Jump to content

VP, mister turtallsanvisning ved fulladet batteri


Kjelli

Recommended Posts

Har 2 x VP TAMD41A. Den ene motoren har fått ny dynamo, av forrige eier. Han har da tatt styreledning for ladespenning, og lagt den bort på batteriene. Når batteriene er fulladet, og der ikke er så mye strømforbruk, så detter turtallsanvisningen vekk fra den motoren. Setter jeg på en del belastning, så fungerer den igjen.

 

Det er helst mellom ca 800 - ca 2500 omdreininger den ikke viser turtallet.

 

Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

Merkelig feil.

Ville først sjekket 12V strømforsyningen til instrumentet, at den ikke endrer seg.

Mål mellom + og - direkte på instrumentet.

Er dette normalt måler du spenningen på W- tilkoblingen (NB: vekselspenning), evnt. sammenligner den med instrumentet for den andre motoren.

 

Ha ikke fått sjekket dette ennå, men var en tur i båten i kveld, og tok en tur utpå for å sjekke autopiloten, fordi jeg fikk den ikke til å virke første gangen. Jeg tok turen i skumringa, og der var dermed mørkt i båten. Da kunne jeg se et svakt lys i lade og oljelampen, som blafret litt. Instrumentet virket som det skulle da, da batteriene ikke var fulladet.

 

Har du noen idè ut fra den nye opplysningen?

Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke, gløding i ladelampa kommer av forskjellig spenning på batteri pluss og dynamoen D+ uttak. Kan ha mange årsaker, mest sannsynlig dårlig kontakt ett eller annet sted. Eller stort spenningsfall over likeretter-broen pga høyt strømuttak fra dynamoen.

At oljelampa også lyste kan kanskje være strølys fra ladelampa?

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, Ingar. På mine Volvo-monstres instrumentpanelarier lyser BÅDE ladelampen og oljetrykkslampen hvis det er feil på ladingen. Men bare oljetrykklampen hvis det er der det er feil. Tipper at Kjelli sine maskinerier har samme opplegget. Det lurte meg litt i begynnelsen, skjønte ikke bæret helt til jeg leste bruksanvisningen ... :rolleyes:

 

Et så der svakt lys, kan ikke det indikere en feil på likeretteren? Erindrer at det var noget slikt med Viksund'en i sin tid men husker ikke detaljene, som naurlig er for en mann litt opp i årene og attpåtil på en fredags kveld. :cheers:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, Ingar. På mine Volvo-monstres instrumentpanelarier lyser BÅDE ladelampen og oljetrykkslampen hvis det er feil på ladingen.

Ok, det var mer enn jeg visste. Stod det noe om hvorfor det er gjort på denne måten også?

 

Et så der svakt lys, kan ikke det indikere en feil på likeretteren?

Jo, det stemmer Worse, er en eller fler av diodene på pluss-siden av likeretteren defekte vil spenningen på B+ være lavere enn på D+ og ladelampa vil gløde pga strøm som går "gal vei" (fra D+ til batteriet).
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har sjekket litt mer med forrige eier, og jeg har kommet med feil opplysninger.

 

Det er den gamle dynamoen som misser turtallsanvisning, og da er det vel ting som tyder på at den er i ferd med å ryke? Er det dioder i dynamoen, eller kan det være på regulatoren?

 

Kjøre jeg på en del belastning, så fungerer den igjen. Har ikke fått sjans å måle på dette ennå. Den nye er sterkere, og har høyere ladespenning en den gamle.

 

Noen forslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde ofte det fenomenet på min Volvo 41 A i Nimbusen. Når batteriene var fulladet, hadde jeg problemer med å få turtelleren til å virke. Likeledes så jeg at dynamoen ikke ladet. De første gangene måtte jeg sjekke og etterstramme vifteremmen i et forsøk på å få den til å lade, men det hjalp ikke......måtte tilsutt bare leve med det. Visste jo at på hjemturen ladet den og alt var iorden. ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...