_Bliss_ Startet 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2020 Det nærmer seg handel av ny båt. Fairline Corsica 37. Bare detaljer gjenstår Håper på en hentetur så snart som været tillater det. Båten skal gås fra Herøya i Porsgrunn til Skjoldastraumen i Tysvær. Det er sikkert flere her på forumet som har gått denne distansen før. Om noen har tips til rute, tar jeg gjerne imot det. Valg av rute blir vel noe væravhengig. Tenker i utgangspunktet av det blir en transportetappe, så kommer nok til å ha fokus på raskeste rute. Ser for meg å ta turen i to etapper, med stopp/ overnatting i Rasvåg eller Kirkehavn på Hidra. Det kan være jeg får behov for en "styrmann", avhengig av når det blir hentetur. Mulig jeg må søke ekspert hjelp her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Det er mange av oss som har gått denne veien. Du gjør veldig lurt i å se været nøye an før du vurderer å gå. Best tenkelig vær for denne turen tenker jeg er svak vind fra sør, gjerne sørøst. Da får du mye av bølgene med deg rundt kysten. Langvarig vind fra vest eller nord vest er nok det verste når du runder Lindesnes. Når det gjelder rute så kan jeg gjerne dele noen med deg. Send meg en intern melding her på forumet, med epost adressen din..så sender jeg noen av rutevalgene mine. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 Gratulerer med ny båt!☺️☺️ Legg gjerne ut noen bilder av skuta! @Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter. Selv om det blir transport tenker jeg at du ikke mister mye tid ved å gå innaskjærs og nyte utsikten underveis. Blindleia er alltid fint! Når det gjelder vær er det egentlig bare å følge rådene til Bjørn!?? Gleder meg til å følge!☺️☺️ Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
_Bliss_ Svart 24.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2020 Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden: Det er mange av oss som har gått denne veien. Du gjør veldig lurt i å se været nøye an før du vurderer å gå. Best tenkelig vær for denne turen tenker jeg er svak vind fra sør, gjerne sørøst. Da får du mye av bølgene med deg rundt kysten. Langvarig vind fra vest eller nord vest er nok det verste når du runder Lindesnes. Når det gjelder rute så kan jeg gjerne dele noen med deg. Send meg en intern melding her på forumet, med epost adressen din..så sender jeg noen av rutevalgene mine. Takker for tips? Sender deg en melding. Solbris II skrev for 6 timer siden: Gratulerer med ny båt!☺️☺️ Legg gjerne ut noen bilder av skuta! @Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter. Selv om det blir transport tenker jeg at du ikke mister mye tid ved å gå innaskjærs og nyte utsikten underveis. Blindleia er alltid fint! Når det gjelder vær er det egentlig bare å følge rådene til Bjørn!?? Gleder meg til å følge!☺️☺️ Takk for det? Kommer med bilder etterhvert. Ingen tvil om at Blindleia er verdt en tur? Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 24.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2020 Grattulere med flott båt?! Som andre skriver her, sørg for godvær:) For min egendel tar det alltid en god stund før jeg blir trygg på en ny båt, det ligger somregel noen overraskelser på lur, og før man kjenner båten ordentlig kan små problemer tilsynelatende bli ganske store. Sørg for at alt et på stell med motorer og drivverk før du setter ut. - Hva er status på reimer? - Dieselfilter/forfilter? - Kjøling/ motortemp? osv.. For alt jeg vet har du sjekket alt dette, men å være usikker på «status» gir i allefall ikke meg noen god følelse i magen når jeg kjører. Blir gøy å se bilder:) Hva slags maskiner har du? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 24.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2020 Gratulerer med ny båt. Hentetur blir bra, når været er bra, så vær tålmodig. Å ta et filterbytte selv, eller sammen med selger, er nyttig. Da lærer du prosessen i ny båt, og får en pekepinn på tilstand I tanker via hva som ligger i filter. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 24.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2020 Grattis med ny båt Stiller gjerne som styrmann for deg på turen bare å si fra har sendt deg en pm med kontaktinformasjon Sørg for godt med filter og rene tanker før turen påbegynnes kjedelig å få stopp på urene tanker I disse dager må man være årvåken da det er mye teiner langs kysten Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
_Bliss_ Svart 24.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2020 nbjelland skrev for 3 timer siden: Grattulere med flott båt?! Som andre skriver her, sørg for godvær:) For min egendel tar det alltid en god stund før jeg blir trygg på en ny båt, det ligger somregel noen overraskelser på lur, og før man kjenner båten ordentlig kan små problemer tilsynelatende bli ganske store. Sørg for at alt et på stell med motorer og drivverk før du setter ut. - Hva er status på reimer? - Dieselfilter/forfilter? - Kjøling/ motortemp? osv.. For alt jeg vet har du sjekket alt dette, men å være usikker på «status» gir i allefall ikke meg noen god følelse i magen når jeg kjører. Blir gøy å se bilder:) Hva slags maskiner har du? Takk for det? Har sett på båten og hatt en prøvetur. Det virker som det meste er på stell. Filter skiftes før avreise og det blir pakket med noen ekstra filter, reimer, impellere etc. Det er 2x cummins bta 5,9 (300hk) i kjelleren. Gullfisk skrev for 3 timer siden: Gratulerer med ny båt. Hentetur blir bra, når været er bra, så vær tålmodig. Å ta et filterbytte selv, eller sammen med selger, er nyttig. Da lærer du prosessen i ny båt, og får en pekepinn på tilstand I tanker via hva som ligger i filter. Takk? LALUNA II skrev 1 time siden: Grattis med ny båt Stiller gjerne som styrmann for deg på turen bare å si fra har sendt deg en pm med kontaktinformasjon Sørg for godt med filter og rene tanker før turen påbegynnes kjedelig å få stopp på urene tanker I disse dager må man være årvåken da det er mye teiner langs kysten Takk? Så meldingen din, takk for tilbud? Det er mange feller i alle disse teinene.. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 25.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2020 Ser på værutsiktene på Windy for kommende uke. Torsdag/ Fredag skal det roe seg med vinden. Det skal blåse godt på Onsdag langs hele kysten. Får sjøen lagt seg nok på den korte tiden? Noen som har gjort opp en mening om når man bør gå Spangereid kontra rundt Lindesnes? Det meldes ca 1,5m signifikant på Windy rundt Lista Torsdag ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Sjøen roer seg fort ned spesielt hvis vindrettning endrer seg men noe tungsjø kan henge litt igjen Turen rundt Lindesnes er så kort at jeg ville ikke tatt meg bryet med å gå rundt Båly hvis det ikke var for turens skyld Skal blåse friskt før før det skjer og da er det heller ikke vær til å forsette oppover Jærkysten Grei plass å gå ut å kjenne litt på været og passer det ikke ...........smette inn til Korshavn-Farsund/Båly... og komme i le for været til det roer seg Torsdag greit å komme seg ned til Lindesnes forvent litt tung sjø i mot på åpne strekninger Fredag ser noe usikker ut opp Jærlandet men et par dager til vil gi svar på det ser bra ut nå men sier men .....forandrer seg fort nå på denne tiden Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
_Bliss_ Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 LALUNA II skrev for 5 timer siden: Sjøen roer seg fort ned spesielt hvis vindrettning endrer seg men noe tungsjø kan henge litt igjen Turen rundt Lindesnes er så kort at jeg ville ikke tatt meg bryet med å gå rundt Båly hvis det ikke var for turens skyld Skal blåse friskt før før det skjer og da er det heller ikke vær til å forsette oppover Jærkysten Grei plass å gå ut å kjenne litt på været og passer det ikke ...........smette inn til Korshavn-Farsund/Båly... og komme i le for været til det roer seg Torsdag greit å komme seg ned til Lindesnes forvent litt tung sjø i mot på åpne strekninger Fredag ser noe usikker ut opp Jærlandet men et par dager til vil gi svar på det ser bra ut nå men sier men .....forandrer seg fort nå på denne tiden Meldingene har endret seg noe siden igår ja. Det så bedre ut oppover jæren på fredag i gårsdagens meldinger. Får bare følge med på meldingene og se hvordan det utvikler seg Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Ja veldig ustabilt nå men torsdagen ser bra ut enda ...fredag er mere usikkert enda lørdag brukanes som det er nå men ikke store vinduet ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
_Bliss_ Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Nei, det blir veldig lite vindu? har egentlig landet på at det blir for knapt. Håper det kan bli ett bedre vindu inn mot neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Ser ikke lovende ut på windy nå .korte dager gjør det ikke bedre da en trenger dagslyset med mye teiner i sjøen Ser ut som det beste er 2 etapper først ned til Sørlandet og neste vente på vindu og stikke når det kommer Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
_Bliss_ Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 (redigert) Ikke veldig oppløftensde meldinger. Yr melder noe mindre vind enn windy neste helg, men det er langt frem i tid. Så får bare følge med på varselet Redigert 30.Oktober.2020 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Det har vært veldig urolig siste tiden. Så bare å smøre med god tålmodighet. Med alle værsystemene som presser på nå, blir ikke sjøen helt rolig. Vent på litt mer stabilt vær. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
_Bliss_ Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden: Det har vært veldig urolig siste tiden. Så bare å smøre med god tålmodighet. Med alle værsystemene som presser på nå, blir ikke sjøen helt rolig. Vent på litt mer stabilt vær. ? Ja det ser ut som vi blir pent nødt til det? Det blir stadig mindre dagslys også, så det hadde vært godt å fått turen unnagjort. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Det går nok greit. Du har god marsjfart. Å på de rette strekkene kan du gå litt i tussmørke om det er klarvær. Så det går nok fint. Bare vær helt rolig å vent på rette forholdene, så er det ikke noe problem med lite dagslys. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
_Bliss_ Svart 2.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Ser på forholdene nå i helgen. Tenker da å komme lengst mulig på lørdagen og ta siste etappe rundt jæren på søndagen. Blir litt vind lengst sør på lørdagen. Hva tenker dere som er kjent på denne ruten? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 (redigert) Litt tidlig og si, men ikke det beste værbilde for prognosen på søndag men det kan slå begge veier . Mulig å starte på Fredag? Redigert 2.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
_Bliss_ Svart 2.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Det er fortsatt litt tidlig ja. Men jeg synes det ser frisker ut på Fredagen enn på Lørdag/Søndag? Vind fra Sør/øst langs Jæren på Søndag. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.November.2020 Link til dette innlegget Svart 3.November.2020 Ser lovende ut for helgen Men været i dag er rene lottoen men ser ut som en grei luke foreløpig Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Litt små rusk men vil ikke by på store problemene Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
trixie2 Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 Ble litt kryptisk dette, med bunkersspørsmål i en annen tråd. Er dere på vei vestover med nybåten? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.November.2020 Link til dette innlegget Svart 5.November.2020 (redigert) Er nok ikke vær for å flytte båt før Fredag/ Lørdag som det ser ut i dag ;-) Redigert 5.November.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.