Jump to content

Hvor mye lodd / vekt i enkelt stående krepseteine

victor

Recommended Posts

Jeg er litt oppgitt over lite hummer i år.

Jeg har planer om å begynne med krepsefiske, som kanskje kan bedre litt på motivasjonen.

Jeg har et par teiner, men har ikke fått lagd meg lenke. Ser litt komplisert ut, så inntil det er gjort tenkte jeg å hive ut enkeltvis.

Hvor mye vekt bør det legges i for at den skal ligge godt? Og hvor langt tau bør jeg ha. Regner med at tauet blir dratt godt av strømmen? 50/50 flyte og synke tau.

Og da må man vel ha litt kraftig blåse også? Eller holder det med de små "vanlige" uten at det blir dratt under? Er feks. spyleveske kanner sikrere?

Bøyer med flagg vil jeg bruke når lenke og alt er klart.

Dette er nå bare nødløsning for å få de ut fort.

Jeg har linehaler, og skal sette på ca 50-60 meter.

Min svigerfar setter sine krepseteiner på 150 - 180 meter, her på Vestlandet.

Han bruker kulefender i A2 strørrelse, med lys. Han har lenker, men strømmen vil nok ta like godt på tauet om det er 1 eller flere teiner. Det har hendt at kulen har blitt dratt under ved sterk strøm.

Vannkanner i forskjellige valører ville jeg unngått. Har kjørt i stykker noen slike opp igjennom. Er ikke gode å se, da de ligger alt for lavt i vannet.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

victor skrev for 10 timer siden:

Jeg har linehaler, og skal sette på ca 50-60 meter.

Sakset fra Googel.

Du må ha tilgang til dype områder, og da snakker vi om dybder på 80- 100 meter. I tillegg må bunnen bestå av materiale som gjør det mulig for sjøkrepsen å grave sine tunneler (skjulesteder) i sedimentene.

En lenke på 80 teiner gir 2500 meter med tauverk. Ekkolodet viser 200 meter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mange steder er det kreps på 50-60 m så det er ikke hovedproblemet. Jop større flyt / flæ du bruker jo mere vekt må du ha i teina for at den skal ligge i ro. Er det mye strøm bør du ha en dregg/ lodd på ca 10 kg ( kanskje mere)

Hadde dog laget en lenke på minst 5-6 teiner med lodd og tau i begge ender. Lage lenke er ikke vanskelig. Bruker du små krepseteiner kan du bruke store  lineklips og bare hukke på og av som du ønsker. 

Ikke la deg skremme.

Gøy at du vil prøve deg på sjøkreps, og fint at du spør her om hvordan det kan gjøres. Du skal være heldig med settingen dersom du skal treffe på krepsen med en teine.

Bruk 10 kg lodd og 50 meter fra lodd til teine.

Bruk flagg. Det har lite oppdrift og høy synlighet.

Tvi tvi...

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Trulte37 skrev 32 minutter siden:

Bruk 10 kg lodd og 50 meter fra lodd til teine.

Hvorfor så langt som 50m?

Jeg bruker 1 teine og har loddet ca 3m fra teina, som også er en grei avstand når loddet og teina skal opp i båten.

Det er riktignok ei havteine, men fisker kreps som bare rakkern.

2 ganger har jeg hatt 7 kreps i teina i løpet av de siste 2 mnd.

Jeg slår et slag for dregg framfor lodd. 5-6 kg klarer seg dersom du skal fiske på inntil 70m, avhengig av hvor mye strøm det er og hvor lang line du har i forhold til dybden. Kort line i forhold til dybden gir en stor vertikal kraftkomponent som vil trekke blåsa under. Ellers enig med @Jannmar i at det greier seg med noen meter fra dreggen til teina. Men 1 teine er litt spedt. Trekker du dette for hånd kan du like godt ha tre teiner, de veier jo ingenting. 

Hei. Takk for mange gode svar.

I området her er det dypeste "hullet" ca 80m.

Men en laang lei med +/- 50m, hvor det fiskes greit med kreps. Og noen bruker enkelt teiner. Hører om noen som får fra 4 til 10 kreps på fire enkle teiner her.

Jeg har fem teiner fra Best Marin. De skal visst fiske godt.

Jeg har tenkt og vurdert, og til og med analysert :smiley: at jeg skal kjøpe inn til å lage lenke med en gang, isteden for enkelt teiner.

B20 ( " hurtig støp" ) i 4L kanner er visst gode lodd sier de her.

Jeg tenkte ellers på små BT dregger på et par kilo.

Takk for god info. Kanskje dette blir mer givende enn hummerfisket:smiley:

Komodo skrev On 20.10.2020 at 12.26:

Jeg slår et slag for dregg framfor lodd.

Jeg innbiler meg at dreggen vil bli løftet av blåsa så den vanskelig får tak. Bør det ikke da være både lodd og dregg . . ?

Ellers er jeg veldig i tvil om hvor stor blåse og lodd/dregg jeg trenger for 50 + 50 m tau. Jeg har en lenke på 10 teiner som jeg vanligvis setter på rundt 60 - 70 meter. Til neste sesong planlegger jeg å forlenge tauet noe, så jeg da kanskje kan ha mindre blåse. Loddet bør være så lite som mulig da teinehaleren sliter litt allerede.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mulig Nils, men det har fungert veldig greit for meg med dregger. Bruker paraplydregger på ca 5-6 kg, og et bruce anker på 5kg. Har ikke vært plaget av at de flytter på seg. Og her ute hvor jeg fisker er det vesentlig mer strøm enn det dere har på Onsøylandet. 

Jeg ser at mange her ute bruker 20-25 liters kanner som blåser. Jeg synes det fungerer bra, de er godt synlige dersom de blir malt i en grei farge. Noen velger å ikke male dem ser jeg, men jeg synes allikevel de er greie å få øye på. Jeg bruker som regel to kuler. En gul notkork type stor, samt en fender, eller ei trålkule e.l. i tillegg. Det hender disse tauene blir kjørt av så man må erstatte blåsa i den ene enden. Mye skipstrafikk utenfor her. 

Jeg har brukt 20-liters kanner til krepselenkene mine de siste åra. Det er viktig å bruke de med solid hank/håndtak. Kanner med tynn flat hank løsner fort og fører til forsøpling. Jeg har brukt et 5 kg lodd 20 meter under kanna slik at den reiser seg på høykant. Kannene malt i rødt og gult.

Ulempen med kanner er at den firkantede formen gjør at strøm og bølger får mer tak og man må ha tyngre lodd på bunnen.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...