Jump to content

Vinterkonservering av E-tec 90?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har fått båten min på land og skal konservere motoren for vinteren. Jeg er ikke så vant til å konservere utenbordsmotorer som innebords. Det ser ut som en tapp for vannslange bak. Hvilke overgang må jeg ha for å få den koblet til? Hvordan får jeg kjørt frostvæske gjennom systemet? Jeg kjenner til tønne trikset, men har ikke noen for hånden. Må en stor tønne til og mye frostvæske. Jeg har også hørt rykter om at motoren har et eget konserveringsprogram. 

IMG_20201026_164233.jpg

Link to post

Denne passer, 3/4" utvendig gjenge: https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/slangekoblinger/tilkoblingsnippel-2000020703

 

Det er ikke nødvendig med frostvæske, bare tilt motor ned, skyll gjennom i 10-15 minutter og la det renne seg helt tomt før du eventuelt tilter motor opp. Motor trenger ikke kjøre.

 

Mens du gjør dette kjører du winterize-programmet på motoren, så vinterkonsereverer den seg selv. Prosedyren skal stå i manualen din, eller du kan google litt så finner en del videoer og beskrivelser.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Litt dumt spørsmål, men vannkranen er et stykke unna båten. Jeg må derfor legge ut 30-40 meter med slange for å koble til der båten står. Det er ikke et problem, men siden det er et stykke unna kranen tar det litt tid å komme seg tilbake til båten etter at vannet er slått på. Det er også ganske bra trykk på vannet. Hvis jeg kobler til slangen og slår på vannet tar det litt tid før jeg klarer å karre meg tilbake mellom båter og bakke stativ for å starte motoren. Hvordan er det å la slangen stå med bra trykk en liten stund før jeg klarer å starte motoren? Er det best å få med seg en person som kan slå på vannet i det øyeblikket jeg vrir om tenningen i stedet? 

Link to post

Jeg har en etec 115 hk. På min renner vannet gjennon fra jeg åpner krana, ingen stengeventil inne i motoren. Åpne foriktig på vannet. Du kan ha koblingen klar, åpne litt så du ser det renner jevnt uten kjempesprut, så kobler du på Gardenakoplingen. Motoren blir like bra spylt om motoren ikke går. Men last ned bruksanvisningen for din modell. Vinterkonseveringsprinsippet er kjekt, kjør prosedyren og motoren går på veldig fet blanding til den stopper. 2-takt så ikke noe oljeskift. La motoren stå ned , ikke tilt opp, så alt vann får rent ut.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Knallipadden skrev 25 minutter siden:

Litt dumt spørsmål, men vannkranen er et stykke unna båten. Jeg må derfor legge ut 30-40 meter med slange for å koble til der båten står. Det er ikke et problem, men siden det er et stykke unna kranen tar det litt tid å komme seg tilbake til båten etter at vannet er slått på. Det er også ganske bra trykk på vannet. Hvis jeg kobler til slangen og slår på vannet tar det litt tid før jeg klarer å karre meg tilbake mellom båter og bakke stativ for å starte motoren. Hvordan er det å la slangen stå med bra trykk en liten stund før jeg klarer å starte motoren? Er det best å få med seg en person som kan slå på vannet i det øyeblikket jeg vrir om tenningen i stedet? 

Som flere her sier, du trenger ikke starte motoren. Den kan stå tiltet opp eller tiltet ned, på vannet eller på land. Du skal ikke ha høyere trykk enn ca 40psi, du kan kjøpe en reduksjonsventil som denne om du vil være på den sikre siden https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/slangekoblinger/reduksjonsventil-2000042581

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 14 minutter siden:

Som flere her sier, du trenger ikke starte motoren. Den kan stå tiltet opp eller tiltet ned, på vannet eller på land. Du skal ikke ha høyere trykk enn ca 40psi, du kan kjøpe en reduksjonsventil som denne om du vil være på den sikre siden https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/slangekoblinger/reduksjonsventil-2000042581

Jeg skal kjøre konserveringsprogram på den. Bra tips med ventil. Skal kjøpe en slik. 

