BjarteGr Startet 17.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2020 (redigert) Jeg har en bowrider med alu-skrog - en falcon BR6 - som er ny av året. Den ble påført bunnsmøring før den ble satt på sjøen. Jeg har den liggende i nordåsvannet - ett godt beskyttet brakkvann i Bergen, med lite bølger til vanlig, men det er klart at det innimellom blåser der og. Vi bruker båten overraskende mye, og jeg er ikke klar for å ta den opp enda. Dermed blir det dyrt å ta den opp for en til to måneder hvis den skal opp i november. Jeg ser at det er noe vekst av grønske, spesielt på stabilisatorer, men voldsomt er det ikke. Skal man alltid ta båten opp? Forkorter jeg forventet levetid eller gjensalgsverdi ved å ha den liggende ute? Redigert 17.Oktober.2020 av BjarteGr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Hvis du bruker båten og etterser den i løpet av vinteren, ser jeg ingen grunn til å ta den på land. Som regel tas båten på land om den ikke skal brukes på vinterstid, eller om det er fare for mye is. Båter er laget for å være i vannet, så verdien forringes ikke mer om den er ute på vinteren. Men det er viktig å passe på den, slik at dreneringer ikke tettes av løv eller is, og at den fortøyes med solide tau med rykkdempere... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
enslagsgjest Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Ingen problemer å la båten ligge ute. Se i bruksanvisningen til motoren din hvordan motoren skal være når det er minusgrader. De fleste produsenter anbefaler å IKKE tilte opp motoren. Måk båten ved behov. Dette er null problem. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Dilemma Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Som nevnt over. Båter hører til på vannet 😊 men i Nordåsen må du nok forvente at det fryser is på vannet.jeg har måtte ploge meg løype ut i november. Har nå flyttet permanent ut til Dolviken da jeg også bruker båten hele året. Viktig å sjekke at drenering er åpen og ta av eventuelt snø fra kalesjen. Grønske på Flaps vasket du bare vekk med f.eks en oppvaskekost mens den ligger på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 Men jeg ville ha sjekket forsikringen! Mulig denne ikke gjelder for båt på vannet om vinteren? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 (redigert) Mouche skrev 17 minutter siden: Men jeg ville ha sjekket forsikringen! Mulig denne ikke gjelder for båt på vannet om vinteren? Går nå ut i fra at forsikringen gjelder for hele året, ikke kun i sommermånedene? Redigert 17.Oktober.2020 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 LM 605 skrev 35 minutter siden: Går nå ut i fra at forsikringen gjelder for hele året, ikke kun i sommermånedene? Nei, der er forskjeller...sjekk det... Nordåsen fryser til, men det er ikke noe problem å gå i is med aluminium eller glassfiber..bare å tråkke til...høres jævlig ut ...men ved opptak til våren er det ikke en skramme.... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2020 LM 605 skrev for 4 timer siden: Går nå ut i fra at forsikringen gjelder for hele året, ikke kun i sommermånedene? Mange forsikringer krever at båten er på land i vintermånedene. De fleste har også spesielle (og ikke nødvendigvis fornuftige) krav dersom båten skal ligge på sjøen. Eksempelvis er det ofte krav om at alle gjennomføringer må stenges. Du bør belage deg på at du må ha opp båten for å spyle og stoffe før neste sesong, og siden båten er ny og du vel ikke kjenner den kan det være greit å ta en titt på anodene også. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Havelle skrev for 7 timer siden: Mange forsikringer krever at båten er på land i vintermånedene. De fleste har også spesielle (og ikke nødvendigvis fornuftige) krav dersom båten skal ligge på sjøen. Eksempelvis er det ofte krav om at alle gjennomføringer må stenges. Du bør belage deg på at du må ha opp båten for å spyle og stoffe før neste sesong, og siden båten er ny og du vel ikke kjenner den kan det være greit å ta en titt på anodene også. Vet ikke hvem av forsikringsselskapene som krever at båten må ligge på land i vintermånedene ? (Har selv hatt IF i alle år). Ser man vestover og nordover i landet , så ligger vel de fleste båter ute på sjøen hele året. Kun oppe et par dager på vår/sommer for rengjøring, stoffing,vedlikehold, etc. Det er vel bare oss her på Sørlandet og Østlandet som tar båten på land så snart fellesferien er over, for å sette det litt på spissen. Men det krever jo naturligvis at man ser etter båten gjennom vinteren, og følger de krav som forsikringen krever i følge forsikringsavtalen man har. Blir jo samme som med bilen, forsikringen gjelder jo hele året, men det kreves jo at der f.eks. legges om til vinterdekk, ved fare for glatt føre, i tillegg til en del andre ting og tang for å vedlikeholde bilen, kjøre sikkert etc. i vintermånedene. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Det er vel bare så enkelt at de som er i tvil kan ta kontakt med sitt eget forsikringsselskap skulle jeg tro. Vi skal ikke drive å synse med sånt mener nå jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Martine29 skrev 15 minutter siden: Det er vel bare så enkelt at de som er i tvil kan ta kontakt med sitt eget forsikringsselskap skulle jeg tro. Vi skal ikke drive å synse med sånt mener nå jeg da. Støtter den. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 (redigert) LM 605 skrev for 12 timer siden: Går nå ut i fra at forsikringen gjelder for hele året, ikke kun i sommermånedene? Da kan du risikere å gå på en smell. Den gjelder IKKE (på sjøen) i vintermånedene (15/10 til 15/3) for min del/forsikring. Hva som gjelder for andre bør den enkelte selv sjekke/sette seg inn i. Redigert 18.Oktober.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Taskeladden Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Når jeg tegnet min forsikring på seibåt hos if, så var det ett eget spørsmål om båten ligger på vannet mellom 1 november og 1 mars. Så sjekk forsikringen. Ble 25kr dyrerer pr mnd å ha den ute om vinteren for min del. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
LM 605 Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 S/Y Vega skrev 9 minutter siden: Når jeg tegnet min forsikring på seibåt hos if, så var det ett eget spørsmål om båten ligger på vannet mellom 1 november og 1 mars. Så sjekk forsikringen. Ble 25kr dyrerer pr mnd å ha den ute om vinteren for min del. O.K. Står ingenting om dette i forsikringsforskriftene på min båt ( IF), ( 19 fot DC.). Kun at skroggjennomføring (selvlensing) skal være stengt når ikke båten er i bruk. Dette gjelder når båten ligger på sjøen fra 1/11 til 31/3. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Sjekk forsikrings-vilkårene i din forsikring. Dette er ført opp under "Dekkes ikke" i min forsikring hos Gjensidige: Sitat - Tap eller skade som skyldes frost uansett årsak til frostskaden. Dette gjelder også når varmekilden svikter som en følge av at strømtilførsel blir brutt. Følgeskader som for eksempel at båten synker, dekkes heller ikke. Allikevel dekkes skade ved at boblehavn svikter, såfremt båten mot betaling er i opplag hos tredjemann - Tap eller skade som skyldes berøring med is. Eventuelle følgeskader som for eksempel at båten synker, dekkes heller ikke. Allikevel dekkes skade ved at boblehavn svikter, såfremt båten mot betaling er i opplag hos tredjemann Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hedwig Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 LM 605 skrev for 3 timer siden: Vet ikke hvem av forsikringsselskapene som krever at båten må ligge på land i vintermånedene ? (Har selv hatt IF i alle år). Ser man vestover og nordover i landet , så ligger vel de fleste båter ute på sjøen hele året. Kun oppe et par dager på vår/sommer for rengjøring, stoffing,vedlikehold, etc. Det er vel bare oss her på Sørlandet og Østlandet som tar båten på land så snart fellesferien er over, for å sette det litt på spissen. Men det krever jo naturligvis at man ser etter båten gjennom vinteren, og følger de krav som forsikringen krever i følge forsikringsavtalen man har. Blir jo samme som med bilen, forsikringen gjelder jo hele året, men det kreves jo at der f.eks. legges om til vinterdekk, ved fare for glatt føre, i tillegg til en del andre ting og tang for å vedlikeholde bilen, kjøre sikkert etc. i vintermånedene. Som andre sier, det er så enkelt at man må sjekke sine vilkår. Er både forståelig og fornuftig at forsikringene lager egne ordninger for de som skal ha båten på vannet om vinteren, akkurat som de lager det for de som har båten liggende i bøye fremfor havn, har tyverialarm, etc. Ofte er det ikke dyrt å bytte heller. Men TS bør sjekke sine vilkår, slik at han ikke får problemer hvis uhellet skulle være ute. Om han ikke er dekket for å ligge på vannet er det nok enkelt å endre avtalen så han kan ligge på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Havelle skrev 24 minutter siden: Som andre sier, det er så enkelt at man må sjekke sine vilkår. Er både forståelig og fornuftig at forsikringene lager egne ordninger for de som skal ha båten på vannet om vinteren, akkurat som de lager det for de som har båten liggende i bøye fremfor havn, har tyverialarm, etc. Ofte er det ikke dyrt å bytte heller. Men TS bør sjekke sine vilkår, slik at han ikke får problemer hvis uhellet skulle være ute. Om han ikke er dekket for å ligge på vannet er det nok enkelt å endre avtalen så han kan ligge på vannet. Helt enig med deg her, og riktig det du sier, Det som jeg kommenterte og mente var at det som "Mouche" sa, at hans forsikring ikke gjaldt i fra 15/10 til 15/3, men kun i sommermånedene. (15/3 til 15/10). Min IF forsikring gjelder jo hele året, men det beror jo naturligvis på at vilkårene som selskapet setter i forbindelse med å ha båten på sjøen på den tid, etterfølges i tilfelle en skade skulle oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.