VP44 Startet 18.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2020 (redigert) Har en Volvo penta Md2020. Fylte tanken full før vinteren. Ble litt mye så det det rant over. Kom i båten etter 1 uke og fant ca 1 l diesel i motorrommet. Lokalisert til at det lekker fra forfilter/vannsutskiller. Har nå stengt hovedkranen, synes det er litt rar det lekker der, filter ble byttet i vinter av Volvo forhandler. Noen som har erfaring fra dette? Bør man bytte hele opplegget eller holder det å bytte filter å pakkning ? Båten har nå stått 3 uker på land. Redigert 18.Oktober.2020 av VP44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 (redigert) Jeg regner med at filteret står under tanken? (Nivå, ikke nødvendigvis rett under tanken) Det holder med utett o-ring så kan det lekke. Over tid kan det bli litt. Byttet Volvo-forhandler nå nettopp, altså i vinter, eller for ett år siden ca? Hvis nå nylig hadde jeg bedt dem om å ordne opp. Sjekk også at skruen for å tømme vannutskiller er tett og skrudd greit til. Hvis den står litt åpen så kan det jo lekke. Har du et bilde av filteret? Kan jo være mange ulike typer, og noen er kjent for å lekke lett dersom o-ringen er feil montert. Redigert 18.Oktober.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
VP44 Svart 18.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2020 Takk for svar .De byttet det i februar, da båten lå på vannet. Jeg har nå tatt båten til Mjøsa og 3 timer unna verkstedet, men skal ringe å høre. Så må prøvde å fikse litt selv. Legger med bilde av filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2020 Klarer du å se hvor på filteret lekkasjen starter? Evt med et inspeksjonsspeil? Ser rimelig trangt ut der. Har du med håndmakt sjekket om filteret er noe løst, og om det evt kan strammes noe mer? For meg ser det ut som et filter med dieselfilter øverst og vannutskiller nederst. Da er det 2 store o-ringer som kan lekke, pluss bunnskrue. Jeg ville tipper at en av o-ringen lekker. Den type filter har jeg ikke hatt selv, men har forstått at de kan lekke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 19.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2020 Prøv å stramme senterskruen på toppen litt. Den kan jo ha ristet litt løs. Ellers er det vel sannsynlig at diesel fra en overfylt tank har funnet veien nedover, og at det tilfeldigvis ser ut som om det kommer fra filteret... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
leopard Svart 19.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2020 Da er det bare å bruke eliminerings metoden. Ta litt tørkepapir som du ruller sammen og knyt rundt på strategiske plasser på filter, bunnkopp og filterholder så finner du ut hvor det evt kommer fra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.