Jump to content

Unøyaktig drivstoffmåler - Viksund fra 1986


larole

Recommended Posts

Hei, som tittelen antyder, drivstoffmåleren min er unøyaktig. Nærmere bestemt så viser den feks 3/4 når jeg fyller til "det ikke er plass til mer". Dette er på en Viksund Futura 900 fra 1986, og jeg har grunn til å tro at måleren og instrumentet er fra samme tid.

 

1) Kan dette fikses?

2) Er det vanskelig å sette inn nytt måleutstyr?

 

Mvh Ole B

Link to post

Jeg byttet til et system fra Gobius der du fester utvendige sensorer til tanken. Sensorene er koblet til en styringsenhet som gir signal til det eksisterende instrumentet. I tillegg leveres den med et panel med lysdioder som viser fyllingsgrad.

 

Siden sensorene monteres utvendig på tanken så slipper du å fjerne den gamle sensoren.

 

Jeg kjøpte min fra Seatronic.

Link to post

Aner ikke hvordan toppen av tanken på din båt ser ut (men det gjør sikkert andre her inne). Du skal uansett finne en stuss et eller annet sted på toppen av tanken med en forholdsvis tynn slange tilkoplet. Slangen er som regel ført ut gjennom skrogsiden med en luftegjennomføring (se bilde) og skal opp i en svanehals og ned igjen til gjennomføringen på innsida for å sikre at vann ikke kan komme inn i tanken den veien.

 

 

 

 

CBF07C1A-6645-4E37-9FB8-90F2AB90F837.png

Link to post

Luftingen hindrer deg ikke i å fylle full tank,vil bare bli noe mere bobling under fylling lufta kommer opp fyllestussen.Har du mulighet til å skru opp giveren i tanken regner med at det er en giver med vippearm den kan lett komme bort i for eks.røret til varmer .Når du har full tank tar det da en stund før instrumentet begynner å gå nedover?

Link to post

Tyngdekraften.. Med mindre påfyllingsstussen står på det høyeste punktet. Og om/når luften kommer opp av påfyllingsstussen har den gjerne fått selskap av diesel på veien så da finner en gjerne fram zalo og tørkepapir og konkluderer med at det er fullt. På båten jeg nå har er påfylling innenfor skansekledningen så da slipper jeg kjeft for dieselsøl i havna og får til gjengjeld impregnert teaken med diesel innimellom når den pre-innstallerte tørkepapirtampongen ikke greier å ta unna gausen. Og om jeg stopper før mangler jeg rundt 50-70 liter som ganske riktig også indikeres på tankmåleren.. Det som hjelper litt er å vente på at det kommer en annen båt forbi tankanlegget med defekt GPS slik at han holder fjordplogfart i stedet for de foreskrevne 3 knop (_utrolig_ mange av de rundt 1200 båtene i havna har defekt GPS). Jeg flytter også legemet mitt på rundt 0.1 tonn litt rundt i båten for å få til litt prusting fra luftingen mens jeg venter på en samaritan med defekt GPS..

Link to post
  • 7 måneder senere...

Luftestussen er helt på toppen, så det er nok 95% fullt når det flyter ut av luftingen. Har forstått at det er vanlig at disse gamle målerne blir mer og mer unøyaktige med årene?

 

Nå har jeg jo også Mercury Smartcraft, men der viser dieselen alltid 0%. Mao, den er ikke koblet opp. Hvor kan jeg se hva som kreves for å få Smartcraft-måleren til å vise riktig? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...