larole Startet 20.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2020 Hei, som tittelen antyder, drivstoffmåleren min er unøyaktig. Nærmere bestemt så viser den feks 3/4 når jeg fyller til "det ikke er plass til mer". Dette er på en Viksund Futura 900 fra 1986, og jeg har grunn til å tro at måleren og instrumentet er fra samme tid. 1) Kan dette fikses? 2) Er det vanskelig å sette inn nytt måleutstyr? Mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 1) Tja. Kommer an på hva som er feil. 2) Nei. Måler, giver og et par ledninger mellom. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
baatglede Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Jeg byttet til et system fra Gobius der du fester utvendige sensorer til tanken. Sensorene er koblet til en styringsenhet som gir signal til det eksisterende instrumentet. I tillegg leveres den med et panel med lysdioder som viser fyllingsgrad. Siden sensorene monteres utvendig på tanken så slipper du å fjerne den gamle sensoren. Jeg kjøpte min fra Seatronic. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Sikker på at du få fylt tanken ordentlig? Har til gode å ha en båt med fornuftig plassert lufting slik at tanken enkelt lar seg fylle helt full uten ‘sirkus’. Men 3/4 var dog drøyt. Ville i alle fall sjekket at luftingen er åpen og er tatt ut på høyeste punkt.. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Ja, det er det jeg lurer litt på. Sitter med følelsen av at det ikke lar seg fylle nok. Men hvor finner jeg luftingen? Jeg er blank på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2020 Aner ikke hvordan toppen av tanken på din båt ser ut (men det gjør sikkert andre her inne). Du skal uansett finne en stuss et eller annet sted på toppen av tanken med en forholdsvis tynn slange tilkoplet. Slangen er som regel ført ut gjennom skrogsiden med en luftegjennomføring (se bilde) og skal opp i en svanehals og ned igjen til gjennomføringen på innsida for å sikre at vann ikke kan komme inn i tanken den veien. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 21.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2020 Luftingen hindrer deg ikke i å fylle full tank,vil bare bli noe mere bobling under fylling lufta kommer opp fyllestussen.Har du mulighet til å skru opp giveren i tanken regner med at det er en giver med vippearm den kan lett komme bort i for eks.røret til varmer .Når du har full tank tar det da en stund før instrumentet begynner å gå nedover? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2020 Hvis luftingen ikke er på høyeste punkt vil den definitivt hindre deg i å fylle tanken helt full. 3/4 var drøyt men på flere båter jeg har hatt har jeg gjerne ‘manglet’ de siste 40-70 liter hvis jeg ikke gynger og herjer litt.. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 21.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2020 Ser din påstand !fortell meg hva som hindrer luften å komme opp påfyllingsrøret .Det største problemet med tett lufting er med lokket på og motor i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2020 Tyngdekraften.. Med mindre påfyllingsstussen står på det høyeste punktet. Og om/når luften kommer opp av påfyllingsstussen har den gjerne fått selskap av diesel på veien så da finner en gjerne fram zalo og tørkepapir og konkluderer med at det er fullt. På båten jeg nå har er påfylling innenfor skansekledningen så da slipper jeg kjeft for dieselsøl i havna og får til gjengjeld impregnert teaken med diesel innimellom når den pre-innstallerte tørkepapirtampongen ikke greier å ta unna gausen. Og om jeg stopper før mangler jeg rundt 50-70 liter som ganske riktig også indikeres på tankmåleren.. Det som hjelper litt er å vente på at det kommer en annen båt forbi tankanlegget med defekt GPS slik at han holder fjordplogfart i stedet for de foreskrevne 3 knop (_utrolig_ mange av de rundt 1200 båtene i havna har defekt GPS). Jeg flytter også legemet mitt på rundt 0.1 tonn litt rundt i båten for å få til litt prusting fra luftingen mens jeg venter på en samaritan med defekt GPS.. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 (redigert) Etter mange år i båtbransjen har jeg aldri sett en båt med påfyllingen lavere enn tanken ,du mener tydeligvis at luft er tyngre enn diesel. Redigert 22.Oktober.2020 av mawilu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Du har altså aldri sett en båt der fyllestussen (den på tanken) ikke er det høyeste punktet på tanken slik at det fanges en luftboble dersom lufting er tett eller er like idiotisk plassert som fyllestussen? Feks ved liggende tank i kjølen og dørk som heller akterover. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Det høres ut som en feilproduksjon. Jeg ser det som en selvfølge at fyllestuss og luftestuss befinner seg på høyeste punkt i tanken. Og det er det også i de aller fleste tilfeller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 (redigert) Ikke uenig i at det er en feilproduksjon i så fall men har vært sånn i større eller mindre grad på de båtene jeg har hatt de siste 24 åra 😝 Skal dog noe til at det representerer 1/4 tank med luft, men kan definitivt være en faktor i TS sitt problem tenker jeg. Redigert 23.Oktober.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2021 Luftestussen er helt på toppen, så det er nok 95% fullt når det flyter ut av luftingen. Har forstått at det er vanlig at disse gamle målerne blir mer og mer unøyaktige med årene? Nå har jeg jo også Mercury Smartcraft, men der viser dieselen alltid 0%. Mao, den er ikke koblet opp. Hvor kan jeg se hva som kreves for å få Smartcraft-måleren til å vise riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.