Jump to content

Radar og kartplottar. B&G vs Raymarine?

Ask

Recommended Posts

Hei

Etter ein nestenkollisjon, med ei stooort fartøy, førre fredag blir det ny radar, kartplottar og AIS om bord i seglkatamaranen.

Eg har fått tilbod på B&G og Raymarine

B&G

B&G Vulcan 9 FS Touch Kartplotter

9.250,-

B&G Halo20 kablet radarantenne

16.490,-

Sum 25 740

Alternativt

Raymarine Axiom 9 touch kartplotter

10.492,-

Raymarine Quantum Q24c trådløs radar med 10m spenningskabel 14.242

Sum 24 734

Altså berre nokre få kroner som skiljer.

Eg høyrer gjerne tankar om kvifor eg skal velja den eine føre den andre?

Det er jo freistande å sleppa unna med å trekka berre straumkabel i masta, men er trådlaus overføring like påliteleg som kabeloverføring?

Er softwaren nokon grunn til å velja den eine føre den andre?

Eg seglar ikkje regatta, så diverse regattafunksjonar eg ikkje viktig.

Eg er klar over at jo større skjerm, jo betre, men er det verdt 8-9 000 for å få 12-tommar i staden for 9-tommar?

Skal eg ha knappeskjerm går det fleire tusenlappar til. Et knappeskjerm eit must?

Eg reknar med at eg kan bruka kva AIS som helst til desse instrumenta. Korrekt?

Båten har dekkssalong, og me er vant med å gå inn og ut for å sjå på kartet. Eg reknar med å montera instrumentet inne, men utandørsmontering og slavenettbrett inne er eit alternativ.

Eg reknar med å utvida med vindmålar og djupnemålar etterkvart.

Eg er takksam for synspunkt. Dette gjeld òg forslag om heilt andre instrument.

Ask

Hei, har selv Raymarine Quantum trådløs radar tilkoblet ES128 (12 tommer), som er koblet i nett med Axiom 9 på flybridge. Har ingen erfaring med B&G. Det jeg imidlertid kan si er at jeg aldri har hatt problem med den trådløse forbindelsen, knappefritt fungerer fint så lenge plotter ikke blir våt og generelt synes jeg Raymarine er gode på support. Radaren har jeg ikke brukt mye, men det jeg har sett virker svært lovende. Veldig bra på auto innstilling, lite som må justeres for å få et bra bilde. Kort oppsummert er jeg godt fornøyd med Raymarine:)

Lazyjack skrev 13 minutter siden:

Har hørt flere sorm har problemer med trådløs Qantum så jeg ville definitivt gått for kabel. 

Hva var det som hendte @Ask som du ville unngått med ny radar/plotter? 

Har kjørt trådløst mellom plotter og radar nå i rett over ett år, ikke noen problemer overhode.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hadde nok gått for B&G. Har gode erfaringer med Simrad varianten. Hvis du bor sør i landet får du billige kart fra NV Charts https://www.svb24.com/en/nv-verlag-nv-charts.html 

Vulcan har også bedre programvare for seilbåter. Du sier du ikke seiler regatta, men du kan fortsatt ha god nytte av mye av funksjonene. B&G har nok også bedre instrumenter.

Angående Raymarine kan du høre med @Euklid. Han har seilt halve jorda rundt med trådløs Quantum om jeg husker rett.

Jeg er en slags gjest

Lazyjack skrev 52 minutter siden:

Flott med alle som ikke har opplevd problemer, det er jo en kritisk navigasjonsapplikasjon! 

Og stoler 100% på den 

Senest i går var sikten godt under 100m, og da var den god å ha.

De fleste i dag kjører sen trådløst, og lite " reklamasjon" på at det ikke virker.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Hva var det som hendte @Ask som du ville unngått med ny radar/plotter? 

Hei

Takk for alle svar.

Dette var fredag for ei veka sidan, utanfor Leirvik, Stord.

Det var mørkt, klart, ein del trafikk, eg var aleina om bord, og eg gjekk for motor.

Då eg oppdaga at den grøne lanterna eg feilaktig trudde stod på ein seglbåt i røynda var ein stor og lang lekter, då bakka eg for livet.

Eg var maks 30 meter, truleg ikkje meir enn 10 - 15 meter, frå å bli køyrt ned/kollidera med lekteren. Lekteren blei truleg slept bak ein taubåt.

Situasjonen hadde vore unngått med radar og/eller ais.

Er prisane i mitt første innlegg ok?

Benji skrev for 3 timer siden:

Senest i går var sikten godt under 100m, og da var den god å ha.

Hvor var du i går ? Var vel den klareste dagen utpå i hele 2020, og var vel oppi 2 sekundmeter på det værste. Bølgene fra Moss og utover var det jeg som lagde :smiley:

Jeg har også trådløs Quantum på Axiom som bare virker, hver gang ! Hadde kjøpt samme pakka igjen.

