Jump to content

Handle båt og maritime produkter fra utlandet

Lenasmartin20

Recommended Posts

Det var artig med det antennesymbolet ja. Enda mer artig at du ikke kom på det før noen andre hadde løst gåten:lol: Humor må vi ha.

Det er ikke noe generelt problem å få importert flytende medium/kjemikalier til Norge. Problemet kommer når det de har annonsert ikke stemmer med det som står på forpakningen.

Redigert av Festus56 (see edit history)
Kjellg skrev On 25.10.2020 at 5.27:

Dere som venter på pakker fra Kina nå. Om dere opplever lang leveringstid, så er det noe alvorlig galt. Selv så har jeg nesten ikke opplevd kortere leveringstid som nå med China Post og E-Packet. 14-18 dager tar det normalt nå. Singapore post noen dager lenger.  Men pass dere for alle høytidene der borte, mener de har ca 35 offentlige høytidsdager i året der alt er stengt. De er akkurat ferdig med en periode som varte 10 dager. 

Til TS - Hold deg til AliExpress og eBay, alle andre plasser har enten søppel eller så er varene priset veldig høyt. Har flere ganger sett ting på Wish som man får for 1/3 av prisen på AliExpress. Men bruk god tid når du skal handle. Se score på butikk og ta deg tid til å lese erfaringer fra kunder. Det at en kunde har gitt 5 stjerner betyr nødvendigvis ikke at varen er av god kvalitet. Mange setter stjerner uten egentlig å ha prøvd varen. Kvalitet? Tja si det. Man må huske at kineserne lager både det verste søppel men de lager også varer av den beste kvalitet. Man ser ofte at på produkter med god kvalitet så ligger det produktblad allerede i beskrivelsen av varen. Selv så har jeg importert en god del hundre pakker og jeg har ALDRI opplevd at de er blitt stoppet pga manglende produktblad eller slikt. Mange av tingene som selges i butikker i Norge finner man igjen på AliExpress. Men siste halve året er ting blitt dyrere. Portoen har også gått ganske mye opp etter påtrykk fra verden forøvrig. Porto var tidligere subsidiert for Kina sitt vedkommende, en ordning som ble innført før internethandelen tok av. Nå ser jeg ofte porto på 70-80 kroner. I tillegg så la de på Norsk MVA rundt den 7-8. i denne måneden. Selv så har jeg rundt 20 pakker i måneden fra AliExpress og jeg opplever svært lite eller ingenting uregelmessigheter. 

:thumbsup: Takk for info :)

Bestilte en Huawei router fra Aliexpress, 1 mars. Under halv pris i forhold til norske nettbutikker. Den ankom 1. september. Så ting kan ta laaang tid. Ellers så har jeg handlet masse forskjellig fra Deal Extreme, og litt fra Amazon med 4 til 12 ukers leveringstid og det før Covid kom. Har bare 2 ganger opplevd å ikke få varer. I det ene tillfellet var det Posten i Norge som hadde rotet bort pakken. Posten erkjente dette allikevel krevde de at jeg måtte kontakte DX for å eventuelt få pengene igjen. En annen gang klarte jeg ikke å spore noe,  da fikk jeg pengene igjen. Opplever det som relativt trygt å handle på nett, men vurderer kritisk hvor jeg handler.

JRK skrev for 23 timer siden:

Bestilte en Huawei router fra Aliexpress, 1 mars. Under halv pris i forhold til norske nettbutikker. Den ankom 1. september. Så ting kan ta laaang tid. Ellers så har jeg handlet masse forskjellig fra Deal Extreme, og litt fra Amazon med 4 til 12 ukers leveringstid og det før Covid kom. Har bare 2 ganger opplevd å ikke få varer. I det ene tillfellet var det Posten i Norge som hadde rotet bort pakken. Posten erkjente dette allikevel krevde de at jeg måtte kontakte DX for å eventuelt få pengene igjen. En annen gang klarte jeg ikke å spore noe,  da fikk jeg pengene igjen. Opplever det som relativt trygt å handle på nett, men vurderer kritisk hvor jeg handler.

Takk for tilbakemelding! Så kan være lurt å handle eventuelle ting til neste sessong allerede nå da ;)

Hvis jeg trenger kortere leveringstid så går jeg til Ebay og søker etter produkter, og velger varer som sendes fra Tyskland eller et annet EU land. Bestilte noe i går, og der er estimert leveringstid 7-11. november. Vare sendes fra Tyskland.

Varen er ferdig momset, så det skal bare innom tollen og så rett hjem til meg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev On 27.10.2020 at 11.58:

Hvis jeg trenger kortere leveringstid så går jeg til Ebay og søker etter produkter, og velger varer som sendes fra Tyskland eller et annet EU land. Bestilte noe i går, og der er estimert leveringstid 7-11. november. Vare sendes fra Tyskland.

Varen er ferdig momset, så det skal bare innom tollen og så rett hjem til meg.

:thumbsup:

Redigert av Lenasmartin20 (see edit history)
Okkaby skrev 8 minutter siden:

å sådan som krone kursen utvikler seg, så blir det dyrt å handle i utlandet.

Med en dollar på snart 10 å Euro over 11, så er det lite positivt. Ingen som vil ha fjelldollar om dagen

Hjelper vel lite å kjøpe varene i Norge når de er produsert i utlandet for det aller meste? Ja, bare ta en titt og se hva en 2021 model av diverse båter nå er priset til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har handlet en god del på eBay og en god del på finn.no. Jeg har aldri opplevd å ikke få produkter bestilt fra eBay. Men på finn.no ble jeg svindlet for tusen kroner av en røver som aldri sendte varen... Så jeg har ingen betenkeligheter med å bestille fra utlandet. Det er viktig å støtte norsk næringsliv, men om de ikke har produktene spiller det ingen rolle om man kjøper de fra utlandet. Forøvrig er noen båtting helt hinsidiges høyt priset. F.eks. koster en Eber D4 plus-viftemotor over tre tusen kroner i Norge, men man får en helt OK kopi for under 500 kr i Kina.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Hulda skrev 10 minutter siden:

Har du en link til den viftemotoren? Jeg akter å svikte norsk næringsliv. Eber'n skal ned for omsorg i vinter.

Det er litt forskjellig til salgs: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=eberspacher+d4+blower+12v

Jeg kjøpte her ifra: https://www.ebay.com/itm/Suitable-for-Eberspacher-Airtronic-D4-Combustion-Blower-Motor-24v/142891472523
Men ser dollarprisen er ganske annerledes nå enn i fjor.

Vet også at de kan kjøpes direkte fra leverandør: https://www.auto-parkingheater.com/parking-heater-parts/eberspacher-parts/eberspacher-parts-blower-motor-fan-airtronic.html

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...