Jump to content

Noen som har byttet cutlesslager på en nimbus 3000.evnt 2600

jøgge

Recommended Posts

Hei. 

Da er det min tur som fersk båteier til å gå igang med bytting av cutlesslager. 

Spørsmålet er, det noen som har gjort dette på en av disse nimbus 3000.evnt 2600. 

Problemet er jo at jeg skulle hatt ut aksling. Men roret lar seg ikke demontere lett..

Er det noen som sitter på en fasit

Mvh Jørgen 

IMG_20201027_110750.jpg

Redigert av jøgge (see edit history)

Kanskje noen bilder av hvordan roret er festet i overkant hadde vært bedre?

På min Saga 27 var det bare noen grove bolter som måtte fjernes i overkant av roret for å løfte det bort slik at jeg fikk trukket ut akslingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.. E ikke bolter i overkant av ror.. Det er bare rett inn i skrog.. 

Litt derfor jeg lurte på om noen har tatt denne jobben før.. Kan bli litt slitsomt og få av ror. 

Regner med at jeg må løse bolter nede på kjølen og senke roret ned med akslingen på.. 

Lurte derfor på om noen viste hvor mye akslingen bygger. 

Uten å kjenne båten din, ser det vel ut som at du må løsne de 3 boltene/skruene som holder hæljernet fast til kjølen? Men er du litt tålmodig er det nok noen som kjenner din båttype som kommer innpå med gode råd. Uansett, lykke til med jobben.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som @Lars H. skriver, det blir vanskelig å komme med noen konkrete tips hvis du ikke har bilder av hvordan roret er innfestet. Men siden du sier at det ikke er skrudd på oversiden, så må du nok løsne det inni båten og slippe ned hele roret med roraksling. Det er uansett ingen stor jobb, så det er bare å klemme til :thumbsup:  Så trekker du ut akselen, deretter cutlesslageret. 

Uten å vite eksakte mål mellom propell, aksling, ror og lengde på stevnsbeslaget, har jeg et forslag. Du tar av propellen, løsner stevnsbeslaget fra kjølen, skrur det av og trekker det bakover mot roret. Er det da plass, får du det av akslingen og kan fjerne cuttleslageret eksternt. Men da får du måle litt først.

atamund skrev for 1 time siden:

det holder vell og ta av proppel og løsne hylse til cutlesslager som er festet med 2 bolter

Atamund har rett ?

Lettere å gjøre det den veien.

Skal du ha ut aksling må roret av.

Da må stevnebeslaget av og båten må stå så høyt at du kan dra roret ut.

Takker for svar folkens, da ser det utt som jeg må løsne den på kjølen og få roret ned,, har ikke plass til å få avstevnbeslaget av uten at roret er vekke.. Eneste faren er jo at jeg ikke har særlig plass til å senke roret,, så må kansje jekke båten opp.. Blir vel ikke noe særlig  slark i roret bare med nedre del løsnet, sånn at det er mulig å lure ut aksling,, skal holde dere oppdatert på framgangsmåte når der er byttet.. 

På min Nimbus 3000 var roderkvadranten fäst med ett klämförband med en M12 skruv som passerade roderaxeln halvt i halvt i en urfräsning.

Dessutom fanns en stoppskruv som spändes in i en i en borr-ansats i roderaxeln.

image.jpeg.e3b58ff46eacdec4aa237418709f6412.jpeg

För att sänka rodret krävdes alltså fyra förutsättningar:

• demontering av M12 klämskruven
  • utskruvning av stoppskruven så att den kom ur borrningen i roderaxeln
  • Demontering av skäddan under rodret
  • en tillräckligt hög vagga alternativt gräv en grop under så att rodret kan sänkas tillräckligt för att komma ur sin lagring (c:a 40 cm)

:fishing:

ebonita skrev 1 time siden:

På min Nimbus 3000 var roderkvadranten fäst med ett klämförband med en M12 skruv som passerade roderaxeln halvt i halvt i en urfräsning.

Dessutom fanns en stoppskruv som spändes in i en i en borr-ansats i roderaxeln.

image.jpeg.e3b58ff46eacdec4aa237418709f6412.jpeg

För att sänka rodret krävdes alltså fyra förutsättningar:

• demontering av M12 klämskruven
  • utskruvning av stoppskruven så att den kom ur borrningen i roderaxeln
  • Demontering av skäddan under rodret
  • en tillräckligt hög vagga alternativt gräv en grop under så att rodret kan sänkas tillräckligt för att komma ur sin lagring (c:a 40 cm)

:fishing:

Takk for veldig god informasjon. Da vet eg at båten må heves veldig mye vist roret må av?

7 hours ago, Lars H. said:

Du tar av propellen, løsner stevnsbeslaget fra kjølen, skrur det av og trekker det bakover mot roret. Er det da plass, får du det av akslingen og kan fjerne cuttleslageret eksternt. Men da får du måle litt først.

