Jump to content

Hvordan sikrer dere presenningstativ?

Bigdrago

Recommended Posts

Hei. Skal montere opp presenningstativet snart. Tar gjerne i mot tips og triks :)

Tenkte å feste A-bøylene til båten med tau.

Tenkte å bruke elastiske stropper under båten for at presenningen skal holde seg på plass. Dvs. stropp fra presenning på ene siden - under båten - og hektes på presenningen på andre siden. 

Andre tips?

Bigdrago skrev 1 time siden:

Tenkte å bruke elastiske stropper under båten for at presenningen skal holde seg på plass. Dvs. stropp fra presenning på ene siden - under båten - og hektes på presenningen på andre siden. 

Omtrent slik har jeg gjort det i alle år. Men jeg bruker ikke elastiske tamper, og så fester jeg ikke tampene som går under båten i maljene, men som på bildet under. Da blir det mindre belastning på selve maljene.

presenning.jpg.0429bd651fe53942f971ac86622831cd.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kommer an på type båt og om det er bakke eller dekkstativ. Jeg bruker gummitau fra bt og ta det på kryss fra side til side. Prøve å bruke bare en lengde hvis mulig. Jeg tar de to lengste fortøyningslinene over det hele for å hindre presseningen i å blafre for mye i sterk vind.

20201023_155323.jpg

20201023_155528.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har bakkestativ. Jeg setter det helt inntil båten slik at det har støtte. Bruker noen matter i mellom der det er fysisk kontakt. Bruker så strammebånd for å holde stativ stramt inntil. 

I og med at jeg har 8 meter spenn i mellom stativene så har jeg ett punkt på midten der jeg har satt en 2x4" på høykant og som står på dørken et sted det er god støtte under. Har laget et "tverrbein " nederst som fordeler kreftene. Pluss matte under. 

Presenningen er av type Biltema tung, og er 10 x 6 meter. Den ligger tungt på så det blir ingen blafring. Den er sikret med og holdes på plass av 10-20 liters hengende kanner som er fylt opp med ca 8 liter vann. Da tåler de å fryse uten å ha frostvæske i. I alle fall her på Sørlandet. 

En kanne i hver malje. Da holder presenningen stram og den tåler også ganske tungt snøfall (som stort sett er slik snø vi får her sør).

I tillegg bruker jeg 6 mm tau som går under båten på 2 steder. Mest for å holde presenningen på plass mens jeg jobber med alt det andre. 

Jeg har full lufting bak, og det er noen m2 åpning. Foran er det lite, så der skal jeg åpne opp mer enn jeg har gjort før. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...