Jump to content

Yanmar 4LHA Turbo rust/sot

CMF76

Recommended Posts

Vet ikke om dette har blitt tatt opp i en annen tråd, men jeg har en yanmar motor 4LHA-HTP 2005 model som har passert 1000 timer. I sommer oppdaget jeg mye eksos lukt over 2500 omdreininger. Og etter nærmere inspeksjon, er det et sotlag på hele motoren, og spesielt mellom eksosbend og turbo. Jeg har demontert eksosbendet og det ser ok ut. Men når jeg undersøkte turboen, er den veldig sotete på eksos siden. Det jeg lurer på er om det har kommet inn saltvann, eller om det er lekkasje fra kjølevæsken? Det ser ut som om det er en gul/gull kant fra noe som har rent fra skovelhjulet? Det skal også nevnes at det er noe hvit damp røyk ut fra eksos ved høyt turtall.

Turbo_bilde_1.JPG

Turbo_bilde_2.JPG

Hvis det er store mengder sot i motorrommet, er det verdt å sjekke pakningen på manifolden også.

Yanmar har laget 3 ulike varianter til 4LH, så det har trolig vært et problemområde.

Sånn ser min ut, men regner med at nyeste versjon med separate pakninger vil løse problemet.

IMG_20201011_151945732.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...