Kanskje stevnlageret kan passere ved siden av roret ettersom akselen er konet og stevnlageret kan vris litt før det kommer helt fri fra akselen? I så fall kan Lars H.s forslag fungere selv om avstanden mellom aksel og ror er mindre enn lengden på stevnlageret. Kanskje verdt å sjekke før roret demonteres?

Kjeles skrev for 7 timer siden:

Kanskje stevnlageret kan passere ved siden av roret ettersom akselen er konet og stevnlageret kan vris litt før det kommer helt fri fra akselen? I så fall kan Lars H.s forslag fungere selv om avstanden mellom aksel og ror er mindre enn lengden på stevnlageret. Kanskje verdt å sjekke før roret demonteres?

Ja, tenkte eg skulle løse klemflens fra aksling, og koble fra til girkassen, da kan eg kansje få akslingen litt lenger frem og, 

Så måle om det er mulig å få av stevnlageret uten å fjerne ror,, 

Må demonteres inne uansett, da eg må bytte ringer i pakkboks. Så takk for tips

Er det egentlig noe smart å ta av hele stevnlageret da? Da følger jo hylserøret med, og det er jo gjerne opplagret inne i båten i tillegg til at pakkboks osv. sitter i enden av røret. Jeg ville tatt av roret, ut med aksel, og så trekt ut cutlesslageret med et spesielt uttrekkerverktøy, deretter presset inn et nytt lager. Da slipper man å røre stevnlageret med tetning mot skroget og hele den sulamitten der. 

Lagt til:

Sjekk ut denne tråden hvor jeg hjalp forumets glade gutt @VegJoh med en reparasjonsjobb ved lekkasje. Da måtte vi ha ut stevnlager og hylserør, og byttet selvsagt cutlesslager i samme slengen. Fordel å slippe å demontere stevnlager og hylserør tenker jeg. Tror uansett ikke du klarer det uten å ha ut aksel og ror. 

Lagt til 2:

Glemte en ting. Når du fjerner roret og trekker ut akselen, så slipper du å ta av propellen også. Du trekker bare ut akselen med propellen på.

Redigert av Komodo (see edit history)

Ja der var det lett å se hvordan systemet er bygget opp.. Må bare se hva jeg skal finne på.. Båten må jo heves 0.5 m i bakenden får å få plass til å fjerne roret.. Båten står lagret inn i krybbe. Og har idag hele 10-15cm klarering under ror og gulv.. 

Tenke tenke.. 

Med et par garasjejekker klarer du kanskje å løfte bakkant av krybben 20-25cm? Ta det trinn for trinn, f-eks 5 cm av gangen og legg inn en 2x6" oppå blokkene hver gang. Så har du kontrollen sånn ca. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Komodo skrev 1 time siden:

Er det egentlig noe smart å ta av hele stevnlageret da? Da følger jo hylserøret med, og det er jo gjerne opplagret inne i båten i tillegg til at pakkboks osv. sitter i enden av røret.

Vil si at det kommer an på hvordan det ser ut inne i båten og tilgang til stevnelager muttere, så er den  jobben enklest hvis det er plass.  

Pakkboks og gummi slangen frigjøres fra hylserøret, det må være plass så er ikke bøyer  akslen  for å få den siste millimeteren.

Jeg skrudde av hylserøret også den gangen jeg skiftet stevnelager , for å få sjekket og få det rengjort .

På den andre siden kan det kanskje være greit å pakke om roret.

Kom  båten inn med Truck og det er takhøyde er det vel bare og løfte opp. 

Skal du jekke bare i bakkant  vurder om båten må sikres mot å skli ut av krybba.

.

jøgge skrev 54 minutter siden:

Tenke tenke.. 

Lykke til .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, gjorde det samtidig med motorbytte hvor akslingen var ute.

Skikkelig drittjobb å få ut lageret av hylse.

Men har hatt av roret i ettertid og du må ha god plass under for å få det av.

Jeg hadde tatt av propell først og sett om jeg fikk ut hylset uten å demontere roret.

Hør med den svenske Nimbus 3003 gruppen på Facebook, der er det mye kompetanse på disse båtene.

ster skrev for 2 timer siden:

Stevnelaget sitter ikke fast i hylsa.

I Nimbus 3000 er hylsa hellimt.

ster skrev 1 time siden:

Skikkelig drittjobb å få ut lageret av hylse.

Litt usikker på hva du mener. Du mener kanskje at cutlesslageret satt godt i stevnlageret? Så du det verktøyet jeg lagde i den tråden jeg linket til lenger opp? Med riktig verktøy kommer disse lagrene ut som en lek. Søker man opp noen gamle tråder på forumet her om å bytte cutlesslager så finner man fort ut at det kan bli mye jobb om man velger den "rette" metoden...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...