Knallipadden Startet 26.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2020 Jeg har fått båten min på land og skal konservere motoren for vinteren. Jeg er ikke så vant til å konservere utenbordsmotorer som innebords. Det ser ut som en tapp for vannslange bak. Hvilke overgang må jeg ha for å få den koblet til? Hvordan får jeg kjørt frostvæske gjennom systemet? Jeg kjenner til tønne trikset, men har ikke noen for hånden. Må en stor tønne til og mye frostvæske. Jeg har også hørt rykter om at motoren har et eget konserveringsprogram. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 Denne passer, 3/4" utvendig gjenge: https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/slangekoblinger/tilkoblingsnippel-2000020703 Det er ikke nødvendig med frostvæske, bare tilt motor ned, skyll gjennom i 10-15 minutter og la det renne seg helt tomt før du eventuelt tilter motor opp. Motor trenger ikke kjøre. Mens du gjør dette kjører du winterize-programmet på motoren, så vinterkonsereverer den seg selv. Prosedyren skal stå i manualen din, eller du kan google litt så finner en del videoer og beskrivelser. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 26.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 Her vises konservering: Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Knallipadden Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 Nice, takk for tips dere :) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 Litt dumt spørsmål, men vannkranen er et stykke unna båten. Jeg må derfor legge ut 30-40 meter med slange for å koble til der båten står. Det er ikke et problem, men siden det er et stykke unna kranen tar det litt tid å komme seg tilbake til båten etter at vannet er slått på. Det er også ganske bra trykk på vannet. Hvis jeg kobler til slangen og slår på vannet tar det litt tid før jeg klarer å karre meg tilbake mellom båter og bakke stativ for å starte motoren. Hvordan er det å la slangen stå med bra trykk en liten stund før jeg klarer å starte motoren? Er det best å få med seg en person som kan slå på vannet i det øyeblikket jeg vrir om tenningen i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 Hei. Det går heilt fint om motoren ikkje blir starta med ein gong du set på vatnet. Det gjekk i alle høve heilt fint på den 2012 mod E-tech 50 eg hadde før. Derimot bør motoren ikkje gå utan kjølevatn. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 (redigert) Jeg har en etec 115 hk. På min renner vannet gjennon fra jeg åpner krana, ingen stengeventil inne i motoren. Åpne foriktig på vannet. Du kan ha koblingen klar, åpne litt så du ser det renner jevnt uten kjempesprut, så kobler du på Gardenakoplingen. Motoren blir like bra spylt om motoren ikke går. Men last ned bruksanvisningen for din modell. Vinterkonseveringsprinsippet er kjekt, kjør prosedyren og motoren går på veldig fet blanding til den stopper. 2-takt så ikke noe oljeskift. La motoren stå ned , ikke tilt opp, så alt vann får rent ut. Redigert 26.Oktober.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 Knallipadden skrev 25 minutter siden: Litt dumt spørsmål, men vannkranen er et stykke unna båten. Jeg må derfor legge ut 30-40 meter med slange for å koble til der båten står. Det er ikke et problem, men siden det er et stykke unna kranen tar det litt tid å komme seg tilbake til båten etter at vannet er slått på. Det er også ganske bra trykk på vannet. Hvis jeg kobler til slangen og slår på vannet tar det litt tid før jeg klarer å karre meg tilbake mellom båter og bakke stativ for å starte motoren. Hvordan er det å la slangen stå med bra trykk en liten stund før jeg klarer å starte motoren? Er det best å få med seg en person som kan slå på vannet i det øyeblikket jeg vrir om tenningen i stedet? Som flere her sier, du trenger ikke starte motoren. Den kan stå tiltet opp eller tiltet ned, på vannet eller på land. Du skal ikke ha høyere trykk enn ca 40psi, du kan kjøpe en reduksjonsventil som denne om du vil være på den sikre siden https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/slangekoblinger/reduksjonsventil-2000042581 Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Knallipadden Svart 26.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2020 HiWard skrev 14 minutter siden: Som flere her sier, du trenger ikke starte motoren. Den kan stå tiltet opp eller tiltet ned, på vannet eller på land. Du skal ikke ha høyere trykk enn ca 40psi, du kan kjøpe en reduksjonsventil som denne om du vil være på den sikre siden https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/slangekoblinger/reduksjonsventil-2000042581 Jeg skal kjøre konserveringsprogram på den. Bra tips med ventil. Skal kjøpe en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Code0 skrev for 10 timer siden: Motoren blir like bra spylt om motoren ikke går. Gjør den det? Min forståelse er at man skal la motoren gå i 10-15 minutter slik at den blir god og varm og termostater åpner. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HiWard Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Mouche skrev 29 minutter siden: Gjør den det? Min forståelse er at man skal la motoren gå i 10-15 minutter slik at den blir god og varm og termostater åpner. Jeg har aldri blitt helt klok på dette. Brukermanualen sier ikke noe om det, samtidig som verkstedhåndboka viser at kjølesløyfa er innom termostatene uten at jeg helt klarer å se hvordan kjølevannet fordeler seg derfra. Jeg har en V4, ikke en I3, så det er ikke sikkert alt er overførbart. Termostatene skal åpne ved ca 62C, men det er også en overtrykksventil i sløyfa som åpner ved ca 2500rpm (noe jeg antar medfører et kjølevannstrykk av en viss størrelse) og da omgås termostatene. Da kan det jo tenkes at så lenge man spyler med et tilsvarende trykk (jeg tipper et sted over 25-30psi), vil ikke termostatene ha noen innvirkning. Understreker at dette blir synsing fra min side! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Code0 Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Mouche skrev for 3 timer siden: Gjør den det? Min forståelse er at man skal la motoren gå i 10-15 minutter slik at den blir god og varm og termostater åpner. ..da gjør du det slik. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Manual fra Evinrude til E-tec skriver; Using Lower Engine Cover Flushing Port 1) Place the outboard in an area with good drainage. 2) Connect garden hose to flushing port. 3) Turn on the water. It is not necessary to run the engine for a good flushing. 4) Leave the outboard in vertical position long enough to completely drain the power-head. Så kjør den varm om du vil, men du trenger altså ikke å starte motoren i det hele tatt. Ifølge produsenten. Til gjengjeld skriver de rett over dette punktet at man bør gjøre denne skyllingen hver gang motoren er kjørt i saltvann. Og det er jo flott å gjøre det om man vil. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 (redigert) Jeg konserverte den i dag. Det gikk egentlig greit. Det var litt ulike metoder til samme motor, men når jeg fant den som var riktig for min gikk det greit. Jeg måtte imidlertid prøve et par ganger å finne riktig posisjon på gasshendel for å starte konserverings programmet. Noen steder sto det at jeg skulle starte motoren først og gi gass, andre steder skulle jeg gi gass også starte motoren. Riktig metode var å først trykke inn en knapp midt på konsollboksen for å sette motoren i fri før jeg starer og gi halv gass. Så starte motoren. Så måtte jeg vente til alle lamper slukket. Sette spaken i nøytal. Vente til alle lamper slukker igjen. Trykke inne knappen slik at den er i fri og gi litt over halv gass. Da starter konservering og motoren går i ca. et minutt til den stopper. Veldig enkelt når man har skjønt prinsippet. Skal skrive ut manual til motoren min. Kjekt å ha. Jeg kjørte også motoren i 10-15 minutter før jeg konservert den. Redigert 27.Oktober.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Det er ulik metode etter hvilken gasshendel eller evt fotgass man har... Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 (redigert) alfaalfa skrev for 1 time siden: Det er ulik metode etter hvilken gasshendel eller evt fotgass man har... Ja, var det jeg fant ut. Måtte derfor prøve meg fram før jeg fant den riktige for min motor. Skal skrive ut manualen og markere det som gjelder min. Men takk for alle tips :) Redigert 27.Oktober.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Vær obs på at Etec g1(førstegenerasjons) har hatt en svakhet ved at slangene til kjølevann kan hoppe av inni motoren om man kjører inn for høyt vanntrykk. Har blitt anbefalt av den lokale pusheren å bruke spyleklokker/muffe istedenfor. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/spyledyse/spylemuffe-dobbel-2000037277 Eller tilsvarende. Har forsåvidt gjort både den ene og den andre løsningen uten at det ser ut som motoren har tatt skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Det var grunnen til at jeg anbefalte reduksjonsventilen fra Biltema. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Knallipadden Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 Grufolf skrev for 3 timer siden: Vær obs på at Etec g1(førstegenerasjons) har hatt en svakhet ved at slangene til kjølevann kan hoppe av inni motoren om man kjører inn for høyt vanntrykk. Har blitt anbefalt av den lokale pusheren å bruke spyleklokker/muffe istedenfor. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/spyledyse/spylemuffe-dobbel-2000037277 Eller tilsvarende. Har forsåvidt gjort både den ene og den andre løsningen uten at det ser ut som motoren har tatt skade av det. Ok, hvordan merker man det? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2020 (redigert) Dersom kjølesystemet går lekk, vil motoren potensielt bli overopphetet under gange, slik merker du det. Du vil da få en alarm, en feilkode i motorhistorikken og er det varmt nok går motoren i «limp mode» hvor den ikke vil over 1000-ish omdreininger Redigert 27.Oktober.2020 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Grufolf Svart 28.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2020 Det vet jeg dessverre ikke. Har ikke hatt problemer med dette selv. Har som sagt brukt begge løsningene med suksess. Regner med at man får en temp alarm om slangene ikke leder vannet der det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.