Jump to content

Hvordan finne årsmodell på KAMD 42 ut i fra serienr.?


saga

Recommended Posts

Min svigerfar vurderer å kjøpe en båt med en KAMD 42B, oppgitt til å være en 94-mod. Denne type motor har jo et vist negativt rykte og er behørig omtalt i diverse tråder tidligere.

 

Jeg fikk imidlertid fortalt av verksmesteren hos det lokale Volvoverksted at de opprinnelige svakhetene på disse motorene som gikk på toppakning, turbopakning og stempel ble forbedret fra et vist tidspunkt i 1994 og at det ut i fra serienr. på motoren kunne avklares om den var produsert før eller etter dette tidspunktet.

 

Jeg kontaktet videre en av hovedleverandørene av Volvo her på Vestlandet for å høre om de ut i fra serienr. kunne finne motoren i sine registre og avklare når motoren var produsert. Dere registre gikk imidlertid kun 10 år tilbake i tid og de kunne derfor ikke finne motoren i registeret så den var iallefall fra før 1995. Spørsmålet om hvorvidt den er produsert før eller etter at forbedringene trådde i kraft fikk jeg derfor ikke avklart.

 

Jeg synes imidlertid det er litt rart at det ikke finnes noe register på dette. Hos Drevia så ligger det jo lister med serienr. på gamle motorer fra 60 tallet, dog ikke de nyere motorene. Ett eller annet sted så må det vel gå an å finne ut av dette?

 

Er det noen som har tips til hvor vi skal lete eller henvende oss for å finne ut av dette?

 

Nå mente jo de hos Volvo som jeg har vært i kontakt med at samtlige av de første motoren som ble produsert av denne typen ble modifisert, enten ved at de ble innkalt eller ved at de etter kun få timer (maks 300-400 timer) havarerte. Den aktuelle motoren vi ser på er gått 1300 timer og det skulle i følge Volvo være 100% sikkert at svakhetene enten var forbedret eller at den var produsert etter at forbedringene trådde i kraft. Men hvem vet.

 

Litt pussig med denne motoren egentlig. KAD/KAMD 42A ble produsert fra 92-93, så kom 42B som kun ble produsert i perioden 93-94, så kom 42P-A som ble produsert fra 94-97 før den da gikk over til å hete KAMD 43 og til slutt 44. De ulike endringene i navnebetegnelsene indikerer vel at det er endringer/modifikasjoner som er foretatt. Skulle likt å fått greie på hva dette eventuelt er av endringer. Noen som vet dette?

Link to post
Share on other sites

Nå mente jo de hos Volvo som jeg har vært i kontakt med at samtlige av de første motoren som ble produsert av denne typen ble modifisert, enten ved at de ble innkalt eller ved at de etter kun få timer (maks 300-400 timer) havarerte.

Som det fremgår av denne tråden mener mange at modifikasjon av oljedistribusjonen er viktig.

Og denne kom ikke før i 1997.

 

Men Volvo Norge sier at den ikke har noen vesentlig betydning, og motorer har neppe blitt tilbakekalt pga dette.

(I det refererte tilfelle kjente heller ikke merkeverkstedet til denne modifikasjonen)

Link to post
Share on other sites

Også jeg fikk det svar fra de i Volvo som jeg har vært i kontakt med at oljedistrubusjonen og underspylingsdysene på KAD 42 er den samme som på 31/41/32 motorene og at det der ikke har vært noe fokus på dette problemet. Hvorfor det da fokuseres så mye på dette når det gjelder 42 motoren skjønner jeg ikke helt. Men det er vel slik at det har vært større problemer med 42 motoren enn andre motorer fra Volvo eller er det kun at det går mange av den og at det kun er de tilfellene hvor noe er galt man hører om? Skulle imidlertid tro at det var langt flere av 41 motoren i drift enn 42 og denne er vel kjent for å være ganske holdbar? Skulle også likt å sett en statistikk slik som man ser på biler hvor de enkelte biler rangeres etter hvor mange/få driftsproblemer og verkstedbesøk de har.

 

Uansett så er gjengangstonen hos Volvo den at har motoren gått et vist antall timer (1300 timer som i vårt tilfelle) så kan man være trygg på at motoren enten er OK i den forstand at den enten har blitt modifisert underveis eller allerede var forbedret ved produksjonen.

 

I vårt tilfelle så er motoren 11 år og gått 1300 timer uten et eneste feilslag i følge eier som har hatt den de siste 8 år. Hvis dette stemmer så skulle vel denne motoren være like (u)trygg som en hvilken som helst annen motor? :blush:

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...