CMF76 Startet 20.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2020 Vet ikke om dette har blitt tatt opp i en annen tråd, men jeg har en yanmar motor 4LHA-HTP 2005 model som har passert 1000 timer. I sommer oppdaget jeg mye eksos lukt over 2500 omdreininger. Og etter nærmere inspeksjon, er det et sotlag på hele motoren, og spesielt mellom eksosbend og turbo. Jeg har demontert eksosbendet og det ser ok ut. Men når jeg undersøkte turboen, er den veldig sotete på eksos siden. Det jeg lurer på er om det har kommet inn saltvann, eller om det er lekkasje fra kjølevæsken? Det ser ut som om det er en gul/gull kant fra noe som har rent fra skovelhjulet? Det skal også nevnes at det er noe hvit damp røyk ut fra eksos ved høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Mye saktekjøring kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
CMF76 Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Ja, det kan godt hende. Kjøpte båten i sommer, så er ikke sikker på hvordan den ble kjørt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Hei. Det er diskutert blandt annet her. Jeg endte opp med å rengjøre turbinsiden og bytte pakning mellom bend og turbo. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
JonnyBoy Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 (redigert) Hvis det er store mengder sot i motorrommet, er det verdt å sjekke pakningen på manifolden også. Yanmar har laget 3 ulike varianter til 4LH, så det har trolig vært et problemområde. Sånn ser min ut, men regner med at nyeste versjon med separate pakninger vil løse problemet. Redigert 20.Oktober.2020 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
CMF76 Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 (redigert) Takk for tips. Skal undersøke litt mere rundt dette neste gang jeg er nede i båten. Men har noen vært borti lekkasje fra kjølevæske/frostvæske inn i turbo? Kan det skje? Eller er ikke det noe vanlig feil/problem? Redigert 20.Oktober.2020 av CMF76 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CMF76 Svart 4.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2020 Noen som vet hva dette er? Sitter på undersiden av turbo. Er det et lokk til et eller annet? Når jeg tar hånda under der så ligner det på frostvæske. Så det er noen form for lekkasje. Men finnes det noen pakning som bør skiftes? Noen idéer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.