Ask skrev for 12 timer siden:

Skal eg ha knappeskjerm går det fleire tusenlappar til. Er knappeskjerm eit must?

Jeg er akkurat gammeldags nok til å velge kabel der jeg kan, men sikkert mer av prinsipp enn fornuft. Har trådløst nett av siste generasjon i heimen, men likevel opplever jeg at en og annen trådløs "dings" glipper en og annen sjelden gang. Ikke ofte, men det skjer. Der hvor jeg har kablet nettverk er det ikke-eksisterende. Bare sånn til sammenligning.

Ja, jeg vil vel hevde at du må ha knappeskjerm dersom skjermen skal stå ute i cockpit. Har knapper selv og det fungerer under alle forhold. Har seilt litt med en kamerat som har et anerkjent merke med berøringsskjerm i cockpit, og det er en blandet opplevelse i regn, sprut og når det er mye bevegelse i båten. En ting er at vann på skjermen gjør den ufølsom og plundrete å styre, en annen ting er at det er klin umulig å treffe ikoner og menyer i skjermbildet når det går litt unna og båten ligger på skrå. Du vil også slite når du skal betjene plotteren med hansker. Jeg går litt i bytteplaner selv (når gjør man ikke det...?), men vurderer ikke plottere uten fullverdig knappebetjening. 

Edit:

Jeg ville lagt en AIS sender/mottager til lista først som sist. Radar er fint, men erstatter ikke AIS (og omvendt). Med AIS identifiserer du straks alt rundt deg og du blir selv sett. Det er flere eksempler på situasjoner hvor yrkesfartøy ikke har fulgt med på radaren, senest hendelsen med seilbåten fra Kristiansand som ble pårent av et stort fartøy utenfor Skagen tidligere i sommer. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Worry II skrev 1 time siden:

Hvor var du i går ? Var vel den klareste dagen utpå i hele 2020, og var vel oppi 2 sekundmeter på det værste. Bølgene fra Moss og utover var det jeg som lagde :smiley:

Jeg har også trådløs Quantum på Axiom som bare virker, hver gang ! Hadde kjøpt samme pakka igjen.

Du var på feil plass Worry.

Når jeg gikk fra oscarsborg kl 10, så var det så vidt sikt til å se fra den ene staken til den andre gjennom Jeteen på Hurumsiden.

Klarnet opp ved Filtvet 

Mix skrev 11 minutter siden:

Da legger du opp kabel da. Ingen sier du må bruke trådløst.

Man trenger ikke oppkonstruere problemer.

Siden TS spurte:

"Det er jo freistande å sleppa unna med å trekka berre straumkabel i masta, men er trådlaus overføring like påliteleg som kabeloverføring?"

..så regner jeg med at at det går an å svare uten at spørsmålet til ASK blir oppfattet oppkonstruert. Jeg kjenner forøvrig en med trådløs radar og vindgiver i masta med omtrent samme erfaring som Lazyjack refererer til over. Så får man vurdere selv hvor kritisk dette er.

Jeg har Axiom 9 og er litt skuffet, har fått et hobby-inntrykk av hele greia. Problemene ligger i problemer med trådløs overføring mot radar og dårlig mottak med innebygget GPS, samt at det tydeligvis må oppdateres software flere ganger i året. Virker uferdig.

Jeg har trukket kabel til radaren og kjøpt en dritdyr ekstern GPS-antenne (som det måtte kjøpes inn ekstern seatalk ng tilkobling for å kunne koble mot plotteren), så nå fungerer det iallfall. Eksternt knappepanel har jeg også kjøpt da touchskjerm er ubrukelig i fart hvis det er mye sjø, men den inngangen ble opptatt av radaren da det ble lagt kabel til den. Så nå må det vel kjøpes noe greier igjen....

Hei,

jeg har Vulcan9 og er rimelig godt fornøyd. Rimelig fordi kartet er lidt tregt med å oppdatere seg etter å ha zoomet. Helt problemfritt ellers, og den innebygget GPS super. Jeg har AiS via nmea2000, pluck and play..

Mhp trådløs vs kabel hadde jeg trådløs Tacktick instrumenter på min mini650, som fungerte problemfritt de 5 år jeg hadde båten. De var forøvrig solcelle drevet.

bjørkski

Trådløst eller ikke! B&G (Simrad) og Halo radar er et meget godt valg. Jeg har kjørt både Raymarine og Simrad og går ikke tilbake til Raymarine. Men akkurat det er smak og behag. En annen ting er at Halo radaren gikk av med seieren med klar margin i en test i Båtmagasinet. 
Still deg opp i butikken og klå på begge variantene. 
B&G er laget av Simrad med spesiell fokus på seiling. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...