jøgge Startet 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2020 (redigert) Hei. Da er det min tur som fersk båteier til å gå igang med bytting av cutlesslager. Spørsmålet er, det noen som har gjort dette på en av disse nimbus 3000.evnt 2600. Problemet er jo at jeg skulle hatt ut aksling. Men roret lar seg ikke demontere lett.. Er det noen som sitter på en fasit Mvh Jørgen Redigert 27.Oktober.2020 av jøgge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Legg ut noen bilder så får du nok gode svar. Det er mange som har byttet cutlesslager, men kanskje ikke så mange som har erfaring spesifikt fra den båttypen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jøgge Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Her er litt bilder fra båten Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Kanskje noen bilder av hvordan roret er festet i overkant hadde vært bedre? På min Saga 27 var det bare noen grove bolter som måtte fjernes i overkant av roret for å løfte det bort slik at jeg fikk trukket ut akslingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jøgge Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Hei.. E ikke bolter i overkant av ror.. Det er bare rett inn i skrog.. Litt derfor jeg lurte på om noen har tatt denne jobben før.. Kan bli litt slitsomt og få av ror. Regner med at jeg må løse bolter nede på kjølen og senke roret ned med akslingen på.. Lurte derfor på om noen viste hvor mye akslingen bygger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Uten å kjenne båten din, ser det vel ut som at du må løsne de 3 boltene/skruene som holder hæljernet fast til kjølen? Men er du litt tålmodig er det nok noen som kjenner din båttype som kommer innpå med gode råd. Uansett, lykke til med jobben. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
atamund Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 det holder vell og ta av proppel og løsne hylse til cutlesslager som er festet med 2 bolter Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Som @Lars H. skriver, det blir vanskelig å komme med noen konkrete tips hvis du ikke har bilder av hvordan roret er innfestet. Men siden du sier at det ikke er skrudd på oversiden, så må du nok løsne det inni båten og slippe ned hele roret med roraksling. Det er uansett ingen stor jobb, så det er bare å klemme til Så trekker du ut akselen, deretter cutlesslageret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Uten å vite eksakte mål mellom propell, aksling, ror og lengde på stevnsbeslaget, har jeg et forslag. Du tar av propellen, løsner stevnsbeslaget fra kjølen, skrur det av og trekker det bakover mot roret. Er det da plass, får du det av akslingen og kan fjerne cuttleslageret eksternt. Men da får du måle litt først. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ster Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 atamund skrev for 1 time siden: det holder vell og ta av proppel og løsne hylse til cutlesslager som er festet med 2 bolter Atamund har rett ? Lettere å gjøre det den veien. Skal du ha ut aksling må roret av. Da må stevnebeslaget av og båten må stå så høyt at du kan dra roret ut. Sitér dette innlegget Link to post
jøgge Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 Takker for svar folkens, da ser det utt som jeg må løsne den på kjølen og få roret ned,, har ikke plass til å få avstevnbeslaget av uten at roret er vekke.. Eneste faren er jo at jeg ikke har særlig plass til å senke roret,, så må kansje jekke båten opp.. Blir vel ikke noe særlig slark i roret bare med nedre del løsnet, sånn at det er mulig å lure ut aksling,, skal holde dere oppdatert på framgangsmåte når der er byttet.. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 På min Nimbus 3000 var roderkvadranten fäst med ett klämförband med en M12 skruv som passerade roderaxeln halvt i halvt i en urfräsning. Dessutom fanns en stoppskruv som spändes in i en i en borr-ansats i roderaxeln. För att sänka rodret krävdes alltså fyra förutsättningar: demontering av M12 klämskruven utskruvning av stoppskruven så att den kom ur borrningen i roderaxeln Demontering av skäddan under rodret en tillräckligt hög vagga alternativt gräv en grop under så att rodret kan sänkas tillräckligt för att komma ur sin lagring (c:a 40 cm) Sitér dette innlegget Link to post
jøgge Svart 27.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 ebonita skrev 1 time siden: På min Nimbus 3000 var roderkvadranten fäst med ett klämförband med en M12 skruv som passerade roderaxeln halvt i halvt i en urfräsning. Dessutom fanns en stoppskruv som spändes in i en i en borr-ansats i roderaxeln. För att sänka rodret krävdes alltså fyra förutsättningar: demontering av M12 klämskruven utskruvning av stoppskruven så att den kom ur borrningen i roderaxeln Demontering av skäddan under rodret en tillräckligt hög vagga alternativt gräv en grop under så att rodret kan sänkas tillräckligt för att komma ur sin lagring (c:a 40 cm) Takk for veldig god informasjon. Da vet eg at båten må heves veldig mye vist roret må av? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2020 7 hours ago, Lars H. said: Du tar av propellen, løsner stevnsbeslaget fra kjølen, skrur det av og trekker det bakover mot roret. Er det da plass, får du det av akslingen og kan fjerne cuttleslageret eksternt. Men da får du måle litt først. Kanskje stevnlageret kan passere ved siden av roret ettersom akselen er konet og stevnlageret kan vris litt før det kommer helt fri fra akselen? I så fall kan Lars H.s forslag fungere selv om avstanden mellom aksel og ror er mindre enn lengden på stevnlageret. Kanskje verdt å sjekke før roret demonteres? Sitér dette innlegget Link to post
