terapibåten Startet 18.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2020 Hei Jeg har en eldre 18 fot IF/folkebåt seilbåt, med en 8 HK påhengs. Vurderer nå å sette inn en elektrisk motor. Mye for å redusere støy ved ut-/innfart, estetisk og miljø. Er det noen av dere som har erfaring på dette? Modell, montering, priser og lading/rekkevidde? Se alternativ i vedlagt bilde. Øyvind Link to post
Lazyjack Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Er det fornuftig miljøtenking å kaste ut noe som er produsert og fungerer med noe som må nyproduseres. Link to post
Kjettingkasse Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 En ypperlig YouTube serie der de har bygget om båten sin til elektrisk drift er denne: SailingUma Noen av episodene omhandler installasjon og vedlikehold av dette oppsettet. De siste episodene er forøvrig fra norskekysten og serien er verdt å få med seg uavhengig av om man vurderer elektrisk drift eller ikke. Link to post
terapibåten Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Superb! Takk for tips, Kjettingkassse :-) Link to post
Krimart Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Jeg har undersøkt litt for min egen båt (26 fot Dominant Race) men har konkludert med at foreløpig er det ikke aktuelt fordi det blir veldig kostbart og med mindre du har mye batterier blir det så som så med rekkevidde. NB! Det er viktig å være klar over at en kW er en kW (eller en hk er en hk) både for el og bensin/diesel, men enkelte leverandører av el-motorer opererer gjerne med "Tilsvarende XX Hk", eksempelvis at en motor med 1200 Kw ytelse = 1,6 Hk skal ha "tilsvarende" ytelse som en 5hk forbrenningsmotor. Dette er tull og villedende markedsføring etter min mening. Link to post
terapibåten Svart 19.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Takk for din vurdering og innspill. Ja, har også en bekymring til rekkevidde og hvor stor batteripakke en kan få inn. Samt ha solcellepanel i tillegg. Link to post
Stekepanne Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 OceanVolt er vel kjent for å være en av de bedre aktørene på markedet (nå om dagen). De har mye nyttig info på hjemmesiden sin, samtidig som de har forhandlere i Norge som skreddersyr løsning til deg og din båt. https://oceanvolt.com Uma kjører med Ovean Volt :) Link to post
Lanber Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Seilbåt er vel det som egner seg best av båter for ombygging til EL grunnet mindre behov for effekt og ditto lagring samt både plass og evne til å bære vekten av alle batteriene. Nå veier Litium batterier mye mindre enn bly også. Personlig ville det ikke fungert for meg da jeg må kunne bevege meg lange strekk og det er idag kun diesel som er saliggjørende. Link to post
Duppe Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Uma 7 hours ago, Kjettingkasse said: En ypperlig YouTube serie der de har bygget om båten sin til elektrisk drift er denne: SailingUma Første oppsettet de hadde var en gaffeltruckmotor de kjøpte billig på eBay, og den virket bra og lenge. Link to post
Jamaica2 Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 (redigert) Skulle gjerne ønsket å ha gått over til elmotor. Men prisen for overgangen er litt for skarp - både for Oceanvolt men også Greenstar Marine. Oceanvolt SAILDRIVE 8, PRICE STARTING FROM: 12.015€. (uten batteri, lader og propell) Greenstar Marine EC10 + Lithium 24v, 150Ah: 12.300€ (med batteri, lader og propell) Dersom man har en båt til 40-80tusen kroner, blir det litt i det drøyeste laget å kjøpe el-motorløsning til omtrent det doble av båtensverdi. Selvfølgelig har man nok penger, hvorfor ikke, utover at det bidrar til green capitalism samtidig som man føler man gjør det "riktige". Hvor er du i (tanke)prossesen trådstarter? @terapibåten Ang. rekkevidde, så ser ikke jeg det som et problem, spesielt ikke for seilbåter. For eksempel, så påstår Greenstar Marine at en Albatross, med GS10 motor, batteri Litium 24V, 160 Ah, skal kunne gå for motor i 5 timer på 4 knopp. Ta dette med en klype salt. Forsåvidt ser dette greit ut. Jeg, personlig, kan ikke tenke meg hvor ofte jeg skulle ha brukt for mer kapasitet. Motoren er som regel kun i bruk for å legge til, eller gå utifra havna. Samt i andre tilfeller hvor det er vindstille eller motvind og jeg ikke gidder å krysse om jeg har skikkelig trang for å komme hjem asap. Hvis noen tviler på rekkevidden, så går det jo an å kjøpe enda et liten sak, en honda EU22i til ca. 18.000 kr. Da kan man jo lade opp remotely, hvor som helst og når som helst. Men så kommer man tilbake til regnestykket. Det ligger anslagsvis på 150.000-200.000 kroner, inkl. den siste duppeditten. Hvor miljøvennlig er det? Å kjøpe ny elmotor, nytt drev, batterier, ekstra generator osv. Det er ganske mange energikrevende