Link to post
Mouche skrev 29 minutter siden:

Gjør den det? Min forståelse er at man skal la motoren gå i 10-15 minutter slik at den blir god og varm og termostater åpner.

Jeg har aldri blitt helt klok på dette. Brukermanualen sier ikke noe om det, samtidig som verkstedhåndboka viser at kjølesløyfa er innom termostatene uten at jeg helt klarer å se hvordan kjølevannet fordeler seg derfra.

 

Jeg har en V4, ikke en I3, så det er ikke sikkert alt er overførbart. Termostatene skal åpne ved ca 62C, men det er også en overtrykksventil i sløyfa som åpner ved ca 2500rpm (noe jeg antar medfører et kjølevannstrykk av en viss størrelse) og da omgås termostatene. Da kan det jo tenkes at så lenge man spyler med et tilsvarende trykk (jeg tipper et sted over 25-30psi), vil ikke termostatene ha noen innvirkning. Understreker at dette blir synsing fra min side!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Manual fra Evinrude til E-tec skriver;

Using Lower Engine Cover Flushing Port

1) Place the outboard in an area with good drainage.

2) Connect garden hose to flushing port.

3) Turn on the water. It is not necessary to run the engine for a good flushing.

4) Leave the outboard in vertical position long enough to completely drain the power-head.

 

Så kjør den varm om du vil, men du trenger altså ikke å starte motoren i det hele tatt. Ifølge produsenten. Til gjengjeld skriver de rett over dette punktet at man bør gjøre denne skyllingen hver gang motoren er kjørt i saltvann. Og det er jo flott å gjøre det om man vil.

Link to post

Jeg konserverte den i dag. Det gikk egentlig greit. Det var litt ulike metoder til samme motor, men når jeg fant den som var riktig for min gikk det greit. Jeg måtte imidlertid prøve et par ganger å finne riktig posisjon på gasshendel for å starte konserverings programmet. Noen steder sto det at jeg skulle starte motoren først og gi gass, andre steder skulle jeg gi gass også starte motoren. 

 

Riktig metode var å først trykke inn en knapp midt på konsollboksen for å sette motoren i fri før jeg starer og gi halv gass. Så starte motoren. Så måtte jeg vente til alle lamper slukket. Sette spaken i nøytal. Vente til alle lamper slukker igjen. Trykke inne knappen slik at den er i fri og gi litt over halv gass. Da starter konservering og motoren går i ca. et minutt til den stopper. Veldig enkelt når man har skjønt prinsippet. Skal skrive ut manual til motoren min. Kjekt å ha.  Jeg kjørte også motoren i 10-15 minutter før jeg konservert den. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post

Vær obs på at Etec g1(førstegenerasjons) har hatt en svakhet ved at slangene til kjølevann kan hoppe av inni motoren om man kjører inn for høyt vanntrykk. Har blitt anbefalt av den lokale pusheren å bruke spyleklokker/muffe istedenfor. 

 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/spyledyse/spylemuffe-dobbel-2000037277

 

Eller tilsvarende.

 

Har forsåvidt gjort både den ene og den andre løsningen uten at det ser ut som motoren har tatt skade av det.

Link to post
Grufolf skrev for 3 timer siden:

Vær obs på at Etec g1(førstegenerasjons) har hatt en svakhet ved at slangene til kjølevann kan hoppe av inni motoren om man kjører inn for høyt vanntrykk. Har blitt anbefalt av den lokale pusheren å bruke spyleklokker/muffe istedenfor. 

 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/spyledyse/spylemuffe-dobbel-2000037277

 

Eller tilsvarende.

 

Har forsåvidt gjort både den ene og den andre løsningen uten at det ser ut som motoren har tatt skade av det.

Ok, hvordan merker man det? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...