Jump to content

Kloakktank


Tor_K

Recommended Posts

Hei!

For å få bedre plass i motorrommet har jeg tenkt å plassere kloakktanken på høykant. (I dag ligger den)

I forbindelse med ”snuoperasjonen” vil innløpet til tanken ligge ca 50 cm høyere enn utløpet på klosettet. Klosettet er et Jabsco med håndpumpe.

For meg virker det som dette ikke går bra. Kloakken blir vel liggende i røret fram til tanken og på den måten trykke på ventilen i klosettet?

Jeg har vært inne på finn.no og sett bilder fra motorrommet i samme type båt (Bayliner 2455, 1988 modell). I flere av disse båtene står tanken på høykant, men jeg ser ikke hvor innløp og utløp er plassert.

Er det noen her på Båtplassen som kan veilede meg videre?

 

På forhånd takk!

 

 

Hilsen Tor

Link to post
Share on other sites

Jeg har tank innløp høyere en utløp fra toalettet, ganske mye og.

Har riktig nok el toalett men har ikke hatt noe plunder med tilbakeslag. Har 6m 25mm slange som stiger jevn oppover, med et lufte bend på topp for å hindre hevert effekt.

Vet ikke om det var nødvedig, men jeg hadde ett og satte det på.

Link to post
Share on other sites

Båten min har fra verft svartvannstank montert helt oppunder dekk.

Fra pumpa går det et rør til et T-stykke. Fra T-stykket går et rør med ventil opp til tanken, og et rør med ventil overbord.

Tanken tømmer seg selv uten problemer ved å åpne begge ventilene.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en bayliner 2455 88 mod. Min kloakktank står på høykant. Inntaket går inn i overkant av tanken, uttaket i bunn. Etter hva jeg kan se er denne løsningen orginal fra fabrikk. Dette blir da høyere en pumpen på toalettet. Har den orginale manuelle pumpen. Det har ikke vært noe problem med denne løsningen på min båt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er fornuftig å sjekke hva den aktuelle dass-produsent har å si. Det er der dr***** i hovedsak har sitt ansvarsområde. For Hulda's ennå ikke monterte dass, skal løftehøyden fra pumpen og inn på tanken ikke overstige 1,5 meter. Hulda satser på akkurat det, jeg skal nemlig ha en tank som er selvtømmende. M.a.o. jeg skal ikke behøve å pumpe tanken tom. Kun en ventil og ut renner det.

Link to post
Share on other sites

Det som teller mest her er plassering av selve tanken i forhold til toalettet, mer nøyaktig væskenivået i tanken. Ideelt sett bør dette ligge lavere enn utløpet fra toalettet. Hvis tankinnløpet er lavere enn utløp fra toalett er det helt likegyldig om innløpet ligger under tanken eller et stykke opp på siden. Selv om slangen har fall ned til tanken vil den likevel være fylt opp til samme nivå som det er i tanken. Jeg foretrekker å ha tankinnløp på toppen. Da er det mulig å fylle slangen med sjøvann, slik at det bare er rent vann som eventuelt renner tilbake i skåla. Ulempen er at du må tømme septiken oftere. Hvis man er plaget med tilbakeslag kan man også sette inn en kuleventil rett etter utløpet fra toalettet. Da kan man stenge den rett etter at man har spylt unna ubåtene. Min erfaring er at tilbakeslagsventiler ikke holder tett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...