Jump to content

Hentetur Porsgrunn-Skjoldastraumen

_Bliss_

Recommended Posts

Det nærmer seg handel av ny båt.

Fairline Corsica 37.

Bare detaljer gjenstår:smiley:

Håper på en hentetur så snart som været tillater det.

Båten skal gås fra Herøya i Porsgrunn til Skjoldastraumen i Tysvær.

Det er sikkert flere her på forumet som har gått denne distansen før.

Om noen har tips til rute, tar jeg gjerne imot det.

Valg av rute blir vel noe væravhengig. 

Tenker i utgangspunktet av det blir en transportetappe, så kommer nok til å ha fokus på raskeste rute.

Ser for meg å ta turen i to etapper, med stopp/ overnatting i Rasvåg eller Kirkehavn på Hidra.

Det kan være jeg får behov for en "styrmann", avhengig av når det blir hentetur.

Mulig jeg må søke ekspert hjelp her på forumet.

Det er mange av oss som har gått denne veien. Du gjør veldig lurt i å se været nøye an før du vurderer å gå. Best tenkelig vær for denne turen tenker jeg er svak vind fra sør, gjerne sørøst. Da får du mye av bølgene med deg rundt kysten.  Langvarig vind fra vest eller nord vest er nok det verste når du runder Lindesnes. 

Når det gjelder rute så kan jeg gjerne dele noen med deg. Send meg en intern melding her på forumet,  med epost adressen din..så sender jeg noen av rutevalgene mine. 

Endelig ble det Bobåt

Gratulerer med ny båt!☺️☺️
Legg gjerne ut noen bilder av skuta!

@Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter. 
Selv om det blir transport tenker jeg at du ikke mister mye tid ved å gå innaskjærs og nyte utsikten underveis. Blindleia er alltid fint!

Når det gjelder vær er det egentlig bare å følge rådene til Bjørn!??
Gleder meg til å følge!☺️☺️

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden:

Det er mange av oss som har gått denne veien. Du gjør veldig lurt i å se været nøye an før du vurderer å gå. Best tenkelig vær for denne turen tenker jeg er svak vind fra sør, gjerne sørøst. Da får du mye av bølgene med deg rundt kysten.  Langvarig vind fra vest eller nord vest er nok det verste når du runder Lindesnes. 

Når det gjelder rute så kan jeg gjerne dele noen med deg. Send meg en intern melding her på forumet,  med epost adressen din..så sender jeg noen av rutevalgene mine. 

Takker for tips?

Sender deg en melding.

Solbris II skrev for 6 timer siden:

Gratulerer med ny båt!☺️☺️
Legg gjerne ut noen bilder av skuta!

@Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter. 
Selv om det blir transport tenker jeg at du ikke mister mye tid ved å gå innaskjærs og nyte utsikten underveis. Blindleia er alltid fint!

Når det gjelder vær er det egentlig bare å følge rådene til Bjørn!??
Gleder meg til å følge!☺️☺️

Takk for det?

Kommer med bilder etterhvert.

Ingen tvil om at Blindleia er verdt en tur?

Grattulere med flott båt?! Som andre skriver her, sørg for godvær:) For

min egendel tar det alltid en god stund før jeg blir trygg på en ny båt, det ligger somregel noen overraskelser på lur, og før man kjenner båten ordentlig kan små problemer tilsynelatende bli ganske store. 

Sørg for at alt et på stell med motorer og drivverk før du setter ut. 
- Hva er status på reimer?

- Dieselfilter/forfilter?

- Kjøling/ motortemp?

osv..

For alt jeg vet har du sjekket alt dette, men å være usikker på «status» gir i allefall ikke meg noen god følelse i magen når jeg kjører.

Blir gøy å se bilder:)

Hva slags maskiner har du?

Grattis med ny båt
Stiller gjerne som styrmann  for deg på turen bare å si fra har sendt deg en pm med kontaktinformasjon
Sørg for godt med filter og rene tanker før turen påbegynnes kjedelig å få stopp på urene tanker
I disse dager må man være årvåken da det er mye teiner langs kysten

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

nbjelland skrev for 3 timer siden:

Grattulere med flott båt?! Som andre skriver her, sørg for godvær:) For

min egendel tar det alltid en god stund før jeg blir trygg på en ny båt, det ligger somregel noen overraskelser på lur, og før man kjenner båten ordentlig kan små problemer tilsynelatende bli ganske store. 

Sørg for at alt et på stell med motorer og drivverk før du setter ut. 
- Hva er status på reimer?

- Dieselfilter/forfilter?

- Kjøling/ motortemp?

osv..

For alt jeg vet har du sjekket alt dette, men å være usikker på «status» gir i allefall ikke meg noen god følelse i magen når jeg kjører.

Blir gøy å se bilder:)

Hva slags maskiner har du?

Takk for det?

Har sett på båten og hatt en prøvetur. Det virker som det meste er på stell. Filter skiftes før avreise og det blir pakket med noen ekstra filter, reimer, impellere etc.

Det er 2x cummins bta 5,9 (300hk) i kjelleren.

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Gratulerer med ny båt. Hentetur blir bra, når været er bra, så vær tålmodig. Å ta et filterbytte selv, eller sammen med selger, er nyttig. Da lærer du prosessen i ny båt, og får en pekepinn på tilstand I tanker via hva som ligger i filter.

Takk?

LALUNA II skrev 1 time siden:

Grattis med ny båt
Stiller gjerne som styrmann  for deg på turen bare å si fra har sendt deg en pm med kontaktinformasjon
Sørg for godt med filter og rene tanker før turen påbegynnes kjedelig å få stopp på urene tanker
I disse dager må man være årvåken da det er mye teiner langs kysten

Takk?

Så meldingen din, takk for tilbud?

Det er mange feller i alle disse teinene..

Ser på værutsiktene på Windy for kommende uke. Torsdag/ Fredag skal det roe seg med vinden. Det skal blåse godt på Onsdag langs hele kysten. Får sjøen lagt seg nok på den korte tiden? Noen som har gjort opp en mening om når man bør gå Spangereid kontra rundt Lindesnes?

Det meldes ca 1,5m signifikant på Windy rundt Lista Torsdag ettermiddag.

Sjøen roer seg fort ned spesielt hvis vindrettning endrer seg men noe  tungsjø kan henge litt igjen
Turen rundt Lindesnes er så kort at jeg ville ikke tatt meg bryet med å gå rundt Båly hvis det ikke var for turens skyld
Skal blåse friskt før før det skjer og da er det heller ikke vær til å forsette oppover Jærkysten
Grei plass å gå ut å kjenne litt på været og passer det ikke ...........smette inn til Korshavn-Farsund/Båly... og komme i le for været til det roer seg
Torsdag greit å komme seg ned til Lindesnes forvent litt tung sjø i mot på åpne strekninger
Fredag ser noe usikker ut opp Jærlandet men et par dager til vil gi svar på det ser bra ut nå men sier men .....forandrer seg fort nå på denne tiden

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

LALUNA II skrev for 5 timer siden:

Sjøen roer seg fort ned spesielt hvis vindrettning endrer seg men noe  tungsjø kan henge litt igjen
Turen rundt Lindesnes er så kort at jeg ville ikke tatt meg bryet med å gå rundt Båly hvis det ikke var for turens skyld
Skal blåse friskt før før det skjer og da er det heller ikke vær til å forsette oppover Jærkysten
Grei plass å gå ut å kjenne litt på været og passer det ikke ...........smette inn til Korshavn-Farsund/Båly... og komme i le for været til det roer seg
Torsdag greit å komme seg ned til Lindesnes forvent litt tung sjø i mot på åpne strekninger
Fredag ser noe usikker ut opp Jærlandet men et par dager til vil gi svar på det ser bra ut nå men sier men .....forandrer seg fort nå på denne tiden

Meldingene har endret seg noe siden igår ja. Det så bedre ut oppover jæren på fredag i gårsdagens meldinger. Får bare følge med på meldingene og se hvordan det utvikler seg

Bjørn Løvjomås skrev 2 minutter siden:

Det har vært veldig urolig siste tiden. Så bare å smøre med god tålmodighet.  Med alle værsystemene som presser på nå, blir ikke sjøen helt rolig. Vent på litt mer stabilt vær.  ?

Ja det ser ut som vi blir pent nødt til det?

Det blir stadig mindre dagslys også, så det hadde vært godt å fått turen unnagjort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...