prossesser som har gått med til å hente ut, transportere råvarene, for å deretter lage alle de utskiftede duppedittene, som til slutt skal transporteres tilbake til forbrukerne. Heldigvis begrenser prisen meg, ellers hadde jeg byttet til el-motor løsning nå, og blitt lurt til å øke konsumere grønne- og miljøvennligeløsninger(?). Med tanke på pris og konsum av ting og tang, tror jeg faktisk at en liten 6hk utenbords med langstamme er det beste alternativet, selv om den fortsetter å bruke drivstoff. Kilder: http://media1.greenstarmarine.se/2020/12/KENG.pdf https://oceanvolt.com/saildrive-8/ Redigert 5.April.2021 av Jamaica2 (see edit history) Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Jamaica2 skrev 45 minutter siden: Med tanke på pris og konsum av ting og tang, tror jeg faktisk at en liten 6hk utenbords med langstamme er det beste alternativet, selv om den fortsetter å bruke drivstoff. Kilder: http://media1.greenstarmarine.se/2020/12/KENG.pdf https://oceanvolt.com/saildrive-8/ Ja, en trenger neppe være rakettforsker for å skjønne det...? Link to post
enslagsgjest Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Elco er et litt billigere alternativ: https://www.elcomotoryachts.com/ Jeg er en slags gjest Link to post
dobsen62 Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Test av elektrisk påhengsmotor på en IF https://www.seilmagasinet.no/biltema-elbat-elmotor/tre-elektriske-mot-n-bensinpahenger/698949 Link to post
Arne Henriksen Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 On 10/19/2020 at 1:12 PM, Krimart said: ...Det er viktig å være klar over at en kW er en kW (eller en hk er en hk) både for el og bensin/diesel, men enkelte leverandører av el-motorer opererer gjerne med "Tilsvarende XX Hk", eksempelvis at en motor med 1200 Kw ytelse = 1,6 Hk skal ha "tilsvarende" ytelse som en 5hk forbrenningsmotor. Dette er tull og villedende markedsføring etter min mening. Det er nok litt feil og litt rett. Fordelen med å ha 30hk diesel i en 30-fots seilbåt er når man skal fra/til kai i mye vind og trenger litt ekstra kraft, ikke for å tusle langs fjorden. Der vil selv en mye mindre elmotor sannsynligvis fungere like godt siden du har full effekt tilgjengelig fra 0 RPM, sett opp mot en treg diesel. Problemet oppstår den dagen du har behov for å gå 3-4 timer i motvind og har et oppsett som leverer 4 knop i blikkstilla... mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Krimart Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Arne Henriksen skrev for 18 timer siden: Det er nok litt feil og litt rett. Fordelen med å ha 30hk diesel i en 30-fots seilbåt er når man skal fra/til kai i mye vind og trenger litt ekstra kraft, ikke for å tusle langs fjorden. Der vil selv en mye mindre elmotor sannsynligvis fungere like godt siden du har full effekt tilgjengelig fra 0 RPM, sett opp mot en treg diesel. Problemet oppstår den dagen du har behov for å gå 3-4 timer i motvind og har et oppsett som leverer 4 knop i blikkstilla... Ja, men alle vet jo at man må dra på med med turtall når man slår bakk eller skal svinge hekken inn. Skal du bremse opp X tonn når du legger til er det effekten som bestemmer hvor fort du klarer å stoppe, og med diesel eller bensin må du opp i turtall. At en elmotor er mer effektiv/høyere moment et halvt sekund er ikke vesentlig. Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 2 hours ago, Krimart said: Ja, men alle vet jo at man må dra på med med turtall når man slår bakk eller skal svinge hekken inn. Skal du bremse opp X tonn når du legger til er det effekten som bestemmer hvor fort du klarer å stoppe, og med diesel eller bensin må du opp i turtall. At en elmotor er mer effektiv/høyere moment et halvt sekund er ikke vesentlig. Jo, det er vesentlig siden du har momentet tvert. Ligger videoer på Youtube som viser dette godt, umiddelbar full effekt sammenlignet med litt høyere effekt etter x sekunder blir 2 forskjellige ting. Som alle vi som kjører elbil vet, fullt moment fra 0 gir en helt annen reaksjon enn at det kommer i løpet av noen sekunder. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Krimart Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 (redigert) Joda, men stor elmotor-gummidekk-asfalt i en lett bil er noe annet enn liten elmotor-propell-vann i en tung båt. Jeg har vel heller ikke sett at man i bilverden setter inn en motor på 64 Hk og påstår den er tilsvarende 200 Hk. Redigert 6.April.2021 av Krimart (see edit history) Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Her er en 8kW elmotor i en 32-fots seilbåt. Når han drar på ut av båsen vil jeg påstå det går omtrent tilsvarende som om jeg gir full fart på min 28hk Volvo Penta, i en lettere båt.. Fullt moment fra 0 er noe annet enn en treg diesel som skal spinne opp før du får effekten ut. Og det er akkurat samme greia med bil. En eGolf med flere hundre kg batteri drar 0-60km/h omtrent så fort som dekka henger med. Videre opp går det noe tregere.. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Baat_man Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Krimart skrev On 19.10.2020 at 13.12: Jeg har undersøkt litt for min egen båt (26 fot Dominant Race) men har konkludert med at foreløpig er det ikke aktuelt fordi det blir veldig kostbart og med mindre du har mye batterier blir det så som så med rekkevidde. NB! Det er viktig å være klar over at en kW er en kW (eller en hk er en hk) både for el og bensin/diesel, men enkelte leverandører av el-motorer opererer gjerne med "Tilsvarende XX Hk", eksempelvis at en motor med 1200 Kw ytelse = 1,6 Hk skal ha "tilsvarende" ytelse som en 5hk forbrenningsmotor. Dette er tull og villedende markedsføring etter min mening. At det overdrives for å selge er vel ikke uvanlig, men at 1 kw er 1 kw er heller ikke helt rett. Elmotor trenger ikke en girkasse med tap, har fullt moment nærmest fra null. En diesel motor kan sjelden gå på fullt, å har ikke oppgitt maks effekt på lavere turtall så yter langt mindre en du kanskje tror. Vil påstå at en 15kw elmotor vil slå en 30hk diesel lett. Link to post
Krimart Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Baat_man skrev for 3 timer siden: At det overdrives for å selge er vel ikke uvanlig, men at 1 kw er 1 kw er heller ikke helt rett. Elmotor trenger ikke en girkasse med tap, har fullt moment nærmest fra null. En diesel motor kan sjelden gå på fullt, å har ikke oppgitt maks effekt på lavere turtall så yter langt mindre en du kanskje tror. Vil påstå at en 15kw elmotor vil slå en 30hk diesel lett. Da snakker du om at en 21Hk motor slår en 30 Hk motor. Ikke at en 21 Hk er "tilsvarende" en 67 Hk som er samme forhold mellom 1,6 og 5 Hk. 1Kw er 1Kw uansett. En elmotor har en mye bedre momentkurve og derfer høyere effekt på propellakslemen ved lavere turtall det er så, men "overtaket" gjelder bare den tiden dieselmotoren ikke har høyt nok turtall. Med max gass tar det ikke mer enn et sekund eller to i de båtene jeg har seilt i alle fall. Link to post
Gungne Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Skal ikke blande meg i diskusjonen, men jeg reagerer litt på at Oceanvolt har skrudd opp fart på videoen flere steder. Link to post
enslagsgjest Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Hvis man er interessert i oceanvolt er det bare å se noen av videoene til Uma. Jeg er en slags gjest Link to post
Ida Marie III Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 (redigert) Arne Henriksen skrev for 15 timer siden: Her er en 8kW elmotor i en 32-fots seilbåt. Når han drar på ut av båsen vil jeg påstå det går omtrent tilsvarende som om jeg gir full fart på min 28hk Volvo Penta, i en lettere båt.. Har lar du seg åpenbart lure... Farten på filmen er skrudd kraftig opp... Snakk om fake reklame...??? Redigert 7.April.2021 av Ida Marie III (see edit history) Link to post
Indy Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Sailing Uma er et godt eksempel på at sekundær framdrift på en seilbåt godt kan være elektrisk, så lenge man er villig til og har muligheten til å leve med begrensningene dette gir. Uma seiler når det er vind og kan ligge stille når det ikke blåser, de har ingen jobber de skal rekke tilbake til eller andre forpliktelser. Beundringsverdig idealisme og en ikke ubetydelig positiv reklameeffekt for de mediene de lever av er nok også vesentlige grunner til at elektrisk sekundærframdrift er det foretrukne alternativet for dem. At de nå er blitt tilstrekkelig "berømte" til å få sponset gode elektriske løsninger bidrar nok også til at de lykkes med sin elektriske framdriftsløsning. De aller fleste som bruker båten på fritiden og har en hverdag som båtlivet skal passes inn i er avhengig av en fleksibilitet som dagens elektriske seilbåter ikke gir. Og de løsningene som gir best mulighet i dag koster såpass mye at de fleste må velge det bort til fordel for gammeldags fossildrift. Når man ser på en typisk dag i Oslofjorden, hvor majoriteten av seilbåter går for motor selv på de mest optimale seildager, så tar det nok en stund før elektriske framdriftssystemer kan erstatte dagens bruksmønster. Men utviklingen av bedre og mer økonomiske elektriske systemer fortsetter og lar seg ikke stoppe, og vil i tillegg bli aksellerert av politiske virkemidler, så om 10, 20 eller 30 år er nok elektriske framdriftsløsninger det vanligste. Link to post
Indy Svart 7.April.2021 Link til dette innlegget Svart 7.April.2021 Dersom den elektriske framdriften primært er for ut av/inn i havn, kan jo oppladbar påhenger m/regenerering være noe? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn