Jump to content

Tiltmotoren startet å "leve sitt eget liv" på min 115 hk Suzuki 2013 modell


omhI

Recommended Posts

Hei

I dag skulle jeg ha en koselig tur på sjøen i fint høstvær i Ålesund. Lå på ca 20 knop da jeg hørte at tiltmotoren startet å tilte motoren ut av sjøen. Slo av motoren men hørte at tiltmotoren fortsatt gikk. Selv om den var helt oppe. Da tok jeg hovedstrømmen og kastet anker overbord.

 

For å gjøre historien kort prøvde jeg flere ganger å tilte motoren ned i sjøen igjen, men den gikk bare opp igjen. En gang stoppet den å ville ned igjen, men sto ikke fast når jeg slapp knappen og gikk opp igjen.

 

Prøver å tilte med bryter på motorstammen og på fjernstyring. Samme resultat.

 

Tenkte jeg måtte ringe redningsselskapet for slep, men da plutselig fikk jeg kjørt motoren helt ned og den stoppet (automatisk) og sto stille. På dette stille fikk jeg kjørt hjem. Nå står motor nedtiltet og båten er fortøyd.

 

Noen som har opplevd noe slikt og vet hva som er feil ?

Link to post
Share on other sites

en kamerat av meg fikk samme feil på en DF140 av etpar år nyere årgang.  Han spraya tilbryterne i fjernkontroll og på motor godt med 5-56 , og det har ikke kommet tilbake.   

Mistanken hans er at det kom etter heftig regnvær og at det var fuktighet i en av bryterne 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei Takk for tips

 

Da blir det å prøve å rense opp i bryterne.

 

Skal starte opp med å spraye 5-56 under høyt trykk (kjøpt egen trykkflaske på Biltema) både på tilten på fjernkontrollen og tilten som står på motorstamma.

 

Håper det gjør susen for ellers kan jeg ikke bruke båten :(     Må kjøre en liten 1/2 time til suzuki verkstedet

 

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det på en eldre Yamaha, så er nok ikke likt. Men jeg måtte først demontere hele enheten(boksen gasshendelen er festet til), for å få åpnet denne. For så å demontere hendel fra boksen. Hadde ingen beskrivelse. Passet på å ta bilder underveis, slik at jeg fikk satt det rett sammen igjen. 

Link to post
Share on other sites

7 år gammel motorkontroller som ikke tåler fuktig miljø? Jeg forstår logikken og erfaringene, men synes det er veldig rart at ikke produsenten legger på et belegg over kontaktflatene.  Jeg ville forvente at bryteren er vanntett, og samtlige kontaktflater behandlet med feks plastidip eller liknende. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, det er i alle fall en påminnelse om å åpne opp og sprøyte på et eller annet som stenger ute vann. Vaselinspray, Plastidip eller noe annet. Da mens det er tørt i lufta.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært en tur i båten. Sprayet på 5-56 og drevet det inn med "høytrykkspray" (egentlig til bruk å blåse reint i elektronikk)

 

Koblet på strøm og vipps

 

virker både opp og ned.

 

Tilfeldig - ikke vet jeg ?. Tror jeg prøver det slik uten å oppsøke verksted.

 

MEN motordekselet har fått seg en kilevink så jeg. Det hadde presset seg inn i båten på fult tiltutslag. I dag er det regn i bygene så jeg tørr ikke begynne å ta av motordekselet i frykt for ikke å få det på igjen. Tro jeg skal bakke båten inn i båsen så jeg kommer til på alle sider for jeg begynner med det.

Kanskje festemekanisme har fått seg en kilevink også ??  Vi får se når det blir litt bedre vær til uka.

 

Ja Ja har man båt har man hobby

Link to post
Share on other sites

Vaselinspray (har på Biltema) vil gi en lengre tids beskyttelse enn 5-56. Så når det er en tørr dag så kan det være smart å legge på vaselin.  

 

(Kan også bruke vanlig gul vaselin på boks som du kan kjøpe på matbutikker, bare vanskeligere å få inn på alle områder. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...