Too Much Startet 25.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2020 (redigert) Var på besøk i Sandefjord, en større Sunseeker var blitt berget i løpet av natt til Lørdag, tok noen bilder av skadene som var ganske voldsomme. Ved siden av båten lå det en fullstendig ødelagt redningsflåte. Det hang et teinetau rund babord propell. Bildene ble ikke veldig bra men gir en indikasjon av skadene. Har ikke sett noe i pressen vedrørende folkene om bord så håper og tror at det gikk bra med dem. Fra Baug. Babord propell, treplugg i rorgjennomføring. Styrbord propellaksel kraftig bøyd bakenfor lager. Styrbord ror revet løst. Redigert 25.Oktober.2020 av Too Much Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 25.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2020 (redigert) Sør for Færder fyr ,alle tatt i land.to redningsskøyter røde kors båten" veritas" og havnevesenet båt "Havkatten"med pumper stor innsats i mørket.artikkelen i lokalavisa er fjernet etter ett par timer litt rart.Tror også grunnstøtingen er litt feil i avisa Redigert 25.Oktober.2020 av mawilu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2020 Skyldes havariet teinetau i propellen og påfølgende grunnberøring? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mawilu Svart 25.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2020 (redigert) Det sto bare grunnstøting i mørket i svært urent farvann,sør for verdens ende står det nå Redigert 25.Oktober.2020 av mawilu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Hadde dette vært min båt så hadde jeg blitt en smule irritert over at uvedkommende hadde tatt bilder uten mitt samtykke av min eiendom. Og i tillegg lagt dette ut på sosiale medier. Regner med at dette var en nervepirrende opplevelse for mannskapet ombord. Vi bør muligens tenke litt sånn i disse tider....mener nå jeg da.... Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Martine29 skrev for 3 timer siden: Hadde dette vært min båt så hadde jeg blitt en smule irritert over at uvedkommende hadde tatt bilder uten mitt samtykke av min eiendom. 100% enig. Hårfin grense mellom diskusjon og ren sladder. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Too Much Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Comforthe skrev 11 minutter siden: ren sladder. Fra ordboka: Sladder betyr Tøv og Løgn, jeg er for pokker ikke noen løgner!!! Intensjonen var å vise hvilke skader som oppstår på en større båt ved grunnstøting. Så får man velge å tillegge meg andre intensjoner om man føler for det. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Båten stod på offentlig sted regner jeg med. Det er ingenting på bildene som kan identifisere båten, og heller ingenting som kan identifisere personene. @Too Much har ikke tillagt personene intensjoner, og kun rapportert fakta. I tillegg til at han skrev at han håper det gikk bra med personen og ikke har lest noe i media om dette. Jeg ser ikke at han har tråkket over noen grenser for hva som kan postes her. Hverken personvern eller krenking. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Og ja, jeg tok opprinnelig post som en gjennomgang av typer alvorlige skader som er oppstått. Og det er det. Klart man blir nysgjerrig på hva som har skjedd. Kan jo virke som den er blitt fanget av en teine. Men det er spekulasjoner, og derfor hadde det vært godt å få lest årsakssammenheng i nyhetene. (Eller høre fra eier selv.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JRK Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Takker for greit innspill Too Much. Dette er absolutt innenfor etter mine begreper. Jeg forstår heller ikke at det er grunnlag for å ta frem noe varsom pplakat for det du har skrevet eller vist av bilder. At det har vært ubehagelig, dramatisk eller eller tøft for de involverte er selfølgelig leit, men ingen argumentasjon for at ikke dette skal kunne deles på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Ser heller ikke noen problemer med disse bildene, de viser kun skadene på nært hold og er ikke egnet til å identifisere hverken båt eller eier. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mouche Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Kan bare ikke fatte og begripe kommentarer om at disse bildene er upassende på noen måter. Det er vel intet i disse bildene, eller tekst forøvrig, som kan identifisere noe som helst mht hvilken båt det er snakk om, hvem som var ombord eller hvem som er eier av båten? Er det kun nærbilder av trær og blomster som kan godkjennes i sosiale medier? Hva da med alle bilder som vises daglig i TV, blader og aviser? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ms Fortuna Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 RS har jo selv lagt ut flere bilder av båten på både Twitter og Instagram med tekst så den burde være lett å kjenne igjen for de som kjenner den fra før. Bilder som forøvrig nettavisene har brukt videre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 (redigert) Her hadde det hvert på sin plass og og si Unnskyld.. Redigert 26.