jøgge Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Kjeles skrev for 7 timer siden: Kanskje stevnlageret kan passere ved siden av roret ettersom akselen er konet og stevnlageret kan vris litt før det kommer helt fri fra akselen? I så fall kan Lars H.s forslag fungere selv om avstanden mellom aksel og ror er mindre enn lengden på stevnlageret. Kanskje verdt å sjekke før roret demonteres? Ja, tenkte eg skulle løse klemflens fra aksling, og koble fra til girkassen, da kan eg kansje få akslingen litt lenger frem og, Så måle om det er mulig å få av stevnlageret uten å fjerne ror,, Må demonteres inne uansett, da eg må bytte ringer i pakkboks. Så takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 (redigert) Er det egentlig noe smart å ta av hele stevnlageret da? Da følger jo hylserøret med, og det er jo gjerne opplagret inne i båten i tillegg til at pakkboks osv. sitter i enden av røret. Jeg ville tatt av roret, ut med aksel, og så trekt ut cutlesslageret med et spesielt uttrekkerverktøy, deretter presset inn et nytt lager. Da slipper man å røre stevnlageret med tetning mot skroget og hele den sulamitten der. Lagt til: Sjekk ut denne tråden hvor jeg hjalp forumets glade gutt @VegJoh med en reparasjonsjobb ved lekkasje. Da måtte vi ha ut stevnlager og hylserør, og byttet selvsagt cutlesslager i samme slengen. Fordel å slippe å demontere stevnlager og hylserør tenker jeg. Tror uansett ikke du klarer det uten å ha ut aksel og ror. Lagt til 2: Glemte en ting. Når du fjerner roret og trekker ut akselen, så slipper du å ta av propellen også. Du trekker bare ut akselen med propellen på. Redigert 28.Oktober.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jøgge Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Ja der var det lett å se hvordan systemet er bygget opp.. Må bare se hva jeg skal finne på.. Båten må jo heves 0.5 m i bakenden får å få plass til å fjerne roret.. Båten står lagret inn i krybbe. Og har idag hele 10-15cm klarering under ror og gulv.. Tenke tenke.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Med et par garasjejekker klarer du kanskje å løfte bakkant av krybben 20-25cm? Ta det trinn for trinn, f-eks 5 cm av gangen og legg inn en 2x6" oppå blokkene hver gang. Så har du kontrollen sånn ca. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Komodo skrev 1 time siden: Er det egentlig noe smart å ta av hele stevnlageret da? Da følger jo hylserøret med, og det er jo gjerne opplagret inne i båten i tillegg til at pakkboks osv. sitter i enden av røret. Vil si at det kommer an på hvordan det ser ut inne i båten og tilgang til stevnelager muttere, så er den jobben enklest hvis det er plass. Pakkboks og gummi slangen frigjøres fra hylserøret, det må være plass så er ikke bøyer akslen for å få den siste millimeteren. Jeg skrudde av hylserøret også den gangen jeg skiftet stevnelager , for å få sjekket og få det rengjort . På den andre siden kan det kanskje være greit å pakke om roret. Kom båten inn med Truck og det er takhøyde er det vel bare og løfte opp. Skal du jekke bare i bakkant vurder om båten må sikres mot å skli ut av krybba. . jøgge skrev 54 minutter siden: Tenke tenke.. Lykke til . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ster Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Stevnelaget sitter ikke fast i hylsa. I Nimbus 3000 er hylsa hellimt. Sitér dette innlegget Link to post
jøgge Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 ster skrev 21 minutter siden: Stevnelaget sitter ikke fast i hylsa. I Nimbus 3000 er hylsa hellimt. Hei.. Ser du har nimbus du og. Har du byttet cutlesslager på din.. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Ja, gjorde det samtidig med motorbytte hvor akslingen var ute. Skikkelig drittjobb å få ut lageret av hylse. Men har hatt av roret i ettertid og du må ha god plass under for å få det av. Jeg hadde tatt av propell først og sett om jeg fikk ut hylset uten å demontere roret. Hør med den svenske Nimbus 3003 gruppen på Facebook, der er det mye kompetanse på disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 https://www.facebook.com/groups/nimbus3003/?ref=share Sitér dette innlegget Link to post
jøgge Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Takk for svar ster.. Har søkt medlemskap Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 ster skrev for 2 timer siden: Stevnelaget sitter ikke fast i hylsa. I Nimbus 3000 er hylsa hellimt. ster skrev 1 time siden: Skikkelig drittjobb å få ut lageret av hylse. Litt usikker på hva du mener. Du mener kanskje at cutlesslageret satt godt i stevnlageret? Så du det verktøyet jeg lagde i den tråden jeg linket til lenger opp? Med riktig verktøy kommer disse lagrene ut som en lek. Søker man opp noen gamle tråder på forumet her om å bytte cutlesslager så finner man fort ut at det kan bli mye jobb om man velger den "rette" metoden... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.