Jump to content

Avskalling rundt tunnel til baugpropell

Hedwig

Recommended Posts

Om det er bunnstoff under den avskallinger ville jeg bli bekymret. Det området som er fra tunell og ut på skrog er normalt bygget opp av en fiber sparkel. Om dette er utført utenpå bunnstoff er det feil. Fare for at det løsner mere pga. Manglende binding . 

Bildet viser at det har skallet av sparkel og gelcoaten på utsiden av sparkel.

Dette bør slipes grundig videre et par tre cm forbi avskalling for å sjekke om det er mere sparkel på gammelt bunnstoff eller bare akkurat her. Om det er bra videre kan du etter grovsliping sparkle opp igjen og legge et lag coat over før eventuelt primer og stoff. Jeg hadde i samme omgang studert festen av montasjen nøye im det er flere sprekker......

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takk for gode råd, og takk for din ekspertise @Knude.

Er ganske overbevist om at installasjonen er gjort av verftet og er orginal med båten.

Bunnstoff er min gjett, uten å ha undersøkt grundig. Var mye som skulle gjøres i dag, og samtidig skulle jeg jobbe. (Fortsatt på hjemmekontor for å ta igjen dagens unnasluntring på båten).

Hvordan sjekker vi egentlig etter sprekker? Har forsøkt å slå, og alt høres solid ut. Har heller ikke sett noen sprekker.

Alt er jo langt unna selve tunellen, og er ikke mer enn en millimeter som har gått av.

Noen som kjenner til en fagmann i området rundt Oppegård/Ski som kan sjekke ut sånt? Er på litt tynn is her, og baugpropellen er jo ikke akkurat et lite hull om noe skulle skje..

Dette så rart ut, og ser ikke ut for å være fabrikkmontert.

Stikker tunellen utforbi skroget, og så sparklet? 

Kan se ut for at det kun er sparkel utvendig.

Kan du spandere på et bilde av tunellen inni båten også? Om det er godt med glassfiber innvendig rundt hele tunnellen og ut på hud,  kan det være godt nok med bare sparkel utvendig. Om enn ikke optimalt.

Ellers ville jeg vært betenkt. Om noe galt skulle skje, er det sannsynligvis ikke under ellers optimale forhold.

Om du har bunnstoff under sparkel i montasjen så sier jo det at dette er noe som har kommet på etter at båten ble stoffet første gang. 

Det kan også bety at det er sparklet mer etter noen år i bruk eller ,eller.

Nå er det  ikke andre muligheter for å lete etter sprekker enn du allerede har utført.

Dette er greit å reparere selv etter den utslipningen som nevn tidligere. En fagmann kan ikke annet enn å inspisere innvendig og utvendig . Ser egentlig det samme som bildet.

Jeg tenker at det er sparkel som er kommet litt lengre ut enn planlagt (om det er bunnstoff under) og må erstattes etter at underlaget er slipt.

Redigert av Knude (see edit history)

@Havarita    Det er en helt vanlig måte å sparkle avrenningen på en tunell utvendig . ( ikke for at den skal feste røret men for å lage en naturlig vannstrømmen forbi åpningen i tunellen under fart) Støp utvendig mellom tunell kant og skrog ligger da på undersiden av sparkel.  Og ja. Jeg er også ganske sikker på at dette er en etter montasje selv om fabrikken også monterer dette etter at skroget er avformet  så ettermontert er de alle bortsett fra en mer moderne produksjons metode hvor røret monteres imens skroget støpes. 

Redigert av Knude (see edit history)

Havarita skrev 36 minutter siden:

Dette så rart ut, og ser ikke ut for å være fabrikkmontert.

Stikker tunellen utforbi skroget, og så sparklet? 

Kan se ut for at det kun er sparkel utvendig.

Kan du spandere på et bilde av tunellen inni båten også? Om det er godt med glassfiber innvendig rundt hele tunnellen og ut på hud,  kan det være godt nok med bare sparkel utvendig. Om enn ikke optimalt.

Ellers ville jeg vært betenkt. Om noe galt skulle skje, er det sannsynligvis ikke under ellers optimale forhold.

Nå er det for sent og sitter fortsatt på hjemmekontoret. Men skal ned i morgen, skal få tatt bilder da :)

Knude skrev 34 minutter siden:

Om du har bunnstoff under sparkel i montasjen så sier jo det at dette er noe som har kommet på etter at båten ble stoffet første gang. 

Det kan også bety at det er sparklet mer etter noen år i bruk eller ,eller.

Nå er det  ikke andre muligheter for å lete etter sprekker enn du allerede har utført.

Dette er greit å reparere selv etter den utslipningen som nevn tidligere. En fagmann kan ikke annet enn å inspisere innvendig og utvendig . Ser egentlig det samme som bildet.

Jeg tenker at det er sparkel som er kommet litt lengre ut enn planlagt (om det er bunnstoff under) og må erstattes etter at underlaget er slipt.

Det er en god teori. Har veldig lite lyst til å gjøre noe mer her, er livredd for slikt. Men får forsøke..

Hva slags sparkel vil du i så fall anbefale? Og kan det gjøres når det er kaldt?

Er som sagt ikke helt sikker på at det er bunnstoff, skal sjekke mer i morgen.

Forskjellen kan du si at en fagmann kan betrygge oss, det kan ikke vi ;)

Ok. Takk @Knude.

Jeg ville hatt duk fra hud utvendig, og inn i tunell, men mulig det er vanskelig å utføre rent praktisk i mindre målestokk.

