Jump to content

Uttern d55, normalt at det skal komme mye vann ut fra bunnpluggen?

Bigdrago

Recommended Posts

Hei. Båten (uttern d55) ble tatt opp i dag og jeg åpnet bunnpluggen. Forventet at ingenting skulle komme ut da motorrommet var tørr. Men jammen kom det masse vann ut i flere minutter.

Er dette normalt? Forklarer kanskje hvorfor den krenger mot venstre ved fart over 20 knop...

Er det nå jeg burde fjerne alt bunnstoff og påføre vanntett primer? Får bli til våren evnt.

Smak på vannet. Salt eller ikke?

Hvis salt så kan det være så enkelt som at den utvendige bunnpluggen lekker. Dét ville ikke vært første gangen det skjer evt. 

Hvis ikke salt så ville jeg sjekket andre steder regnvann kan lekke inn. Pullere og andre steder kan lekke. Jeg vet ikke hvordan det er med din båt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Om man ikke har noe ønske om å smake på vannet, er grønnsåpetesten grei. Ha litt av vannet i et glass og heller i litt flytende grønnsåpe. Da vil du få et resultat lignende  det på dette bildet. Fra venstre: sjøvann, så frostvæske og til høyre ferskvann.

https://baatplassen.no/i/uploads/monthly_2017_04/groensaape.jpg.4c84d2d1464fda17bbcf5c76cfc2a223.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Båten din har vel lensepumpe? 

Som styres enten med bryter på panelet, eller automatisk med en nivåbryter(tror jeg det skal være på. Jeg hadde på en D55)

Ha på litt gjenge tetning på pluggen ved montering, samt sjekk lensepumpens funksjon før du setter den på vann. 

Jepp. Men det var ikke noe vann i motorrommet.

Båten har vel dobbelt skrog eller hva det heter med vann inni der et sted. Ellers ser båten hel og fin ut. Kan ikke skjønne hvor alt dette kommer fra. Den krenger godt til venstre ved fart over 20 knop, det problemet hadde jeg ikke i tidlig vår.

Video:

https://www.dropbox.com/s/36mmhjfxxr5p29g/vann.mp4?dl=0

Redigert av Bigdrago
La inn video (see edit history)

Opplevde lekkasje på bunnpluggen på en Rana 15 DC vi hadde. Kjøpte syrefast bolt i samme dimensjon, la på godt med teflontape (og ei tjukk pølse ved bolthodet som fungerer som pakning) og skrudde inn. Etter det var det bare ferskvann om høsten.

NB! Dersom du har saltsmak på vannet (smak alltid på vannet om det er "friskt" i fargen - fukt fingeren i strålen og slikk. Da vet du alt du trenger å vite, og sjuk blir du ikke om du tåler å gå forbi en barnehage), fyll opp med ferskvann (strålespissen på hageslangen i plugghullet og fyll leeenge) slik at du vasker ut saltrester. Da slipper du lausmagesyndrom neste høst dersom det da bare er kondensvann (blir alltids litt). Smaker det fortsatt salt kan du la lausmagen sette seg, for da har du et problem.

10-15 liter på en sesong? Hadde ikke vært overvettes bekymra, men jeg ville sjekket båten jevnlig etter utsett neste gang. Kanskje tatt den opp etter en måned og tatt ut bunnpluggen for å sjekke.

Vi hadde sprekk i skroget på nevnte Rana 15 DC (bunnplugglekkasjen skjedde et par år etter at sprekken var reparert). Det kom sikkert 100-200 liter vann inn i dobbeltskroget før vi plutselig la merke til en rar surklelyd når vi stoppet opp. Reagerte også på at båten liksom "bukket" om vi stoppet opp litt kjapt. Da la jeg båten i støa oppå noen planker på floa, og skrudde ut bunnpluggen når det var fjære. Lite hyggelig oppdagelse, og starten på et lite mareritt som endte godt. Og som gav meg kunnskap og erfaring innen plastreparasjoner. Spesielt erfaring på at enkeltmannsforetak som kommer med et vrak av en varebil med en episode av hoarders i lasterommet og går laus på båten med vinkelsliper ("går laus på", ikke "bruker" - det er en forskjell der, for jeg vet godt at flapdisc og nennsom hånd er fabelaktig på slikt), sånne individer henvises til nærmeste tomtegrense før de får rektal fasesliping (før plugging av hull i glassfiber, sliper man fas på kantene inn- og utvendig slik at pluggen blir en del av skroget og ikke bare en plugg) med nevnte redskap.

Det var samme idiot som hadde reparert båten med gelcoatsparkel over sprekkene som oppstod da båten havnet i fjærsteinene under et uvær, ei stund før vi kjøpte den...

Vel vel. Jeg var 17 år den gangen. Min reparasjon var fagmessig utført - lånte faktisk bok på biblioteket og leste meg opp (nå følte jeg meg plutselig gammel!) - og holder nok den dag i dag.

Såehh.. den korte versjonen: jeg er ikke nevneverdig bekymret på dine vegne, og magefølelsen tilsier at du har fått en lekkasje over vannlinja på et ubetydelig sted. En skru som er løsnet, sika-plugg som lekker, noe slikt. Er det saltvann, bruk teflontape på pluggen og sjekk etter en måned og tre etter utsetting ("vask" skroget innvendig først så du ikke får en falsk positiv test).

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...