Jump to content

Større Sunseeker berget utenfor Vestfold og satt på land i Sandefjord natt til Lørdag


Too Much

Recommended Posts

Var på besøk i Sandefjord, en større Sunseeker var blitt berget i løpet av natt til Lørdag, tok noen bilder av skadene som var ganske voldsomme.

Ved siden av båten lå det en fullstendig ødelagt redningsflåte.

Det hang et teinetau rund babord propell. Bildene ble ikke veldig bra men gir en indikasjon av skadene.

Har ikke sett noe i pressen vedrørende folkene om bord så håper og tror at det gikk bra med dem.

 

Fra Baug.

IMG_20201024_205839.jpg.1216fd7f0de2cb9070f7b4b52e160a12.jpg

 

Babord propell, treplugg i rorgjennomføring. 

IMG_20201024_205720.jpg.8f27ae097fecf14a156f81def221d4f8.jpg

 

 

Styrbord propellaksel kraftig bøyd bakenfor lager.

IMG_20201024_205745.jpg.f6997b1c045c9d878e143e32085b9d10.jpg

 

Styrbord ror revet løst.

IMG_20201024_205800.jpg.5ab8a118dde5894fe4456db2d3f359ef.jpg

Redigert av Too Much
Skrivefeil (see edit history)
Link to post

Båten stod på offentlig sted regner jeg med. Det er ingenting på bildene som kan identifisere båten, og heller ingenting som kan identifisere personene. 

 

@Too Much har ikke tillagt personene intensjoner, og kun rapportert fakta. I tillegg til at han skrev at han håper det gikk bra med personen og ikke har lest noe i media om dette. 

 

Jeg ser ikke at han har tråkket over noen grenser for hva som kan postes her. Hverken personvern eller krenking.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Og ja, jeg tok opprinnelig post som en gjennomgang av typer alvorlige skader som er oppstått. Og det er det. Klart man blir nysgjerrig på hva som har skjedd. Kan jo virke som den er blitt fanget av en teine. Men det er spekulasjoner, og derfor hadde det vært godt å få lest årsakssammenheng i nyhetene. (Eller høre fra eier selv.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Takker for greit innspill Too Much. Dette er absolutt innenfor etter mine begreper. Jeg forstår heller ikke at det er grunnlag for å ta frem noe varsom pplakat for det du har skrevet eller vist av bilder. At det har vært ubehagelig, dramatisk eller eller tøft for de involverte er selfølgelig leit, men ingen argumentasjon for at ikke dette skal kunne deles på forumet.

Link to post

Kan bare ikke fatte og begripe kommentarer om at disse bildene er upassende på noen måter. Det er vel intet i disse bildene, eller tekst forøvrig, som kan identifisere noe som helst mht hvilken båt det er snakk om, hvem som var ombord eller hvem som er eier av båten? Er det kun nærbilder av trær og blomster som kan godkjennes i sosiale medier? Hva da med alle bilder som vises daglig i TV, blader og aviser?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Pequod skrev 42 minutter siden:

Ser heller ikke noen problemer med disse bildene, de viser kun skadene på nært hold og er ikke egnet til å identifisere hverken båt eller eier.

Pequod er vel en autoritet her, så hør på ham.

 

Kan heller ikke se noen problemer med dette. Ingenting identifiserbart og båten var på et offentlig sted. 

 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

 

larshans1 skrev 5 minutter siden:

Her ser man i hvert fall hvilke konsekvenser kombinasjon planenede båt med aksler og grunnstøting skaper.

Selv om drev kan ha litt høyere vedlikeholdskostnader, så er det tryggere, slipper store hull i skroget ved grunnstøting...

Det hadde nok sett bedre ut med drev i dette tilfellet ja.

Men skal man kjøpe båt for å kjøre på grunn, ville jeg nok sett på vannjet istedenfor både aksling og drev....

De skadene som vises her, er vel neppe forenlig med det man får om man smyger seg inn en ukjent plass, som kanskje er da majoriteten er nedpå.

Link to post
2 minutes ago, Gullfisk said:

 

Det hadde nok sett bedre ut med drev i dette tilfellet ja.

Men skal man kjøpe båt for å kjøre på grunn, ville jeg nok sett på vannjet istedenfor både aksling og drev....

De skadene som vises her, er vel neppe forenlig med det man får om man smyger seg inn en ukjent plass, som kanskje er da majoriteten er nedpå.

To kamerater har godt på skjær med aksling båt.. 40 fot, med 2 motorer i 7knop, skader for ca 200 000++kr begge proppeler akslinger mm

Den andre 38fot, 2knop, en prop og aksling og brakett. ca 10 uker på land og noe under 150 000kr.

Fordel med drev noen ganger ja.. Har akslinger selv, myye større konsekvenser å få bare berøring med bunn!

Link to post

Om båten står på f.eks. en offentlig kai eller en stor marina som er tilgjengelig for allmennheten, er dette uproblematisk. Særlig iom. at bildene er såpass innzoomet på detaljer at identifisering er umulig uten førstehåndskunnskap eller grundig internettdetektivarbeid. TS henger heller ikke ut båtføreren eller sprer rykter om hva som har skjedd. Om TS har klatret over et gjerde eller sneket seg inn på privat eiendom for å ta bildene, er saken en annen.

 

https://view.joomag.com/fotomag-nr-1-2019/0404568001550757703/p22?short&

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Komodo skrev for 15 timer siden:

Skyldes havariet teinetau i propellen og påfølgende grunnberøring?

 

Tenkte det samme.

Men når du går på et teintau med rotrende propell får du gjerne en bunt tau rundt propellakselen (har vært der). Jeg ser ikke noe slikt her. Og skadene på propellen tyder vel på grunnstøting i fullt driv . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Førstefender skrev 50 minutter siden:

To kamerater har godt på skjær med aksling båt.. 40 fot, med 2 motorer i 7knop, skader for ca 200 000++kr begge proppeler akslinger mm

Den andre 38fot, 2knop, en prop og aksling og brakett. ca 10 uker på land og noe under 150 000kr.

Fordel med drev noen ganger ja.. Har akslinger selv, myye større konsekvenser å få bare berøring med bunn!

7 knop er langt unna det jeg forbinder med å smyge seg inn, 2 knop nærmer seg i hvertfall, men klart det er utsatt når det er hengende ror og aksling på brakett. Greit å ha et hæljern under som tar av litt, selv om det nok ikke monner i 7 knop.

IPS er vel laget med svekking for å bryte eller?

Link to post
5 minutes ago, Gullfisk said:

IPS er vel laget med svekking for å bryte eller?

Ja det stemmer, men sett resultat av at det er blitt trykt inn båten også, da er det defietivt rett ned! Var vel Azimut med for dårlig støp rund IPS.

Mange stoler på flyndrejernet sitt, men sett eksempler på at jernet er presset opp i proppell, bråstopp, og totalt avvhengig av umiddelbar hjelp.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...