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hedwig Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 (redigert) Pequod skrev 42 minutter siden: Ser heller ikke noen problemer med disse bildene, de viser kun skadene på nært hold og er ikke egnet til å identifisere hverken båt eller eier. Pequod er vel en autoritet her, så hør på ham. Kan heller ikke se noen problemer med dette. Ingenting identifiserbart og båten var på et offentlig sted. Redigert 26.Oktober.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Her ser man i hvert fall hvilke konsekvenser kombinasjon planenede båt med aksler og grunnstøting skaper. Selv om drev kan ha litt høyere vedlikeholdskostnader, så er det tryggere, slipper store hull i skroget ved grunnstøting... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 larshans1 skrev 5 minutter siden: Her ser man i hvert fall hvilke konsekvenser kombinasjon planenede båt med aksler og grunnstøting skaper. Selv om drev kan ha litt høyere vedlikeholdskostnader, så er det tryggere, slipper store hull i skroget ved grunnstøting... Det hadde nok sett bedre ut med drev i dette tilfellet ja. Men skal man kjøpe båt for å kjøre på grunn, ville jeg nok sett på vannjet istedenfor både aksling og drev.... De skadene som vises her, er vel neppe forenlig med det man får om man smyger seg inn en ukjent plass, som kanskje er da majoriteten er nedpå. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Ingen drev som klarer å få så store båter opp i fart da.. Må bli IPS, da. Det er neppe noe tryggere enn akslinger ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 2 minutes ago, Gullfisk said: Det hadde nok sett bedre ut med drev i dette tilfellet ja. Men skal man kjøpe båt for å kjøre på grunn, ville jeg nok sett på vannjet istedenfor både aksling og drev.... De skadene som vises her, er vel neppe forenlig med det man får om man smyger seg inn en ukjent plass, som kanskje er da majoriteten er nedpå. To kamerater har godt på skjær med aksling båt.. 40 fot, med 2 motorer i 7knop, skader for ca 200 000++kr begge proppeler akslinger mm Den andre 38fot, 2knop, en prop og aksling og brakett. ca 10 uker på land og noe under 150 000kr. Fordel med drev noen ganger ja.. Har akslinger selv, myye større konsekvenser å få bare berøring med bunn! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 (redigert) Om båten står på f.eks. en offentlig kai eller en stor marina som er tilgjengelig for allmennheten, er dette uproblematisk. Særlig iom. at bildene er såpass innzoomet på detaljer at identifisering er umulig uten førstehåndskunnskap eller grundig internettdetektivarbeid. TS henger heller ikke ut båtføreren eller sprer rykter om hva som har skjedd. Om TS har klatret over et gjerde eller sneket seg inn på privat eiendom for å ta bildene, er saken en annen. https://view.joomag.com/fotomag-nr-1-2019/0404568001550757703/p22?short& Redigert 26.Oktober.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Skal du velge en båt for å gå på grunn, velg en Hulda. At det skulle være over streken å ta bilde, kan ikke medføre riktighet. Det blir tatt oversikts- og detaljbilder av chrashede kjøretøyer. Kun registreringsskiltene er slad'et. Det skulle blitt mange rettsaker, hver eneste dag. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Hulda skrev 1 minutt siden: Skal du velge en båt for å gå på grunn, velg en Hulda. Hvor fort kan man gå på grunn med den da ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Komodo skrev for 15 timer siden: Skyldes havariet teinetau i propellen og påfølgende grunnberøring? Tenkte det samme. Men når du går på et teintau med rotrende propell får du gjerne en bunt tau rundt propellakselen (har vært der). Jeg ser ikke noe slikt her. Og skadene på propellen tyder vel på grunnstøting i fullt driv . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 Førstefender skrev 50 minutter siden: To kamerater har godt på skjær med aksling båt.. 40 fot, med 2 motorer i 7knop, skader for ca 200 000++kr begge proppeler akslinger mm Den andre 38fot, 2knop, en prop og aksling og brakett. ca 10 uker på land og noe under 150 000kr. Fordel med drev noen ganger ja.. Har akslinger selv, myye større konsekvenser å få bare berøring med bunn! 7 knop er langt unna det jeg forbinder med å smyge seg inn, 2 knop nærmer seg i hvertfall, men klart det er utsatt når det er hengende ror og aksling på brakett. Greit å ha et hæljern under som tar av litt, selv om det nok ikke monner i 7 knop. IPS er vel laget med svekking for å bryte eller? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2020 5 minutes ago, Gullfisk said: IPS er vel laget med svekking for å bryte eller? Ja det stemmer, men sett resultat av at det er blitt trykt inn båten også, da er det defietivt rett ned! Var vel Azimut med for dårlig støp rund IPS. Mange stoler på flyndrejernet sitt, men sett eksempler på at jernet er presset opp i proppell, bråstopp, og totalt avvhengig av umiddelbar hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.