Jump to content

Noen som har brukt Sapele treverk i båt?

Napoli

Recommended Posts

Jeg må bytte ut noen tofter i Boston Whaleren. Har kikket hardt og lenge på forskjellige tresorter, og endte opp med at jeg syns Sapele treverk er det fineste. Men noen spørsmål blir det jo. Er det mulig å få tak i det i Norge? Er det noenlunde økologisk (og økonomisk) forsvarlig å bruke det? Og egner det seg til maritimt bruk? Toftene blir stående uten beskyttelse stort sett hele året - så bør være noenlunde værbestandig også.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hulda skrev 30 minutter siden:

Mener du sapeli mahogny? Pent treverk, fint og jobbe med, tåler ikke frost hvis det er vått. Resten vet jeg ikke noe om. Har ikke brukt det på 50 år :-)

Ja, var det jeg mente. Har kun sett det på utenlandske web sider, men syns det ser vakkert ut. 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det er generelt vanskelig å få tak i annet tropisk tømmer enn teak i Norge. Jeg ville nok tatt en tur innom en møbelfabrikk eller lignende i nærområdet ditt hvis du har. 

Sapelli er nok heller ikke den mest politisk korrekte tresorten:

Sitat

Sapelli Treslag fra tropisk Afrika, som bl.a. brukes til gulv, dører, garasjeporter og møbler. Er trua (VU) og svært viktig for lokalbefolkning i skogsområder. Også kalt afrikansk mahogni, i likhet med sipo og khaya. (Entandrophragma cylindricum)

Jeg er en slags gjest

Da sitter  en støtt og slipper gnagsår:giggle:

Sapelli  Prøv  "Slottsgulv"  der  er flere tresorter under terrassegulv.

torill@slottsgulv.no
33 48 70 70
913 44 382
Skolmar 15, 3232 SANDEFJORD
Orgnr 890 223 222

eller
KNUDSEN DØRFABRIKK AS
Tjellevegen 35, 5593 Skånevik
Telefon: 53 75 51 44
E-post: post@rknudsen.no
Org nr: 989 903 314

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 17 timer siden:

Det er vel det alle trebåter ble bygget av før ønsket om "lyse" skrog meldte seg. Et godt materiale å bygge både hus og båt av, men ikke sammelignbart med edeltre i egenskaper som hardhet etc. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hmmm - så svaret her er egentlig at det er pent, men ikke spesielt godt egnet utendørs, samt ikke økologisk forsvarlig og vanskelig å få tak i. Det var synd, jeg hadde falt litt for dette, jeg likte "tigerstripene" i treet spesielt godt. Men da blir det vel vanlig teak istedenfor, malmfuru er dessverre ikke aktuelt i denne typen båt. Fins det andre tresorter som ligner Sapele/sapelli?

Redigert av Napoli (see edit history)

Napoli skrev for 3 timer siden:

Hmmm - så svaret her er egentlig at det er pent, men ikke spesielt godt egnet utendørs, samt ikke økologisk forsvarlig og vanskelig å få tak i.

.ja det er langt til Sandefjord
Hva er galt med Sapelli  eller de ander terrassegulv sortene,?   Terrassebord Ikke egnet  utendørs?

Sapelli – hardved terrassegulv

Sapelli er en afrikansk tresort, rødbrun i farge - nesten som mahogny, og er bl.a. mye benyttet til rammeverk i vinduer, utv. kledning , terrassegulv og møbler m.m. Derfor kan råstoff av sapelli leveres i en rekke dimensjoner til forskjellige formål.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 7 timer siden:

.ja det er langt til Sandefjord
Hva er galt med Sapelli  eller de ander terrassegulv sortene,?   Terrassebord Ikke egnet  utendørs?

Sapelli – hardved terrassegulv

Sapelli er en afrikansk tresort, rødbrun i farge - nesten som mahogny, og er bl.a. mye benyttet til rammeverk i vinduer, utv. kledning , terrassegulv og møbler m.m. Derfor kan råstoff av sapelli leveres i en rekke dimensjoner til forskjellige formål.

Neida, Sandefjord er innen rekkevidde.

Jeg tolket det slik at det ikke egentlig tåler vann så godt (bør bakes i epoxy), samt at det i tillegg er utrydningstruet. Jeg ser ikke noe spesielt poeng i å reise til Sandefjord og kjøpe en utrydningstruet treart bare fordi jeg syns den er pen, når det fins andre og kanskje bedre egnede trearter til formålet.

Setter forøvrig veldig stor pris på de gode svarene her.

Den vanlige oppfatningen var at eksotiske tresorter smuldret opp når de frøs i våt tilstand. Følgelig ble undervannskrog bygget med nordiske tresorter under vann og eksotiske over vann. Vi byttet nokså mye edelt under vannlinjen tre på båter som ble tatt for sent opp om høsten. På dekk var utsatte plasser rundt gjennomgående røstjern, skruefester, dekksgjennomføringer, etc. Teak greide seg best. Lakkede overflater gikk greit. Jeg bygget selv dekk og overbygg i meranti på vår båt, ikke noe problem, oljet og lakkert. Meranti er også et afrikansk løvtre. Så, lakker du tofta, spesielt endeved og der vann kan bli låst inne, så går det greit.

Hva med Alm? Norsk, relativt tilgjengelig og nydelig! Litt utfordrende å jobbe med pga. at trefibrene går alle veier samtidig (nordavind fra alle kanter) og må lakkeres eller bakes i epoxy for å overleve i lengden (samme som med de fleste andre tretyper).
Om du venter noen år kan du få kjøpe 2'' tofteemner av meg. :D Disse ble skjært i vår og må ligge til tørk under spenn i et par år først:

almplank.jpg.8c7a984a43dd93919a68ab36fd87fc3b.jpg

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 9 timer siden:

Hva med Alm?

Hadde ikke falt meg inn - men de bordene du har der ser jo kjempefine ut. Dette må sjekkes nøyere! Noen år blir kanskje litt lenge - men alm bør jo være mulig å få tak i "over alt".

Det er en del nordisk løvtre som slett ikke er så dumme. Brukene som spesialiserte seg på slik saging har vel skrumpet noe inn etter hvert. Kjerneved av eik er fint, ask og bjerk dårligere, alm, svartor osv. Eik blir mørk/sort når bart tre blir utsatt for sjøvann. Poenget er å ikke få materialer med geitved (treets vannførende lag). Det gjelder for så vidt alt løvtre.

Napoli skrev On 23.10.2020 at 19.11:

Hadde ikke falt meg inn - men de bordene du har der ser jo kjempefine ut. Dette må sjekkes nøyere! Noen år blir kanskje litt lenge - men alm bør jo være mulig å få tak i "over alt".

Tipper du kan få tak i det kjapt ja. Ikke sikkert du trenger møbeltørt heller; de skal jo leve i nokså fuktige omgivelser slik at 15-20% fuktighetsgehalt er OK (dette vet jeg nada om, jeg holder på med møbler og da skal vi helst under 10%).
Sjekk med hardtre.no, de kan kanskje ha eller skaffe.
Alm blir karamell-sjokoladebrun når den behandles. Nydelig treverk, men noe utfordrende å jobbe med som nevnt. Lukter nesten kattepiss når en skjærer ferskt materiale, men lukta forsvinner når den tørker.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...