Familypilot Startet 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2020 Jeg har hatt båten til reparasjon og service, og et av problemene som måtte fikses var at powertilten ikke fungerte (olje lakk gradvis ut). Dette er en Suzuki 70hk, DF70. Nummeret på motoren er 07001F-152087. Nå sier de på verkstedet at pakningen fulgte med opp når de manuelt løftet motoren (se bildet). Og at de regner med vann har gått inn dit når det lakk ut. Han får heller ikke lyd fra tiltmotoren, som han da konkluderer med er død(fastbrent). Det er prøvd med strøm fra båt og annen strømkilde. Han sier det kom en "zitt" lyd første gang han prøvde, men ikke etter, og sier "kanskje han brant motoren". Og så får de ikke tak nye reservedeler. Han sier jeg kunne ha gamblet på å bare skifte ut pakningene, men at det kan være tiltmotoren er brent, og da er jeg like langt. Dette skulle egentlig vært avklart for 3 måneder siden når jeg leverte båten for service og reparasjon av denne delen, og begynner å miste troen på kompetansen de har. Har vært masse surr med at de har bestilt feil deler, glemt å gjøre det de skal, etc etc. Er det noen som har gode innspill på hva jeg kan finne på? Er det noen som kan tenkes å ha denne type reservedeler? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 På min Suzuki har importør skaffet de fleste delene jeg har trengt. Større dyre deler har jeg brukt www.brownspoint.com som er nyttig side. Fant delekatalog her. Med delenummer har jeg søkt på ebay. Fikk tak i en veivaksel billig på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Familypilot Svart 20.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Tenker å ta turen innom et annet verksted og få en vurdering på om det virkelig er nødvendig å skifte absolutt hele mekanismen, eller om det skal være nok feks å skifte pakninger på stempelet, og kanskje motoren. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 mange filmer på yoytube om dette - eksempelvis: Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Gammel tråd, men tematisk passende så jeg fortsetter: Jeg har fått en lekkasje i powertrimen på min df90 2008. Det ser ut til å lekke i skjøten mellom underhuset til motoren og trimsylinderen. Jeg antar det sitter en pakning her og at den kan byttes ev. at det bare er å stramme til boltene. Se bilde: Den oljen som ligger under påfyllingsskruen kommer fra påfylling og ikke lekkasje. Det er i skjøten det lekker. Jeg kjenner til problemer med ventilskruen på underhuset. Der er det ingen lekkasje så vidt jeg kan se. Jeg bytter den lille anoden hvert år. Spørsmål: er det noen som vet om man kan få kjøpt den pakningen? Jeg fikk ikke noe treff på et raskt søk. Må motoren av båten for å skille tiltmotor/underhus og trimsylinderen? Det gjør det i så fall noen hakk mer komplisert … Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August TåT skrev for 7 timer siden: Spørsmål: er det noen som vet om man kan få kjøpt den pakningen? Jeg fikk ikke noe treff på et raskt søk. Vet ikke, men det får du nok kjapt svar på med en telefon til en forhandler. TåT skrev for 7 timer siden: Må motoren av båten for å skille tiltmotor/underhus og trimsylinderen? Det gjør det i så fall noen hakk mer komplisert … Normalt ikke, men det kommer an på båten din og hvordan adkomsten er. Men jeg har ikke noe tro på at ny pakning løser problemet ditt. Når du først får denne lekkasjen tipper jeg du har tæring i godset slik at anleggsflatene er skadet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Faxen Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August den har vel ikke hatt det "beste" vedlikehold ser det ut som. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
TåT Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Faxen skrev for 4 timer siden: den har vel ikke hatt det "beste" vedlikehold ser det ut som. Nu vel, om du sikter til det visuelle, så kom motoren rett opp fra sjøen etter 3 uker i en grunn, varm vik i Sverige der det gror meget godt. Motoren som jeg ikke fikk tiltet opp, var også temmelig brun. Og den var skinnende blank for tre uker siden. Vedlikehold på powertrim er vel først og fremst skifte av anoder og påfylling av olje med lufting. Så nyvasket, nei - men det er først og fremst kosmetikk. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Komodo skrev for 5 timer siden: Men jeg har ikke noe tro på at ny pakning løser problemet ditt. Når du først får denne lekkasjen tipper jeg du har tæring i godset slik at anleggsflatene er skadet. Den tanken har slått meg òg, men både ny og brukt powertrim er såpass dyrt at jeg gjerne vil sjekke dette ut først. Som nevnt over, er det ingen lekkasje på den gjenstridige ventil-skruen enkelte Suzukier er kjent for. Jeg fikk dessuten strammet til den ytterste bolten på selve trimsylinderen noe, så jeg har i alle fall lyst til å sjekke ut om ikke andre bolter også kan strammes. Men da må jeg demontere noe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Jeg ville begynt med en grundig rengjøring, deretter demontert og inspisert. Dersom godset er ok og du ikke får kjøpt pakningen løs, er det mest sannsynlig kurant å lage en ny pakning selv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.