Enig i at om det er støpt ut på hulkil på en tunell som stikker utforbi skroget, er styrken ivaretatt.

Man har da laget seg en strafferunde på linjene, og sparkelen utenpå har kun som funksjon å pynte på, slik at vannstrømmen i område får litt bedre vilkår igjen.

Skader i sparkelen er da ikke noe å være redd for.

Redigert av Havarita (see edit history)

Kan legge ved et par bilder fra Hulda. Jeg måtte tilbake til 2002 for å finne monteringen av baugpropellen

Slik ser det ut etter ferdig innsveising. På en plastbåt blir det tilsvarende liming. På sett og vis samme greia:

020702TunnelA.jpg.24fc2e87accbbab4952ad10882c21cf7.jpg

Slik så det ut etter noen år, her er det ferdig sparklet, og slik ser det også ut i dag. Har ikke gjort noe med det siden 2002:

Landsetting_020609_012.jpg.37d03413fd53344fe08af06230277167.jpg

Radier og utforming etter spesifikasjonen mottatt fra Sleipner. 

Om det flaker av litt i ytterkantene hos deg, skal det altså ikke ha noe å si for kvaliteten på installasjonen. 

Hulda skrev for 5 timer siden:

Kan se ut som om noen har laget enn bedre hydrodynamisk utforming enn hva originalmonteringen var. Jeg gjorde samme fiksen på  Hulda for drøye 15 år siden.Jeg brukte epoxysparkel med innblandet glassfiber fra Biltema. Hver gang Hulda er på land er jeg like forbauset over hvor godt sparkelen sitter.

Får satse på at det er tilfelle her også. Skal til Havelle etterpå, så da kommer det nye bilder her. Spent på hva dere som kan dette tenker om løsningen innvendig.

Knude skrev for 3 timer siden:

En god fibersparkel eller Gelcoat sparkel duger. Etter å ha studert bildene ser det ut som Gelcoat er fjernet i et område( skarp overgang)  før støp utvendig og sparkel. Ser helt proft ut men kanskje ikke den Peneste .......

Hjertelig! Det kan man leve med. Vokst opp med en selvbygd 25 fots snekke bygget på budsjett der svaret på alt var "mer silikon". Lærte tidlig at utseende ikke er det viktigste for å nyte båtlivet ;)

Ja det  blir ofte sånn når den blir ettermontert. Litt lite coat på undersiden og der det er vanskelig å se. Jeg ser ikke noe feil med denne innstalasjonen bortsett fra det kosmetiske . Litt rufsete utført men ser ut som det er tilstrekkelig laminat og støpen på undersiden ser grei ut. Heller ikke noen indikasjon på sprekker.

om jeg hadde blitt spurt om å ta en visuell kontroll av dette ville jeg si at det ser greit ut det som vises på bildene.  Nå har dette fungert noen år så det er også en indikasjon på at det er i orden.

om jeg skulle kommentere noe så måtte det være at det blir en enda bedre innstalasjon om motor blir avstivet ( festes med et beslag i toppen) for å forhindre at det blir noen krefter som belaster røret. Dette er påkrevd når motoren er montert horisontalt på planende båt. Dette er seilbåt så da blir kreftene mindre og motoren står vertikalt men som nevnt enda bedre.

Ingen grunn til å bekymre seg for dette.

Knude

Tok en titt når jeg passerte, ser jo ut som om  det er lagt sparkel uten å rengjøre skikkelig under.

Jeg hadde slipt vekk sparkel og bunnstoff til jeg var sikker på at jeg fikk bort alt med dårlig vedheft, så er det bare å  sparkle opp og prime  på nytt. Da vet du at ting er på stell når du er ferdig.

Vinkelsliper kan du låne av meg om du ikke har.

Redigert av Too Much (see edit history)
Too Much skrev for 6 timer siden:

Tok en titt når jeg passerte, ser jo ut som om  det er lagt sparkel uten å rengjøre skikkelig under.

Jeg hadde slipt vekk sparkel og bunnstoff til jeg var sikker på at jeg fikk bort alt med dårlig vedheft, så er det bare å  sparkle opp og prime  på nytt. Da vet du at ting er på stell når du er ferdig.

Vinkelsliper kan du låne av meg om du ikke har.

Så du var kommet deg på land du også. Håper vi sees en dag!

Takk for råd. Dere har vel rett i at vi får forsøke noe slikt. Stort spørsmål om jeg våger å bruke vinkelsliper på Havelle... Og hva slags skive bruker man da egentlig?

Takk for tilbudet om lån, men om Biltema har en vinkelsliper til 329 som selveste @Hulda kan gå god for tror jeg jammen vi skal gjøre oss til ordentlige folk og kjøpe et eksemplar :)

Havelle skrev 25 minutter siden:

Takk for tilbudet om lån, men om Biltema har en vinkelsliper til 329 som selveste @Hulda kan gå god for tror jeg jammen vi skal gjøre oss til ordentlige folk og kjøpe et eksemplar :)

Sikkert OK den, men jeg hadde gått enda lenger ned i pris og kjøpt den minste enhåndsutgaven til en plastbåt. Link.

Men trenger du egentlig en vinkelsliper til denne lille jobben ? Jeg hadde neppe brukt det.

Havelle skrev for 23 timer siden:

hva slags skive bruker man da egentlig?

Man bruker flappdisk https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845, en slags slipepapir for vinkelsliper . Meget effektivt til å slipe sparkel / fjerne materiale, kan fort lage groper og hakk men tar man det forsiktig går det greit.

Ikke egnet til å lage jevn overflate for overmaling etc. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...