Bigdrago Startet 22.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2020 Hei. Skal montere opp presenningstativet snart. Tar gjerne i mot tips og triks :) Tenkte å feste A-bøylene til båten med tau. Tenkte å bruke elastiske stropper under båten for at presenningen skal holde seg på plass. Dvs. stropp fra presenning på ene siden - under båten - og hektes på presenningen på andre siden. Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Bruk jekkestropper på stativet, da står der støtt gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2020 Bigdrago skrev 1 time siden: Tenkte å bruke elastiske stropper under båten for at presenningen skal holde seg på plass. Dvs. stropp fra presenning på ene siden - under båten - og hektes på presenningen på andre siden. Omtrent slik har jeg gjort det i alle år. Men jeg bruker ikke elastiske tamper, og så fester jeg ikke tampene som går under båten i maljene, men som på bildet under. Da blir det mindre belastning på selve maljene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
theppan07 Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Tau gjennom maljene og under båten. I tillegg en spyleveskekanne hengende i hvert tau under båten. Sikrer jevn belastning og drag på alle tauene. Kanner under båten vil ikke bli tatt av eventuell vind og lage noe skade. Fungert prikkfritt i 15 år. Må snart vurdere ny presenning etter 15 år -:) Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 23.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Takk for tips! Hvor får man kjøpt elastisk tau egentlig? Tipper de fra biltema ikke er lange nok.. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 (redigert) Elastisk tov? Jeg bruger denne model (eller noget magen til) ... de holder 4-5 vintre i Danmark, og de er lange nok til at nå under min båd, som er 3m bred. https://www.biltema.no/fritid/sykkel/sykkeldeler/sykkelslanger/sykkelslange-2000037863 Redigert 23.Oktober.2020 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 23.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Kommer an på type båt og om det er bakke eller dekkstativ. Jeg bruker gummitau fra bt og ta det på kryss fra side til side. Prøve å bruke bare en lengde hvis mulig. Jeg tar de to lengste fortøyningslinene over det hele for å hindre presseningen i å blafre for mye i sterk vind. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bigdrago Svart 23.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2020 Aha, se der ja. Har bakkestativ. Da blir det tildekking i helga :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2020 (redigert) Jeg har bakkestativ. Jeg setter det helt inntil båten slik at det har støtte. Bruker noen matter i mellom der det er fysisk kontakt. Bruker så strammebånd for å holde stativ stramt inntil. I og med at jeg har 8 meter spenn i mellom stativene så har jeg ett punkt på midten der jeg har satt en 2x4" på høykant og som står på dørken et sted det er god støtte under. Har laget et "tverrbein " nederst som fordeler kreftene. Pluss matte under. Presenningen er av type Biltema tung, og er 10 x 6 meter. Den ligger tungt på så det blir ingen blafring. Den er sikret med og holdes på plass av 10-20 liters hengende kanner som er fylt opp med ca 8 liter vann. Da tåler de å fryse uten å ha frostvæske i. I alle fall her på Sørlandet. En kanne i hver malje. Da holder presenningen stram og den tåler også ganske tungt snøfall (som stort sett er slik snø vi får her sør). I tillegg bruker jeg 6 mm tau som går under båten på 2 steder. Mest for å holde presenningen på plass mens jeg jobber med alt det andre. Jeg har full lufting bak, og det er noen m2 åpning. Foran er det lite, så der skal jeg åpne opp mer enn jeg har gjort før. Redigert 24.Oktober.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.