Jump to content

Jukseteak/gulvbelegg kontra teppe i båten - anbefalinger?

Pequod

Recommended Posts

I båten i dag har jeg et blått teppe som begynner å bli litt slitent. Det er i tillegg ikke kantsydd, så det er løse tråder på kantene de fleste stedene. I tillegg er baksiden av den typen som drysser. Når jeg tar opp teppet ligger det mye "støv" igjen på dørken. Det drysser også ned i motorrommet/på batteriene og legger seg som et lite lag der.

Jeg har hittil tenkt at jeg skulle få laget et nytt teppe, kantsydd denne gangen, men leker litt med tanken på å heller legge på noe "jukseteak". Og heller ha noen matter her og der.

Hva er andres erfaringer med slikt? Og hva er argumentene for og imot?

Bor i båten selv, og tenkte senest i morres på hvor digg det er å kunne trø ned på teppe i stedet for rett på dørkplatene da jeg sto opp. Teppe = lunt å tråkke på, i tillegg demper det en del lyd. Men hvis du stort sett går med sko ombord (og for utendørs dørk) hadde jeg nok heller gått for jukseteak, hvis alternativene var teppe eller dette.

Hakkannen skrev for 16 timer siden:

Bor i båten selv, og tenkte senest i morres på hvor digg det er å kunne trø ned på teppe i stedet for rett på dørkplatene da jeg sto opp. Teppe = lunt å tråkke på, i tillegg demper det en del lyd. Men hvis du stort sett går med sko ombord (og for utendørs dørk) hadde jeg nok heller gått for jukseteak, hvis alternativene var teppe eller dette.

Bruker stort sett sko ja, og bruker båten også om vinteren, så teppet som er om bord nå er blitt ganske slitt.

Jukseteak, tenker du da på Evateak/Evafoam? Det er både mykt og lunt, men har sine bakdeler også. Ikke så lett å legge pent om det er enkeltstriper, setter seg en del smårusk/lo som kan være utfordrende å holde rent, limet må være godt for at det ikke skal løsne. 

Gjort grundig og nøye så ser det imidlertid bra ut, og vil sannsynligvis være bedre enn et slitt teppe. Støvsuger klarer å holde det noenlunde rent også, så det kan være et alternativ?

Kork er både miljøvennlig, sterkt og kan se veldig bra ut, så det er absolutt et alternativ.

Tror jeg ville valgt teppe av industrikvalitet. De har det på Teppeabo på Ryen. 
Grunben er enkel! Det blir ikke glatt, det er lunt og i motsetning til det mange tror, lett å holde rent. 
Kunstig teak evafoam/isiteak kan bli glatt når det et vått og kaldt. Om det st det blir så glatt stemmer vet jeg ikke. Er bare blitt fortalt det. 
Isiteak/Evafoam bør legges av noen som kan det for at det skal bli fint i forhold til luker og kanter. 
Begge vil dempe lyd. 
Det er fordeler og ulemper med begge valg. 
Velg det du har mest lyst på!😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg hadde gått for kantede tepper. Da får du det beste fra begge sider, både lunt og støydempende og samtidig lett å ta ut for rengjøring. Men gå for en solid kvalitet uten skum på baksiden. Da kan de til og med spyles om de blir for møkkete. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...