løst kantsydd teppe i salongen, skipsgulv i bysse, gang og lugarer... Bruker du konsekvent sko innendørs i båten, blir teppe uhygienisk... Da vil nok et slikt belegg du tenker på det beste.. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 (redigert) Ja takk begge deler, som Ole Brom sa. Redigert 15.Oktober.2020 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
pero Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Jukseteak, tenker du da på Evateak/Evafoam? Det er både mykt og lunt, men har sine bakdeler også. Ikke så lett å legge pent om det er enkeltstriper, setter seg en del smårusk/lo som kan være utfordrende å holde rent, limet må være godt for at det ikke skal løsne. Gjort grundig og nøye så ser det imidlertid bra ut, og vil sannsynligvis være bedre enn et slitt teppe. Støvsuger klarer å holde det noenlunde rent også, så det kan være et alternativ? Kork er både miljøvennlig, sterkt og kan se veldig bra ut, så det er absolutt et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2020 Tror jeg ville valgt teppe av industrikvalitet. De har det på Teppeabo på Ryen. Grunben er enkel! Det blir ikke glatt, det er lunt og i motsetning til det mange tror, lett å holde rent. Kunstig teak evafoam/isiteak kan bli glatt når det et vått og kaldt. Om det st det blir så glatt stemmer vet jeg ikke. Er bare blitt fortalt det. Isiteak/Evafoam bør legges av noen som kan det for at det skal bli fint i forhold til luker og kanter. Begge vil dempe lyd. Det er fordeler og ulemper med begge valg. Velg det du har mest lyst på!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2020 Jeg har både jukseteak og kantsydd teppe. Teak ble i kaldeste laget å trakke ned på og ville ha noe lunt i stedet for et sjokk om morgenen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2020 Jeg hadde gått for kantede tepper. Da får du det beste fra begge sider, både lunt og støydempende og samtidig lett å ta ut for rengjøring. Men gå for en solid kvalitet uten skum på baksiden. Da kan de til og med spyles om de blir for møkkete. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 16.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2020 Takk for alle gode råd og innspill! Bare for å presisere så er det snakk om belegg ute i cockpiten, i kabinen forut og lugaren akter skal det selvsagt være tepper. Selv heller jeg vel mest til å prøve med teakbelegg og å ha noen løse matter her og der, men vi får se hva det blir til. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.